תקשורת ומדיה

חודש וחצי בתוך מערכת הבחירות: כ-30 תלונות נגד גופי השידור

מדובר בנתון נמוך יחסית של תלונות שהגיעו לרשות השנייה נגד גופי שידור. בין התלונות: פרשנים שמתמודדים לכנסת, דעות פוליטיות של מגישים - וליאור שליין
אלכסנדר כץ |  1
מערכות בחירות הן מהתקופות הסוערות וגם הרגישות ביותר בתקשורת, ולכן גם מולידות תלונות רבות על התנהלות כלי תקשורת ועיתונאים. ואולם נראה שמערכת הבחירות הנוכחית דווקא רגוע יותר, בכל הנוגע לתחום פיקוחה של הרשות השנייה: הערוצים המסחריים ותחנות הרדיו האזוריות.
לאייס נודע כי מאז ההכרזה על פיזור הכנסת ב-18 בדצמבר 2018, ועד היום, כחודש וחצי לאחר מכן, התקבלו אצל נציב תלונות הציבור ברשות, דוד רגב, כ-30 תלונות בלבד. בשנים האחרונות היו לא מעט מקרים, בהם אירוע בודד הוביל לגל של מאות תלונות, למשל יותר מ-300 תלונות על התנהלותה בקיץ האחרון של אופירה אסייג בראיון רדיו תל אביב נגד הבעלים של הפועל רעננה,  או 3,900 תלונות נגד אברי גלעד שתמך בשידור בתכנית הבוקר של רשת במעשי אלימות של מתנחלים בכפר הפלשתיני קוסרא.
בכל מקרה, הנושאים הבולטים מהתלונות, הם פרשנים בתכניות אקטואליה הממשיכים לטענת הצופים להביע את עמדתם בשעה שהכריזו על התמודדותם במערכת הבחירות; מגישים או מנחים עם קשר אישי או משפחתי למערכת הבחירות; הבעת דעות פוליטיות של מגישים; ראיונות והצגת פוליטיקאים ומפלגות בדרך שלטענת הפונים מוטה לטובת מפלגה זו או אחרת; ועוד.
בין היתר הוגשה תלונה נגד ליאור שליין, מגיש 'גב האומה' ברשת 13, בשעה שבת זוגו ח"כ מירב מיכאלי מתמודדת לכנסת; תלונה על אלדד יניב המתמודד לכנסת ומשמש כפרשן בתכניות של רשת; תלונה על עודד בן עמי שנקט עמדה פוליטית בתכניתו בקשת 12; תלונה על ראיון של שרת התרבות מירי רגב ב'תכנית כלכלית' בחדשות 12 בטענה כי התכנית אמורה לעסוק בענייני כלכלה ולא אקטואליה; תלונה על שידור הקמפיין של 'חוסן לישראל' בטענה שהוא משודר שוב ושוב ויוצר תחושה של תמיכה של הגוף המשדר במפלגה; ועוד.
מה הסיבה למספר התלונות הנמוך יחסית, דווקא כשנראה שמערכת הבחירות השנה מלוכלכת יותר? כנראה שהמאבקים העזים עברו לרשתות החברתיות, כולל סרטוני הסתה והאשמות קשות זה נגד זה, כך שדווקא כלי התקשורת המסורתיים פחות "מתלכלכים" מהמלחמה הזאת. 
נציבות תלונות הציבור בראשותו של רגב, פועלת במערכת הבחירות הזו, כמדי מערכת בחירות, במתכוננת מיוחדת – כשהמטרה היא לייעל את הטיפול בתלונות בכדי לתת מענה מהיר יותר, וזאת בשיתוף פעולה עם יו"ר הרשות השנייה, המנכ"ל והמחלקה המשפטית. הנציבות מדרגת את הפניות על פי סדר דחיפותן, כאשר תלונות העוסקות בפגיעה בשם הטוב, חוסר איזון קיצוני, מטופלות בדחיפות אל מול הגורמים המשדרים, בין היתר באמצעות פניה ישירה למנהלי חברות החדשות בבקשה לתקן בהקדם את הליקוי במקרה והתלונה מוצדקת.
יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ' מסרה לאייס: "חשוב שהציבור ידע שיש כתובת לאן לפנות כשהוא מזהה תכנים בעייתיים. הרשות השנייה תמשיך, כפי שהיא עושה תמיד, לשמור על האינטרס הציבורי, והדבר נכון שבעתיים בתקופת בחירות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ???
    איה מן אייטם זה 02/2019/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מצאת לנכון לפנות לתאגיד השידור, על שלל תכניות האקטואליה שלו ועל רשת ב' הכה פוולרית שלו??? ככה אתה מברר כמה תלונות באמת הוגשו מאז תחילת תקופת הבחירות?? וואלה. פייק ניוז אמיתי.
    סגור