תקשורת ומדיה

הכתבים שתומכים בתומר אביטל תוהים: "הכנסת נוקמת בו בגלל '100 ימים של שקיפות'?"

קולגות פנו לדובר הכנסת בבקשה לבחון מחדש את הביטול אישור הכניסה הקבוע למשכן מאביטל, שעובד כפרילנסר עבור מספר מערכות. גם ארגון העיתונאים מעורב בנושא
אלכסנדר כץ |  3
האם הכנסת תחזור בה מן ההחלטה לבטל לתומר אביטל את אישור הכניסה הקבוע שלו למשכן שהיה תקף עד 2018, משום שהוא עיתונאי פרילנסר? הקולגות של אביטל, קבוצה גדולה של עיתונאים, שלחה בשבוע שעבר מכתב לדובר הכנסת יותם יקיר, בו הוא מתבקש לשקול מחדש את החלטתו.
אישור קבוע מאפשר לעיתונאי להסתובב ביתר חופשיות במשכן הכנסת, ולא להיות תלוי באישורים של חברי כנסת להיכנס למשכן, להסתובב בוועדות השונות. אישור כזה גם מעניק אישור חניה ומקל בבידוק הביטחוני – נושאים קריטיים עבור עיתונאים הנמצאים במשכן כדי לבצע את עבודתם, כפי שעושה אביטל.
במכתבם ליקיר שהגיע לידי אייס, טענו הקולגות, בהם בין רביב דרוקר וגיא לרר (ערוץ 10), עמית סגל (חדשות 2), טל שניידר (הפלוג), קלמן ליבסקינד (מעריב), עידו בנבג'י (גל"צ), זאב קם (מקור ראשון) שרי רוט (חרדים 10) ועמרי נחמיאס (וואלה) – ראש תא כתבי הכנסת ויוזם המכתב, כי מדובר בהחלטה "שגויה, לא הוגנת, וסימן שאלה גדול מתנוסס מעל הסיבות שהובילו אליה", ויצאו נגד תגובתו של יקיר לוואלה כי ההחלטה הבעיה עם האישור שלו היא בעיה טכנית כיוון שהוא לא מסקר את הכנסת עבור מערכת ספציפית.
טענה זו נכונה בבסיסה. אביטל היה עד לפני שנתיים כתב הכנסת של כלכליסט. בהמשך במשך עונה אחת עבד בעובדה. ואולם, מאז הוא משמש כעיתונאי עצמאי שעובד עם הארץ ו-TheMarker, הצינור של ערוץ 10, מבט שני בערוץ 1, גל"צ, תכנית חיסכון, מגזין ליברל ועוד.
חבריו העיתונאים מרים גבה על תגובת הכנסת: "התשובה מעט מיתממת לאור העובדה... (ש)עיתונאים רבים מחזיקים באישור קבוע לכנסת גם מבלי להיות מוגדרים כתבים פרלמנטריים של כלי תקשורת ספציפי - וטוב שכך. לכן גם תמוהה התשובה שנתת לתומר לפיה לא יוכל להיכנס על מכסת עיתון הארץ בו הוא כותב בלוג, כיוון שאינו הכתב הפרלמנטרי של העיתון".
אביטל השיק לפני כמה חודשים את פרויקט 100 ימים של שקיפות שמאפשר לקיים תחקירים בלתי-תלויים על התנהלות המערכת הפוליטית וחברי הכנסת, באמצעות מימון המונים ותרומות. העיתונאים שיצאו להגנתו של אביטל חוששים כי בכנסת החליטו להצר בשל כך את צעדיו של אביטל. "כולנו תקווה כי אין מדובר בנקמה של הכנסת על יוזמת '100 ימים של שקיפות' שמוביל תומר, ואשר נתקלה בעבר בהתנגדות גורפת מצד גורמים מסוימים במשכן".
בתוך כך, לאייס נודע כי ארגון העיתונאים פנה לקצין הכנסת ולדובר הכנסת כדי לטפל בסוגיית אביטל, ועל מנת לגבש כללים למתן היתרי כניסה קבועים לעיתונאים ולכתבים פרילנסרים. נקבעה פגישה בין הצדדים, אך היא נדחתה וטרם התקיימה. 
דובר הכנסת יותם יקיר מסר כי הוא יתייחס לפניית העיתונאים, אולם בהמשך בחר לשלוח את אותה תגובה אותה מסר כבר בשבוע שעבר לאתר וואלה. בתגובה מסר יקיר כי "ההחלטה בנושא הייתה כמובן מקצועית בלבד. אישורי כניסה קבועים לכנסת ניתנים בדרך כלל לעיתונאים שהם כתבים פרלמנטריים המסקרים את עבודת הכנסת על בסיס יום-יומי. אלא שתומר אביטל אינו מועסק כ'כתב פרלנמטרי' באף כלי תקשורת כבר זמן רב. ברור שלא ניתן לחלק אישורי כניסה קבועים לכנסת לאלפי העיתונאים המחזיקים תעודת עיתונאי, גם כשהם, מעת לעת, כותבים על הכנסת ופעילותה".
יקיר הוסיף עוד כי "לאחרונה, נבדק הנושא בכנסת וכמה עשרות אישורים קבועים דוללו בשל העומס הרב, מול כול מערכות התקשורת. חשוב להדגיש: 'הקמפיין' של תומר אביטל בנושא האישור הקבוע שלו, אין לו מאומה עם יכולתו לסקר את הכנסת. בניגוד לנטען, אין שום בעיה לתומר אביטל להיכנס לכנסת בכל עת  ולבצע בה עבודה עיתונאית ככל שיבחר".
אביטל אמר לאייס: "במקצוע כה סוער ותחרותי, הקולגיאליות הזאת לא מובנת מאליה. אני אסיר תודה לכל אחד מהחותמים. ההתגייסות שלהם לדעתי היא לא למעני, אלא גם למען העיקרון - שלא תיתכן רמיסת זכויות של אדם רק מפני שמאחוריו לא ניצב גוף חזק ומוכר".
 

לדברי אביטל, "הכנסת אפילו סירבה לערוך לי שימוע - רק משום שבחרתי בדרך עצמאית. אני מקווה שהם סוף סוף יטו אוזן וישיבו את אישור הכניסה שלי".
 

תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מה מצפים מדובר קומבינה- ככה נראת המדינה שלנו (ל"ת)
    הרצל 08/2015/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 2.
    יאללה בכיין. בקש כל יום אישור וכנס...
    אורן 08/2015/10
    הגב לתגובה זו
    1 3
    עיתונאי כושל שמוצא לעצמו דרך ליחצנות אישית.... אוי אוי אוי לקחו לי, אכלו לי , שתו לי...
    סגור
  • 1.
    דובר הכנסת שקרן.
    מיכאל 08/2015/10
    הגב לתגובה זו
    6 1
    ""לאחרונה, נבדק הנושא בכנסת וכמה עשרות אישורים קבועים דוללו בשל העומס הרב, מול כול מערכות התקשורת" כמה אישורים קבועים של לוביסטים "דוללו" לאחרונה מטעמי עומס? יש לי הרגשה שהתשובה היא 0 (כמו הדובר). כי רק עיתונאים שדוגלים בשקיפות יוצרים עומס.
    סגור