תקשורת ומדיה

המלצה להעמיד לדין את גבי אשכנזי: הדליף מסמכים "סודיים ביותר" לכתבים

4 שנים לאחר שפרשת הרפז הופיעה בחיינו, המשטרה המליצה הבוקר להעמיד לדין גם את דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו, והפצ"ר אביחי מנדלבליט
גבי אשכנזי (צילום חן גלילי, Shilopro)
חרושת השמועות הגיעה אל סיומה ועכשיו זה כבר רשמי: המשטרה ממליצה להעמיד לדין את רא\"ל (במיל\') גבי אשכנזי בפרשת בועז הרפז. חומר החקירה, ממצאיה ועמדת ראש אח\"מ יועברו בימים הקרובים לפרקליטות מחוז תל אביב לשם עיון וגיבוש המלצות שיועברו להחלטת פרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה.
תחילת הפרשה במסמך מזויף שהוצג בשנת 2010 באולפן שישי של חדשות 2 על ידי העיתונאים אמנון אברמוביץ\' ורוני דניאל. העיתונאים נפלו קורבן למקורבים של אשכנזי שניסו לפגוע לכאורה במינויו של יואב גלנט לתפקיד הרמטכ\"ל.
יחידת להב 433 (יאח\"ה) סיימה את חקירת פרשה 404, שעניינה חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי בכירים בצה\"ל ובמערכת הביטחון בעבר ובהווה, בין היתר על רקע מערכת יחסים עכורה בין לשכת אשכנזי ולשכת שר הביטחון דאז אהוד ברק. באוגוסט 2013, החליט היועץ המשפטי לממשלה על פתיחה בחקירה פלילית, בעקבות חומרים חדשים שהתקבלו, ובהמשך לכך הנחה מפכ\"ל המשטרה יוחנן דנינו את ראש האגף לחקירות ולמודיעין ניצב מני יצחקי, על הקמת צח\"מ בלהב 433 (יאח\"ה) בשיתוף פעולה עם מצ\"ח והפרקליטות הצבאית.
במסגרת החקירה נחקרו עשרות מעורבים, חלקם באזהרה, ובוצעו מגוון רחב מאוד של פעולות חקירה, לרבות טיפול בהיקף נרחב מאוד של חומרים אשר נאספו על ידי מצ\"ח, על ידי מבקר המדינה ובמהלך החקירה הנוכחית.
החשד נגד בועז הרפז כי זייף את המסמך התגבר, עם זאת נשללה מעורבותם של אשכנזי, עוזר הרמטכ\"ל לשעבר ארז וינר ודובר צה\"ל לשעבר אבי בניהו בזיוף המסמך ואף התחזקה הסברה כי הללו חשבו כי מדובר במסמך אותנטי.
מהחקירה עלה כי וינר ואל\"מ במיל\' גבי סיבוני תיאמו בניהם גרסאות בסמוך למועד חקירתם בפרשה. עוד עלה כי הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר (וכיום מזכיר הממשלה) אביחי מנדלבליט עודכן על ידי אשכנזי על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך ועל אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה הדרושה לחקירה הפלילית, לא דיווח על כך ולא הורה לרמטכ\"ל לדווח על כך משך כיממה וכן כי העביר מידע שקיבל אודות הפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בטרם סיומה.
בנובמבר 2010 הודיע מבקר המדינה על קיום בדיקה בנושא זיוף המסמך. מהחקירה עלה כי לקראת בדיקת המבקר, הנחה וינר את אנשי לשכתו למחוק פגישות מלו\"ז הרמטכ\"ל. ממצאי החקירה העלו כי כנגד וינר התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים.
מהחקירה עלה כי אשכנזי מסר לעיתונאים מידע ברמת סיווג \"סודי ביותר\" ולמעלה מסיווג זה, במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות ראש הממשלה ולפקודות הצבא ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק את מסירת חלק מהמידע. ממצאי החקירה העלו כי כנגד אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה, קרי גילוי ידיעה לאדם שאינו מוסמך לכך.
בתחילת מארס 2010 הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את ראש השב\"כ דאז יובל דיסקין ואת ראש המלמ\"ב אמיר קין, לחקור חשד להדלפת מידע מסווג לעיתונאי. ממצאי החקירה העלו כי קין בהיותו ראש המלמ\"ב עדכן את אשכנזי על הנחיית נתניהו האמורה וזה עדכן בנושא את וינר. בהמשך לכך עולה כי וינר ובניהו סיכמו בניהם להשמיד ראיה ולתאם עמדות הנוגעות לעניין זה. בנוסף עלה כי המידע אודות הנחיית ראש הממשלה האמורה הועבר על ידי בניהו לעיתונאי שלא כדין.
ממצאי החקירה העלו כי כנגד עוזר הרמטכ\"ל לשעבר ארז וינר, וכנגד בניהו, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים, השמדת ראיות ושיבוש הליכי משפט וכי לא התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירה פלילית כנגד אשכנזי וראש המלמ\"ב אמיר קין.
במהלך חיפוש שנערך במסגרת החקירה בבתיהם ובמשרדיהם של ארז וינר ושל אבי בניהו, נתפסו חומרים המסווגים ברמת סיווג \"סודי\" ולמעלה מסיווג זה , אשר הוחזקו ללא אישור וללא סמכות ולאחר שסיימו את שירותם בצה\"ל. חוות דעת הגורמים המקצועיים בצה\"ל בנוגע לחומרים שנתפסו, קבעה כי חשיפת המידע המצוי בהם יש בה כדי להוות פגיעה ממשית בביטחון המדינה. ממצאי החקירה העלו כי כנגד וינר ובניהו התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות התרשלות בשמירת ידיעות שהגיעו לידיהם אגב תפקידם וסיכון ביטחון הידיעה.
מהחקירה עלה כי אשכנזי, וינר, בניהו והרפז עסקו באיסוף חומר שיש בו כדי להטיל דופי בהתנהלות שר הביטחון דאז ואנשי לשכתו, בין היתר באמצעות הפעלת אחרים, זאת במסגרת היחסים המתוחים ששררו בין לשכת הרמטכ\"ל דאז ללשכת שר הביטחון דאז. ראש האגף לחקירות ולמודיעין אמר כי חלק מההתנהלות אמנם אינה חוצה את הרף הפלילי, אך ללא ספק מעלה שאלות ערכיות בדבר עיסוקם זה של אישי ציבור בכירים, לא כל שכן לובשי מדים האמונים על בטחון המדינה, אל מול הנורמות הנהוגות והמצופות מגורמים אלה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האם משהו בעצם שאל...
    oferdesade 09/2014/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם לא הייתה להם ברירה אלא לפעול כך כנגד אדם שמחזיק בכל הקלפים ומנצל אותם להכבדת כיסו? לא שאני רומז לכך ששר הבטחון דאז היה משהו פחות מתלית תכלת מובהקת עם מגן דוד כחול באמצע.
    סגור