בארץ

רן כהן בראיון: "ממשלת נתניהו חולבת את המדינה לטובת עצמה"

רן כהן שכיהן בממשלת רבין והיה שותף פעיל להסכמי אוסלו אומר בראיון ל-ice: "אילו אוסלו היה קיים אף אחד לא היה יורה אפילו כדור של אקדח" ומזהיר: "עד שלא תקום מנהיגות שתחזור לימי אוסלו אין לנו בעצם תקווה אחרת". על ממשלת נתניהו: "יש כאן מנהיגות שכל עניינה לחלוב את המדינה לטובת עצמה וזה מה שיש"  
דוד זולדן |  2
רן כהן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
רן כהן כיהן במהלך הכנסת השלוש-עשרה בממשלתו השנייה של יצחק רבין כסגן שר הבינוי והשיכון והיה שותף פעיל לתהליך אוסלו. בראיון ל-ice שלושה עשורים אחרי חתימת ההסכם השנוי במחלוקת, משתף כהן בתחושות ההחמצה ומצביע על האשמים בניפוץ החלום הגדול: "אלמלא רצח רבין היינו חיים היום בעידן של יחסי שכנות ושל שיתוף פעולה". 
30 שנה עברו מאז קיץ 1993 עם חתימת הסכם אוסלו. בסדרת כתבות וראיונות ננתח את ההסכם על רקע משמעותו לימינו, הכלכליות והפוליטיות, והאם ואיך שינה את פני המציאות הישראלית. 
האם היו לך הרהורי חרטה במהלך השנים על התמיכה באוסלו?
"זה היה מהלך נכון ולמזלנו המהלך הזה שינה את המערך של ישראל בשטחים. עד אז היינו כובשים נטו גם ביו"ש וגם ברצועה. מאז יש כתובת והיא הרשות הפלסטינית שדרכה אפשר לתאם את הדברים ואני יודע מניסיוני שעד היום מתאמים מול הרשות גם ממשלות של הימין שהכי אנטי למדינה פלסטינית. עדיין מתאמים דרך אבו מאזן את האינטרסים של ישראל אם זה בתחום הביטחוני אם זה בתחום הכלכלי ואם זה בתחום האזרחי. עדיין לקשר הזה יש יתרון גדול. כמובן שהקשר הזה נרצח באמצע מהלכו משום שאלמלא רצח רבין היינו חיים היום בעידן אחר לגמרי שהם היו חיים שם ואנחנו היינו חיים פה ומקיימים יחסי שכנות ושל שיתוף פעולה".
 
נתניהו הצהיר ב-96 כי "הסכמים יש לכבד". האם הוא אכן כיבד או טרפד?
"בממשלת אהוד ברק, יזמתי הקמת אזורי תעשייה בגבולות שבין ישראל לשטחים והיה אחד בין ג'נין למגידו שהתחלתי לבנות אותו וממשלות נתניהו הרסו אותו מרוב טמטום. יזמתי הקמת אזור תעשייה משולש בין ישראל מצרים ורצועת עזה באזור כרם שלם ועוד לא התחלתי לבנות אותו וממשלת נתניהו כבר החליטה שהיא קוברת אותו".
לפי דבריך נתניהו הכשיל אותו בכוונה תחילה?
"נתניהו עשה כמעט את הטעויות האפשרויות. אבל בסוף אני לא הלכתי להקים אזור תעשיה באזור כרם שלום על שלושת הקרקעות. הייתה שם חתיכת קרקע קטנה מישראל, חתיכת קרקע גדולה ממצרים וחתיכה קטנה מרצועת עזה ובסה"כ משלושת המדינות. היתה לי בזה ברכה ונפגשתי עם כל ראשי הערים ברצועת עזה, עם ערפאת ועם כולם והם בירכו. תאר לעצמך בימים אלה כשאנחנו רואים את הירי שלהם עלינו ומאתנו עליהם -  אילו זה היה קיים אף אחד לא היה יורה אפילו כדור של אקדח. משום שבעצם החיים יכלו להיות הומוגניים ומשותפים ויכלה להיות שותפות על הגבול שלנו ושלהם אבל לצערנו הרב תהליך אוסלו נרצח באמצע תעשייתו ובזה מגיע ליגאל עמיר ותומכיו קללת עולם".
 
ולאן הולך העסק הזה היום? המשקעים בינינו לערבים הולכים וגדלים ונדמה שהחלום שלך מתרחק:
"אפשר להגיד שזה לא הולך לשום מקום וזה הולך רק למקומות יותר גרועים. כי בעצם מה קורה? אנחנו מתוסכלים מהם ואצלנו עולים רק קיצונים יותר, קודם בן גביר עם המופרעים למיניהם מאחר ולהם אין תקווה אז אצלם עולים כל המופרעים ואנשי השטן שלהם כמו אנשי הג'יהאד האיסלאמי ואחרים. עד שלא תקום מנהיגות שתחזור לימי אוסלו אין לנו בעצם תקווה אחרת".     
אני זוכר תקופות שבן גביר היה תוקף אותך בקניון הראל במבשרת. אתה אמרת אז שעדיף אותם בכנסת במקום שיעסקו בטרור ובהבערת השטח. היום כשבן גביר בכנסת אתה עדיין חושב שזה טוב לישראל?
"אני לא זוכר שאמרתי את זה אבל אם אמרתי את זה אז טעיתי, הם יכולים להיות בריונים שהם בכנסת ועוד יותר בריונים כשהם בממשלה והיה עדיף שבן גביר לא יתקיים בכלל".
 
על מי היית מטיל את האחריות על כישלון ההסכם: על החמאס או על מפגיני הימין? מי היה דומיננטי יותר בפרויקט ההרס של חלום השלום?
"הכעס הכי גדול שלי זה על יגאל עמיר ועל תומכיו ושולחיו אבל אני מאשים בהחלט גם את הקיצונים הערבים וכל אנשי החמאס והג'יהאד האסלאמי וכל הרשעים האלה".
הערבים לא הניחו את נשקם. האם לא הגיע הזמן לשנות את המשוואה ולנקוב בתג מחיר גבוה במטרה לייצר הרתעה מול הטרור?
"לנו אין ברירה אלא להגן על עצמו ועל האזרחים שלנו, גם אם זה מחייב פעילות אלימה שצריך לעשות אותה כי אין ברירה. אני לא צמחוני, אני בעצמי אלוף משנה בצנחנים והגנתי על ישראל גם כשהגעתי עד בירות. לכן להגיע לעזה זה לא חכמה גדולה. אם צריך להגיע לעזה ולחאן יונס – נגיע. אין ברירה, כדי להגן על מדינת ישראל".
 
גם אם צריך לפגוע בצמרת החמאס?
"אני לא אוהב את השיטות של הטרור. מדינה ראויה לא יכולה לנהוג בטרור אבל אני חושב שבהחלט אנחנו צריכים לתת להם להרגיש את נחת זרוענו. בו ביום שהם מציקים לשדרות וליישובי עזה. אין דבר כזה שאזרחי מדינת ישראל יסבלו מירי מבלי שאנשי עזה יסבלו מנחת זרוענו".
נחת זרוענו זה להגדיל את מספר האבדות לצד השני?
"זה לא נכון, אם היינו מציעים היום הצעה חכמה לאנשי אבו מאזן ולהנהגה הפלסטינית של הפתח היינו יכולים לקדם מהלכים גם בגדה המערבית וגם ברצועת עזה. אבל אף אחד לא הולך על זה ועלה לשלטון - שלטון שהוא אנטי פתרון. אבל הבעיה שהשלטון הזה של נתניהו ובן גביר וחבריהם הוא גם חסר אונים מבחינת הפעלה ביטחונית. הם פשוט חסרי אונים מבחינה מקסימלית. אני מכיר את ראשי הצבא, ראשי השב"כ, ראשי המוסד שעומדים על ידם. לצערם של אנשי הביטחון שלנו שאין מנהיגות לאומית ברמה הזאת של בן גוריון, לא של בגין ולא של רבין. זאת הבעיה שיש כאן מנהיגות שכל עניינה לחלוב את המדינה לטובת עצמה וזה מה שיש".
      
היית רוצה לשבת על המדוכה בעת הזאת ולהרים יוזמה להסדר מדיני כמו שעשה בזמנו עמי איילון?

"כשאני יכול אני עושה את זה, אני שייך לקבוצת פוליטיקאים לשעבר שיש לנו פה ושם קשרים עם הרשות הפלסטינית ומדי פעם אנחנו מקיימים איתם קשרים אני אפילו נהנה לדבר איתם בערבית העיראקית שלי".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    רן כהן, זוכר מה אמרת על הקסאמים על אשקלון? (ל"ת)
    גיא 03/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    רן כהן עדיף שאתה לא היית קיים אתה מיותר
    חנן 07/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רן כהן השמאלן הרקוב הלוואי שלא היית קיים אומללה האישה שילדה זבל כמוך. בוז לך ולשכמותך.
    סגור