תקשורת ומדיה

שאול מופז בראיון ל-ice על פסילת הסרט ג'נין ג'נין: "הוכח שצה"ל הכי מוסרי בעולם"

הרמטכ"ל במבצע חומת מגן, שאול מופז, סוגר מעגל אחרי 18 שנה: "לנו, ללוחמים ולמפקדים שפיקדו על המבצע היה ברור לחלוטין שאין אמת בסרט", ועל הירידה באמון בצה"ל: "העיקר הוא חוסר האמון של האזרחים בהחלטות הממשלה" | ראיון
יהודה לוינגר | 
שאול מופז (צילום פלאש 90)
לאחר מאבק משפטי ממושך, סרטו של מוחמד בכרי "ג'נין ג'נין" נאסר אתמול (שני) להקרנה לאחר החלטת בית המשפט המחוזי שביקר קשות את יוצר הסרט שמכפיש את לוחמי צה"ל וכי אינו דבק באמת. השופטת הלית סילש אף קבעה כי יש להחרים את עותקי הסרט ולהסירו מערוצי שיתוף ווידאו כמו יוטיוב: "אין אמת בעיקר הדברים שפורסמו בסרט, אין תום לב בהצגתם, והנתבע לא נקט בצעדים כלשהם על מנת לבסס את הטיעון העובדתי", נכתב בפסק הדין.
הרמטכ"ל, אביב כוכבי, בירך על החלטת בית המשפט ומסר בשיחה עם מובילי המאבק כי "אין אמת בעיקרם של הדברים שפורסמו בסרט, זהו מסר חד וברור המהווה גיבוי ללוחמי צה"ל בעבר, בהווה ובעתיד, כמו גם למשפחות השכולות". כן אמר את הדברים בטקס סיום קורס קצינים לפני כמה חודשים: "אסור שחופש הביטוי יאפשר את חופש הביזוי, ואסור שיפשיט את חיילינו מהגנה. שלחנו את החיילים להגן על מדינת ישראל, תורה של מדינת ישראל בתמורה, להגן עליהם".
גם שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, התבטא בחריפות נגד הסרט: "לאמת ולצדק של לוחמי צה״ל אין תאריך תפוגה. באיחור של 18 שנה ההסתה השקרית של מוחמד בכרי כנגד חיילינו נחשפת במלוא כיעורה. השקרים המתועבים בסרטו הבזוי של בכרי הזינו יוזמות רבות נגד ישראל סביב העולם ושירתו את מי שחפצים להרוס את המדינה".
מי שהיה חשוב לו במיוחד פסילת הסרט, הוא הרמטכ"ל במהלך מבצע חומת מגן וקרב ג'נין בשנת 2002, שאול מופז. בראיון ל-ice, מברך יו"ר האופוזיציה לשעבר את החלטת בית המשפט המחוזי והאם ההחלטה המאוחרת פגעה, ומהי עמדתו לגבי הירידה באמון הציבור בצה"ל?
"אם חלילה היו קורים מקרים שלא על פי אמות המידה שלנו, היינו חושפים"
בית המשפט המחוזי קבע כי הסרט על קרב ג'נין ייאסר: "אני מברך על פסיקת בית המשפט המחוזי בעמידה לצדם של לוחמי צה"ל שפעלו בחומת מגן בעיר ג'נין. אנחנו הגענו לחקר האמת מיד אחרי המבצע בתחקורים של צה"ל וגם בצוות תחקור של האו"ם שהגיע לתחקר את הקרב בג'נין. בית המשפט המחוזי פסק באופן חד משמעי כי אין אמת בעיקרי הדברים שפורסמו בסרט, אין תום לב וזה לא מבוסס על שום טיעון עובדתי. לנו, ללוחמים, למפקדים שפיקדו על המבצע, היה ברור לחלוטין שכך הם פני הדברים ואני חושב שביהמ"ש פסק בצורה מאוד נחרצת אתמול".
האם אתה עצמך לקחת חלק בתחקורים? "הקריאות האלו, על כך שצה"ל פעל לא כשורה כי היה טבח ביזה וכדומה החלו מיד יום אחרי המבצע כחלק מהתעמולה השקרית של הפלסטינאים, הרשות הפלסטינית ברשותו של ערפאת, הג'יהאד והחמאס שנכנעו בסופו של דבר ונפגעו. אנחנו כמובן, כדרכו של צה"ל, תחקרנו את זה, אני כרמטכ"ל וכמפקד המערכה הזו תחקרתי לאחר שתחקרו כל מפקדי המשנה, והגענו למסקנה חד משמעית שפעלנו על פי רוח צה"ל. אני לא אומר שלא היו טעויות מבצעיות, אבל פעלנו על פי אמות המוסר ורוח צה"ל".
לדברי מופז, ההחלטה של בית המשפט באה גם לאחר חוות הדעת של הרמטכ"לים וגם המפקדים שלחמו, כמו גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהיה בזמן חומת מגן סגן הפרקליט הצבאי הראשי, מנחם פינקלשטיין, שנתן את חוות דעתו "ואני חושב שכל זה ביחד, שופטי המחוזי שמו את האמיתות על השולחן בדברים שאנחנו היינו בטוחים בהם". 
זה העסיק אותך עד היום? זו סגירת מעגל? "אני לא יודע אם זו סגירת מעגל, כי הרי הם ימשיכו וילכו לעליון. אבל האמת יצאה לאור מיד אחרי המבצע. דרכם של משפטים שאורכים זמן, טחנות הצדק בדרך כלל טוחנות לאט כי עוסקים בדיני נפשות, אבל שוב פעם הוכח שצה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם. שום מדינה אחרת  לא התמודדה עם האופן שבו התמודדנו בלחימה של בית לבית. אני מאמין שבנסיבות האלו של ריבוי נפגעים ולחימה קשה של חירוף נפש, מדינות אחרות היו עושות אחרות. נשארנו מחויבים לצו המוסרי של רוח צה"ל והמשפט הבינלאומי ולא פעלנו בשום דרך אחרת".
הסרט השפיע על תפקוד לוחמי צה"ל מאז? "לחלוטין לא, הסרט לא השפיע. לוחמי צה"ל, ואמנם יש יוצאים מן הכלל, אבל בכל השנים הללו, ב-19 השנים שחלפו ובוודאי בשנים האחרונות, פועלים על פי צו מצפונם ומצפונו של צה"ל וברוח צה"ל שמאוד מבוססת על ניסיון העבר ומהמסורת של המדינה והעם שלנו ועל מה שאנחנו כלוחמים מאמינים. חומת מגן, להזכירך, ולכל אזרחי ישראל, יצא לדרך לאחר קרוב לשנתיים של אינתיפאדה שפעלה באמצעות גלים של טרור ומתאבדים כנגד אזרחי ישראל במרכזי אוכלוסייה ששיבשה את אורח החיים, עד הפיגוע של מלון פארק במרץ תשס"ב שהגענו למסקנה ב-2002 שאין ברירה אלא לצאת למבצע נגד טרור המתאבדים".
אם כן היה קורה כזה דבר בצה"ל, היה עליו להיחשף בשביל חופש הביטוי? "צה"ל מאז ומתמיד, במיוחד בשנים שאני זוכר את צה"ל מאז שהתגייסתי ב-'66 בכל מלחמות ישראל, מעולם לא הסתיר, להיפך. כרמטכ"ל חשפתי כל אירוע שהייתה בו תקלה בין מבצעי או בתחום אחר ותחקרנו את הכול. צה"ל לא יכול להרשות לעצמו שלא לתחקר או לטייח או להסתיר, זה הצבא של העם וזה לא יכול לעבור לסדר היום. אם חלילה היו קורים מקרים של פעילות חיילי צה"ל שלא על פי אמות המידה שלנו, היינו חושפים. גם בחומת מגן היו מקרים בודדים ושוליים ותחקרנו, אבל לא היה טבח, לא היה ביזה לא היה שוד, הדברים האלה כפי שאמרו בית המשפט המחוזי אין בהם אמת ואין תום לב והם לא מבוססים".
אתה עצמך ראית את הסרט? "ראיתי קטעים ממנו, לא הלכתי לראות את הסרט ואני חושב שהוא מנותק מהמציאות והוא היה פועל יוצא של שמועות חסרות בסיס".
לסיום, אתמול יצא דו"ח של המכון הישראלי לדמוקרטיה על ירידה באמון של צה"ל ובכלל במוסדות הציבור: "שמעתי שיצא דו"ח כזה. בשנה הזו, בתקופת הקורונה ובוודאי שבשנים שקדמו לקורונה, המדד של אמון הציבור במוסדות השלטון פחת משמעותית בכל מה שקשור לממסד הממשלתי, הכנסת והמנהיגות במדינת ישראל. אני לא חושב שזה מכוון כנגד צה"ל, זה שיש תופעה זה לא אומר שהיא לא מכוונת כנגד הצבא, זה דבר שולי. העיקר הוא חוסר האמון של האזרחים במדינה, במיוחד על ההתנהלות בזמן הקורונה, על ההחלטות הלא מקצועיות של מקבלי ההחלטות. צה"ל להערכתי פעל יוצא מן הכלל, ראינו את התמונות של סיוע לאזרחים, הפעולה שצה"ל עושה בקטיעת שרשרת ההדבקות מרגע שזה הוטל עליו. המדד זה סייד אפקט ולא הדבר המרכזי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה