תקשורת ומדיה

איך הפכו חברות החדשות למנוע הקידום של תכניות הבידור בערוצים המסחריים?

מחקר חדש חושף כי המיזוג בערוצים המסחריים הוביל לזינוק משמעותי בקידום תכניות דרך חברות החדשות. עמותת הצלחה: "הנתונים חד משמעיים ומציגים את הרגולטור בשיא חדלונו"
שרון טל |  2
ארץ נהדרת, דני קושמרו, הישרדות, אודי סגל תמר איש שלום (צילום מסך קשת 12, מסך רשת 13)
*תמונות להמחשה בלבד
בחדשות 13 פנו בשבוע שעבר לרשות השנייה בטענה שרשת מפרה את תנאי הרישיון שלה ומקדמת את תכניותיה דרך חברת החדשות, אך נראה כי זהו דבר שבשגרה בערוצים המסחריים, כך לפי מחקר של עמותת הצלחה שנערך בשיתוף עם העין השביעית ויפעת מחקרי מדיה.
במחקר נבחנו כמה סוגי קידומים, החשוף ביותר מכונה "קידום ישיר" כלומר, שידור ריאיון או כתבה שמטרתה לקדם תכנית או עונה חדשה. אם נתקלתם פתאום בטאלנט של תכנית ריאליטי בתכנית אקטואליה, אז הרי שמדובר בקידום עקיף, גם אותו בדקו במחקר.
המחקר התמקד בשתי תקופות מרכזיות: מפיצול ערוץ 2 ב-2017 עד מיזוג ערוץ עשר-רשת 13 ב-2019, והתקופה שלאחר המיזוג של ערוץ עשר-רשת 13 והיוותרות קשת בערוץ 12 הנפרד , עד שנה לאחר מכן. אחת המסקנות המרכזיות במחקר היא היא שמיזוג ערוץ עשר ורשת 13 היווה נקודה דרמטית בכל הנוגע לקידום העצמי במהדורות החדשות המרכזיות.
מהנתונים עולה כי לפני המיזוג, בחברת חדשות 10 קודמו תכנים 56 פעמים, 43 תכני אקטואליה, ו-13 תכני בידור. בקשת מספר דומה – 59 קידומים, אך החלוקה שונה, 22 קידומים של תכניות אקטואליה לעומת 37 של תכניות בידור.
לאחר המיזוג התמונה משתנה. מהנתונים עולה כי ברשת 13 קודמו תכנים סה"כ 121 פעמים לאחר המיזוג, 58 פעמים קידום של תכני בידור ו-63 תכני אקטואליה ותחקירים. בקשת לעומת זאת, קודמו התכנים 170 פעמים, 72 מתוכם תכנים בתחום האקטואליה והתחקירים ו-98 תכנים בתחום הבידור. לפי המחקר: "לאחר המיזוג חל זינוק בהיקף הקידום העצמי, 248% בקשת לעומת 161% ברשת". עוד עלה מהממצאים כי קידום של תכניות בידור נעשה בהיקף נרחב יותר מאשר של תכניות האקטואליה.
צילום: מתוך המחקר של עמותת הצלחה. נתונים: יפעת מחקרי מדיה.
התכניות שקידמו ביותר לאחר המיזוג בערוץ 13 במהדורות החדשות הן: האח הגדול (10) משחקי השף (8), המירוץ למיליון (7) והישרדות (6). בקשת 12 התכניות המקודמות ביותר לאחר המיזוג היו: "הכוכב הבא לאירוויזיון וארץ נהדרת עם 19 פעמים כל אחת. גיא פינס קודמה 7 פעמים, נינג'ה וישראל ולהיות איתה – 3 פעמים.
בהתייחס לקידום ישיר, לפני המיזוג קודמו תכני בידור בקשת 66 פעמים לעומת 9 פעמים טרום המיזוג, עלייה של 633%. בחדשות 10-13 לפני המיזוג נרשמו 3 קידומים ישירים, לעומת 40 לאחר המיזוג, זינוק של 1233%: "בבחינה אבסולוטיית של כל שדה המחקר, מדובר בעלייה מ11 אייטמים של קידום ישיר לתוכן בידורי לפני המיזוג, ל-106 אייטמים של קידום ישיר לתוכן בידורי לאחר המיזוג" צוין במחקר.
מדד נוסף שבחנו במחקר הוא אורך האייטמים ששודרו לצורך קידום התכניות. בקשת היה מדובר ב-11 שעות, מתוכן 9.7 שעות קידום ישיר, לעומת 1.8 שעות בשנה טרום המיזוג. ברשת נרשמו 8.5 שעות של קידום ישיר לעומת 1.4 בשנה טרום המיזוג.

צילום: מתוך המחקר של עמותת הצלחה. נתונים: יפעת מחקרי מדיה.

יש לציין כי גורמים בהחדשות 12 טוענים כי בחירת האייטמים בשיתוף טאלנטים הם גם בעלי ערך אקטואלי, על כן הם חשובים ואין בהם כדי להוות קידום של תכניות קשת.  מנגד, נתוני המחקר מצביעים כי הטאלנטים שמקודמים בערוצים כוללים יותר אייטמים של הקשורים בתכני הערוצים עצמם מאשר זה של הערוץ המתחרה: "במקרה הקיצון, בקשת 12 קודמו תכני הבידור של הערוץ בפער של 90 אייטמים לעומת קידום תכני הערוץ המתחרה" נכתב במחקר.
"לצורך ההשוואה, במסגרת המחקר נבחנו גם האייטמים בהם קודם תוכן של הערוץ המתחרה. זאת בשל טענת הערוצים כי הקידום העצמי נעשה בשל ערך חדשותי.הממצאים מעלים פער משמעותי בין קידום תכני הערוץ המשדר לעומת קידום תכני חברות האם של המתחרים, שלמעשה כמעט אינם מופיעים או מקודמים". צוין.
מחברת החדשות 12 נמסר: "החופש העיתונאי בחדשות 12 נשמר בכל התחומים ובכלל זה בבחירת נושאי תרבות ובידור בתכניות החדשות השונות. מבדיקה מדגמית שערכנו הרי שבשנה החולפת הקדשנו למעלה מ-200 דקות שידור, בעשרות רבות של כתבות אקטואליה ומגזין, לסיקור תרבות ובידור בעלי זיקה מובהקת לערוצי תוכן מקבילים ומתחרים – החל מנטפליקס דרך הוט, יס ורבים אחרים. תכני תרבות פופולארית מעניינים את צופי מהדורות החדשות ובימי הקורונה רק התחדד הצורך בעיסוק נרחב בתכני תרבות ובידור לטובת צופינו".
מקשת נמסר: האייטמים והתכנים המשודרים נתונים להחלטתם האוטונומית של עורכי החדשות.
מחדשות 13 נמסר: "חדשות 13  פועלת  ומקפידה על הכללים והנחיות הרשות השנייה ופועלת בהתאם לסיכום בעניין זה משנת 2013". 
מרשת נמסר: "רשת 13 פועלת  ומקפידה על הכללים והנחיות הרשות השנייה. כך גם הודיעה לרשות השנייה בהמשך לפניית וועד עובדי חדשות 13 בנושא.  מטבע הדברים , תכניה של "רשת 13 " מעניינים את הציבור הרחב ולפיכך גם את כלי התקשורת (עיתונות, רדיו, דיגיטל, וטלוויזיה) . חדשות 13 כמו כל גוף עיתונאי, מסקר את העניינים שעל סדר היום, גם הבידוריים ובהם גם של רשת 13. סיקור זה הוא מתוך עניין ולא הכרח". 
 
קראו עוד ב-ice
מי שאמון על הפיקוח על הנעשה בערוצים המסחריים היא הרשות השנייה, אך זו כעולה מהנתונים אינה פועלת דה פקטו לאכיפה מספקת של תקנותיה, המופרות פעם אחר פעם.
עו"ד אלעד מן, היועמ"ש של עמותת הצלחה מסר בעקבות המחקר: "הנתונים הם כל כך חד משמעיים עד שויכוח איתם הוא שקול לאיש העומד בעיניים עצומות מול הזריחה וטוען שעדיין לילה. תקופת המחקר הרחבה וריבוי הנתונים מדגישים ומדגימים חולי מרכזי בשידורי החדשות בערוצים המסחריים ובעיקר את ההפרה הבוטה של החוק, הכללים ותנאי הרשיון. הם גם מציגים את הרגולטור בשיא חדלונו באחד הנושאים המרכזיים שהיה אמור לפעול בהם ושיש להם משמעות ברורה בתחום הגנת צרכן החדשות. הם גם מדגימים באופן מוצלח את כשלי המיזוג בין רשת לערוץ 10 שהתרענו עליהם מבעוד מועד".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ופרשנים ימניים בפאנלים???
    עתונאי 06/2020/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ו"פרשנים" ימניים בפנלים של אולפני-שישי אינם פרסומת. מה הם עושים שם מלבד לצבוע את העתונאים כסוכני השמאל?
    סגור
  • 1.
    זה לא חדשות
    גילי 06/2020/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בגלל כל הפיצול 22 ומיזוג 13 14 התחילו עם קד"מים לתכניות ושת"פ ם חבררות מסחריות בתוך תכניות חדשות, זה אסור, לא עושים את זה אתם תאבדו מאמון הציבור. בעצם מאוחר מידי. נראה שאתם מנותקים מהעם אמנם כולם צופים אבל אף אחד כבר לא מאמין לכם לראייה ראו בחירות 2020.
    סגור