משפט

בג"ץ למען רשתות הצעצועים, המדינה נגד: עסקים חיוניים ימכרו מוצרים לא חיוניים

עסקים חיוניים שהותרו לפתוח במהלך הסגר מנצלים את המצב ומעלים את המכירות של מוצרים לא חיוניים. בג"ץ קיבל את טענות רשתות הצעצועים, אך דווקא המדינה הגיבה "הדעת נותנת שהציבור ירכוש מוצרים לא חיוניים ביציאתו להצטייד במוצרים חיוניים"
יהודה לוינגר | 
מנכל כפר השעשועים (צילום יניב בקרמן)
בג"ץ הצעצועים. בעוד שבית המשפט העליון נוטה לקבל את עמדת רשתות הצעצועים שהגישו עתירה, דווקא עמדת המדינה הערב (רביעי) מקשה על העסקים ובתגובה טעונת כי עסקים שאושר להם לפתוח בסגר יוכלו למכור גם מוצרים לא חיוניים - דבר שמהווה מכה קשה על העסקים שנאלצו לסגור.
כזכור, כפר השעשועים ועידן 2000 עתרו לבג"ץ בטענה לקיפוח ופגיעה בתחרותיות כתוצאה מתקנות הקורונה. רשתות הצעצועים מייצגות כ-76 קמעונאים וזכיינים שנאלצו לסגור את עסקיהם במהלך מגבלות הקורונה על פי הוראות הממשלה. לטענת הרשתות, בעוד הן הוגדרו כלא חיוניות והותר להן למכור רק דרך אתרי האינטרנט, חנויות שהוגדרו כמוכרות מוצרים חיוניים כרשתות מזון ופארם והותר להן לפתוח, הגדילו את היצע מוצרי הצעצועים שלהם ובנוסף שמו מוצרים אלו בחזית שיווקית, וזאת על חשבון נתח השוק של החנויות שנותרו סגורות.
שופטי העליון ביקרו את החלטת המדינה והלקונה שנוצרה בתקנות ואמרו: "ברגע שאמרו שצעצועים הם לא חיוניים – מדוע לא שמו ניילון שחור עליהם? מבחינה עובדתית, המדינה לא נתנה דעתה כלל על נושא הצדק החלוקתי – מי משלם יותר ופחות, בעולם הקורונה". על רשתות הצעצועים, הוסיפו: "הם לא מבקשים היתרים, הם דווקא מבקשים איסורים – תשימו פרגוד שחור על מה שלא חיוני. חנות שעד כה לא מכרה צעצועים – למה לאפשר לה למכור אותם היום?".
אולם, לקראת הדיון המכריע ביום שני הקרוב, מודה המדינה בתגובה שניתן לצאת מהבית לחנויות מזון ופארם ולרכוש מוצרים שאינם חיוניים.  וזאת כאשר התקנות שהתקינה הממשלה לפני יומיים קובעות בתקנה 2 כי אין לצאת למרחב הציבורי אלא לשם רכישת מוצרים חיוניים.
כך בלשון התגובה: "הצטיידות של הציבור במוצרים לא חיוניים אגב רכישת מוצרים חיוניים בחנויות שעיקר עיסוקן מזון או תרופות או מוצרי היגיינה, לא טומנת בחובה פגיעה בתכלית הבריאותית שעומדת ביסוד ההסדרים שבתקנות, מאחר שהדעת נותנת שהציבור ירכוש מוצרים לא חיוניים אגב יציאתו להצטייד במוצרים חיוניים כדוגמת מזון או תרופות. מנגד, בפתיחת כל החנויות המוכרות את מגוון המוצרים הנלווים...טמון סיכון בריאותי מוגבר שאין לאפשרו כעת בשל מצב התחלואה".
עורכי הדין שהגישו את העתירה של רשתות הצעצועים: עו"ד גדעון פישר ממשרד גדעון פישר ושות' ועו"ד ד״ר גוטמן מסרו כי ״לא יאומן שהמדינה מדברת בשתי קולות סותרים. מחד התקנות אוסרות על יציאה למרחב הציבורי אלא לשם רכישת מוצרים חיוניים, אך בה בעת טוענת בפני בג״צ כי אין כל בעיה ביציאה מהבית לשם רכישת מוצרים שאינו חיוני.  צריך לשים סוף לעוול כלפי העסקים הקטנים, ואנו בטוחים כי בג״צ יעשה כן ביום שני הקרוב״.
מנכ"ל רשתות הצעצועים ל-ice: "מעולם לא הרגשתי יותר תסכול והזנחה"
בעקבות הדיון בבג"ץ, אמר לאייס, בני גרינאפל, מנכ"ל כפר השעשועים ועידן 2000 כי החנויות שהותרו לפתוח בזמן הסגר ניצלו את המצב והחלו למכור צעצועים: "איפה נשמע דבר כזה שעד לפני הקורונה, אותה חנות או רשת לא מכרה צעצועים או התחילה מ-5% מלאי צעצועים שעלה ל-35%?".
לדבריו, "רשתות הסטוק הפכו להיות רשתות שמוכרות צעצועים, גם רשתות הפארם וגם המזון. אתה נכנס לאושר עד וחצי חינם ואתה 'מתעלף' מכמות הצעצועים. אני לא מאשים אותם, הם בסמכות ורשות עשקו אותנו. יש לי היסטוריה בענף המזון ופניתי לקולגות שלי והם השפילו עיניים ואמרו: אמנם לא נעים אבל זה השוק ונתנו לנו רשות. אין לי טענות הם עשו את זה בסמכות וברשות, אבל המדינה צריכה לשמור עליי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה