תקשורת ומדיה

פחות תלונות נגד התקשורת בבחירות; ברקוביץ' מוביל בראש

80 תלונות הוגשו לנציב התלונות ברשות ה-2 במערכת הבחירות הקצרה שעברנו מול 189 בבחירות באפריל. הפעם: יותר תלונות נגד החדשות והאקטואליה ופחות נגד תכניות הומור וסאטירה
אלכסנדר כץ |  2
התמיכה של אייל ברקוביץ בבני גנץ, בשידור של אופירה וברקוביץ בקשת 12 (צילום מסך: קשת 12)
ירידה חדה במספר התלונות לרשות השנייה במהלך מערכת הבחירות האחרונה, על גופי השידור שתחת פיקוחה – כך עולה מדוח מיוחד שמפרסם היום נציב תלונות הציבור ברשות, דוד רגב. בחודשים האחרונים התקבלו 80 תלונות אצל נציבות תלונות הציבור ברשות, מול 189 במערכת הבחירות הקודמת שהסתיימה בחודש אפריל השנה, ו-135 תלונות במערכת הבחירות שהתקיימה ב-2015.
רבע מהתלונות במערכת הבחירות הנוכחית, כ-20 במספר כפי שפורסם באייס, נגעו לתמיכה שהביע אייל ברקוביץ' בתכניתו 'אופירה וברקוביץ'' ששודרה בקשת 12 מספר ימים לפני הבחירות, באורח בני גנץ, ואף שלף מעטפת בחירות ואמר לו כי הוא המצביע הראשון שלו. תלונה זו נמצאה מוצדקת וקשת עשויה להיקנס על כך. גם תלונה נגד אמירה של רינה מצליח ב'אולפן שישי' בחדשות 12 בסוף יוני כי מצביעי הימין שהם הולכים אחרי נתניהו "כעדר עיוור", נמצאה מוצדקת, כמו גם תלונה נגד רון קופמן שכינה ב-103FM את יאיר נתניהו "טפיל". 
תלונות נוספות שהוגשו עסקו בהטיה לכאורה של העיתונאית אילה חסון מחדשות 13, לטובת ראש הממשלה בנימין נתניהו; הטיה פוליטית של הפרשן הפוליטי יעקב ברדוגו ברשת 13; אמנון אברמוביץ' על הבעת דעה אישית נגד נתניהו בחדשות 12; חוסר איזון פוליטי בהבאת מרואיינים באולפני החדשות של כמה ערוצים; וקדימון לתכנית 'גב האומה' ברשת 13 שעסקה בתוצאות הבחירות.  
מפילוח התלונות עולה כי בהשוואה למערכת הבחירות הקודמת, אחוזי התלונות בחלוקה לסוגי המדיה דומים למערכת הבחירות הקודמת. 89% מהתלונות היו נגד תכנים ששודרו בערוצי הטלוויזיה ו-11% מהתלונות נגד תכנים בתחנות הרדיו האזורי. בבחירות באפריל החלוקה הייתה 88% מול 12%. 45 מהתלונות טופלו סופית. מדובר בתלונות שעיקרן הוא חוסר איזון, הבעת דעה של מנחה ונטייה לכיוון פוליטי זה או אחר. הפונים קיבלו מענה מפורט לאחר שנערכה בדיקה של איזון שידורים לאורך כמה תכניות. כ-50% מהתלונות – 23 במספר - נמצאו מוצדקות לדעת נציבות תלונות הציבור ובעקבותיהן ננקטו פעולות נגד הגורם המשדר או בתיאום עמו. ב-11 תלונות עדיין אין הכרעה והן נמצאות בתהליך טיפול בנציבות, בין היתר בבדיקה של הגורמים המקצועיים ברשות או בטיפול מול הגורם המשדר. תלונה אחת בלבד נמצאה לא מוצדקת.
מבין 80 התלונות, 45 היו נגד קשת 12 וחברת החדשות שלה, 22 נגד רשת 13 וחברת החדשות שלה, 5 תלונות נגד רדיו 103, ותלונות בודדות נגד ערוץ 20, רדיו צפון, גלי ישראל, קול חי, רדיו תל אביב ורדיו חיפה.
עם ההודעה על בחירות נוספות בחודש מאי, אומרים ברשות השנייה כי נציבות פניות הציבור נערכה לטיפול בתלונות הצופים על התכנים הנוגעים למערכת הבחירות. כבעבר, הנציבות הרחיבה את שיתוף הפעולה עם יו"ר הרשות יוליה שמאלוב ברקוביץ' ועם הגורמים המקצועיים ברשות, בהם מנכ"ל הרשות ניר שויקי, מחלקת תכניות, מחלקת פרסומות, אגף רדיו והלשכה המשפטית, במטרה לבדוק את התלונות ולהעניק מענה מהיר לפונים.
נציבות התלונות אומרת כי דוח זה הוא חלק מסדרת דוחות ייעודיים ותקופתיים שמפרסמת נציבות פניות הציבור ברשות השנייה, כחלק מהדין וחשבון של הנציבות לציבור. דוח זה משקף את הלך הרוח של הצופים במהלך מערכת הבחירות האחרונה, "ואנו בטוחים כי הוא ישמש כלי עבודה נוסף למורשים לשידורים ולזכייני הרדיו בבואם לסקר את מערכות הבחירות הבאות".
ההשוואה, המתבקשת בדרך כלל, להיקף התלונות ולסוג התלונות הנוגעות למערכת בחירות שונה מעט במקרה זה, נוכח העובדה כי במהלך חצי השנה האחרונה נערכו 2 מערכות בחירות. הנוכחית נקבעה בהתראה קצרה וקרובה מאד לקודמתה. ברשות מעריכים כי קרבה זו הביאה ליתר אדישות בקרב הצופים והמאזינים ואלה היו פחות ביקורתיים כלפי התכנים ששודרו. נוסף על כך, חלק ניכר ממערכת הבחירות התקיים בתקופת הקיץ ובחופשת הקיץ, תקופה שבה רבים נופשים. הקרבה למערכת הבחירות הקודמת והיציאה לחופשות הקיץ הביאו לכך שהסיקור התקשורתי של מערכת הבחירות, וכמוהו הפניות שעסקו בתכנים שנגעו לבחירות, תפסו תאוצה מתחילת חודש ספטמבר ועד ליום הבחירות – תקופה קצרה יחסית של כ-3 שבועות, בהם התקבלו קרוב למחצית מהתלונות הנוגעות למערכת הבחירות.
בנציבות התלונות טוענים כי מרבית התלונות שהתקבלו עסקו בחוסר איזון פוליטי, הבעת דעות של כתבים ופרשנים, עידוד הצופים לתמוך במועמד זה או אחר ותקיפת בוחרים התומכים במועמד זה או אחר. תלונות נוספות עסקו בניצול השידורים להבעת דעות אישיות ותלונות נוספות התקבלו על ראיונות פוגעניים. בניגוד למערכת הבחירות הקודמת, שבה התקבלו תלונות רבות על תכניות ההומור והסאטירה, על הדרך הלעגנית שבה הוצגו מתמודדים, במערכת בחירות זו רוב התלונות היו כנגד שידורי החדשות (יותר מ-40 תלונות) ונגד תכניות אקטואליה. 33 תלונות הוגשו כשבועיים לפני מועד הבחירות לאחר חופשות הקיץ, נתון המעיד על התעוררות מאוחרת של הצופים בכל הנוגע למערכת בחירות זו.
ניתוח התלונות מעלה כי ציבור הצופים גילה רגישות גבוהה יותר לתכנים העוסקים בבחירות והביע את עמדתו נגד תכנים ששודרו בתוכניות החדשות והאקטואליה ובתוכניות האקטואליה והאירוח. נושאים שבתקופת שידורים רגילה, היו מתייחסים אליהם באופן סלחני (כגון הבעת דעה של עיתונאי או תמיכה בעמדה פוליטית מסוימת), בתקופת הבחירות יצרו כעס גדול יותר בקרב הצופים. הצופים התריעו על הנושאים השונים וחלקם תוקנו.
נציב תלונות הציבור דוד רגב מסר כי ":השיח השוטף שהתקיים בין הנציבות לבין נציגי הגורמים המשדרים לאורך מערכת הבחירות, ונוסף על כך, השיח השוטף שניהלו הגורמים המקצועיים ברשות, בהם יו"ר מועצת הרשות השנייה יוליה שמאלוב ברקוביץ', מנכ"ל הרשות ניר שויקי וגורמים אחרים, עם הערוצים והתחנות, הביאו לטיפול מהיר בתלונות שהוגשו לנציבות".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אין ספק שאייל ברקוביץ אדם לא חכם השכל שלו כמו של ציפור (ל"ת)
    עזרא 12/2019/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    פחות תלונות, כי אף אחד לא צופה, רק כמה פנסיונרים. (ל"ת)
    מיותרים 10/2019/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור