משפט

חשד להלבנת הון עולמית: גורמים זרים השתמשו גם בבנקים ישראלים להעברת כספים לרוסיה

בעולם מדווחים על העברות חשודות בהיקף של 2 מיליארד דולר שבוצעו דרך שורת בנקים מובילים ביניהם הישראלים דיסקונט, פועלים, מזרחי ועוד. גם בנקים גדולים בעולם מעורבים בפרשה 
רועי בהריר-פרל |  1
בנק הפועלים, בנק מזרחי טפחות, בנק דיסקונט
יותר מ-2 מיליארד דולר שמקורם או יעדם חשוד הועברו בין השנים 1999 ל-2017 על ידי הבנקים הגדולים בעולם, ביניהם HSBC, ג'יי פי מורגן, דויטשה בנק, בנק אוף ניו יורק מלון וסטנדרט צ'ארטרד. בסך הכל, מדובר ב-2,100 העברות פסולות, כפי שעולה מדיווחים פנימיים של הבנקים ושל מוסדות פיננסיים אחרים למחלקת האכיפה במשרד האוצר האמריקאי (SAR's), שהודלפו לאתר "באזפיד".
על פי החוק האמריקאי, הבנקים והגופים הפיננסיים מחויבים להעביר דיווח על הפרות מסוג זה למשרד האוצר בתוך 60 יום לכל היותר מרגע הגילוי ולהפסיק את פעילות הגורמים החשודים עד לסיום הבדיקה. ואולם, בנקים וגופים שונים לא עמדו בשתי החובות הללו וכעת הם צפויים לקנסות פדרליים. ב-HSBC, לדוגמה, נמצא שבוצעו העברות בגובה עשרות מיליוני דולר לחשבונות מפוקפקים גם לאחר שהבנק החל לחשוד בטיבם של אותם חשבונות, ובג'יי פי מורגן הועברו מיליארד דולר דרך חשבון עלום בלונדון, שבהמשך התברר כי הוא שייך למאפיונר מבוקש.
גם למשטר הקומוניסטי בצפון קוריאה יש, על פי הדיווחים, חלק בהעברות הכספים הבלתי חוקיות: המדינה ביצעה בדרך זו הלבנה של 175 מיליון דולר לאורך התקופה המדוברת, תוך היעזרות בחברות סיניות, על מנת לעקוף את הסנקציות הכלכליות שהטיל עליה המערב. בנוסף, נעשה שימוש בבנק בארקליס בלונדון על ידי אוליגרך שמקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כדי להימנע מסנקציות על העברות למדינות במערב. כמו כן, נחשף כי הבנק המרכזי של ידידתנו החדשה איחוד האמירויות נמנע מלעצור את פעילותה של חברה מקומית שסייעה לאיראן לחמוק מסנקציות וכי דויטשה בנק הגרמני לא מנע העברות כספים לארגוני פשע ולטרוריסטים.
גם בבנקים בישראל אותרו לא מעט העברות כספים חשודות - בין השאר, בבנק הפועלים, בבנק דיסקונט, במזרחי טפחות, בבנק הבינלאומי הראשון, בבנק איגוד ובבנק אוצר החייל. כ-360 אלף דולר ממקורות חשודים מצאו את דרכם אל בנק הפועלים, לדוגמה, וכ-7.5 מיליון דולר הועברו מהבנק אל יעדים מפוקפקים. מבנק דיסקונט הועברו במהלך תקופה זו לא פחות מ-31 מיליון דולר אל יעדים בעייתיים. הכספים, אגב, הועברו בעיקר לבנקים מרכזיים ברוסיה ובמזרח הרחוק.
מ-HSBC נמסר בתגובה לידיעות על כך, שהופצו ברחבי העולם: "אנו לא מגיבים על פרסומים הנוגעים לדיווחים שלנו בדבר פעילות חשודה" מסטנדרד צ'ארטרד נמסר: "אנו לוקחים ברצינות רבה את האחריות שלנו להילחם בפשעים פיננסיים והשקענו רמות בהתאמת תוכניות הפיקוח הנדרשות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נו באמת
    תקרא לפני שאתה כותב 09/2020/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שני טריליון דולר וזו לא הלבנת הון עולמית, זה סהכ דיווח על פעולות בלתי רגילות, כל משיכת כספים פקקט בנקים מדווחים כמשנה זהירות
    סגור