דעות

איך להתאים את האתר שלכם לאינדקס מובייל חדש של גוגל?

גוגל מבצעת שינויים רבים שמשפיעים משמעותית על מיקום האתרים שלנו באינדקס שלה. הפיילוט האחרון ששם דגש על אתרים מותאמים, יכול לטרוף את הקלפים עבור רבים מאיתנו. דפנה בן יהושע עם כמה המלצות לבעלי אתרים עסקיים
דפנה בן יהושע |  4

חודש מאי 2015 סימן נקודת מפנה עולמית חשובה. לא בגלל ששבדיה זכתה באירוויזיון (וזה קרה אגב מספיק פעמים...) או בגלל שאירלנד הפכה למדינה הראשונה בעולם שאישרה נישואים של בני אותו המין (ועוד מדינה קתולית!), אלא בגלל שכמות החיפושים בגוגל במכשירים ניידים עקפה לראשונה את כמות החיפושים בגוגל בדסקטופ (מחשבים נייחים ולפטופים). אם אתם לא מבינים על מה ההתרגשות, אז אתם יכולים לעבור הלאה; אבל יש לכם אתר עסק שאתם מעוניינים לקדם, תמשיכו לקרוא.

 

הנתון הזה אותת לכל מי שלא שם לב לכך קודם שהעולם צועד לכיוון המובייל, ואי אפשר להתעלם מכך: גוגל עצמה בוודאי לא יכולה להתעלם מכך. אם יש לכם עסק שאתם מעוניינים לשווק באינטרנט (בין אם מדובר בצימר בגליל, שירותי מנעולנות בדרום או קידום חנות בגוגל), אתם חייבים להתחיל להשקיע יותר תשומת לב בלקוחות שמגיעים אליכם מהאייפד או מהסמאטרפון שלהם. וזה בגלל שגוגל כבר מזמן התחילה לנקוט צעדים בנושא, והיא לא מתכוונת לעצור.


לפני כחצי שנה, בנובמבר 2016, גוגל הכריזה על הצעד הכי משמעותי שלה בתחום המובייל עד כה: החברה עדכנה שהיא הולכת לצאת בפיילוט הנקרא Mobile-First Indexing שהולך לשנות באופן מהותי את האופן בו היא מכניסה אתרים לאינדקס שלה. האינדקס של גוגל משמש אותה לאסוף נתונים של כל האתרים הנמצאים ברשת, ולקבוע את האופן והסדר בו יוצגו תוצאות החיפוש בגוגל.
לטורים קודמים: 
* רק אל תעצבנו את גוגל: טעויות נפוצות בקידום האתר שלכם - לחצו כאן
* חייבים להציל את האתר שלכם: למה מהירות הטעינה כ"כ קריטית -
לחצו כאן
מאחר שכבר היום לאתרים רבים יש גרסאות לדסקטופ ולמובייל, עד כה גוגל נהגה קודם לבחון את אתרי הדסקטופ ולהחליט כיצד תדרג אותם בתוצאות החיפוש, ורק על סמך החלטה זו היתה מחליטה גם איך לדרג את גרסאות המובייל שלהם. ובכן, כעת לאחר שהמובייל הפך לראשון בחשיבותו עבור הגולשים, גוגל משנה את הסדר: קודם היא תבחן את אתרי המובייל באמצעות אינדקס ייעודי, ועל סמך כך היא תחליט כיצד לדרג את אתרי הדסקטופ.

איך צפוי להשפיע אינדקס המובייל על האתר שלכם?

חשוב לציין שכל זה עדיין לא קרה באופן רשמי: מאז ההכרזה החברה עוד לא שחררה את העדכון באופן רשמי ובימים אלה היא עדיין בוחנת אותו. יחד עם זאת, על פי האתר Search Engine Watch, הזמן המשוער לשחרור העדכון הוא מתישהו בחצי השני של 2017, אליו אנחנו מתקדמים בצעדי ענק. רגע לפני שזה קורה, חשוב להבין למה זה בכלל אמור להזיז לכם.
אם גרסת המובייל וגרסת הדסקטופ של האתר שלכם זהות, אז כנראה שלא תחוו שינוי משמעותי בדירוג בעקבות העדכון - אם בכלל. אך אם הגרסאות שונות זו מזו בצורה משמעותית, זה הזמן להתחיל לדאוג. בהרבה אתרים גרסת המובייל דלה יותר בתוכן לעומת גרסת הדסקטופ, למשל, או שניתן לבצע בה פחות פעולות. אם זה המצב אצלכם, וגוגל הולך בקרוב לקבוע את דירוג האתר שלכם על פי גרסת המובייל, זה בעייתי - כי כעת התרשמות הגולשים מהאתר שלכם תיקבע כעת על פי הגרסה הזאת. אם הם רואים מעט תוכן באתר, הם עשויים לזנוח אותו מהר יותר ולא לבצע בו פעולות. וזאת רק דוגמא אחת.

מומלץ לצפות בסרטון הבא, שמסביר לעומר על ההשלכות הצפויות:

צ'קליסט: איך תכינו את אתרכם לאינדקס החדש

כדי שלא תיתפסו לא מוכנים, הנה כמה פעולות שכדאי לכם לעשות ממש עכשיו, עוד לפני שהאינדקס באוויר:
1. ודאו שהעיצוב של האתר שלכם רספונסיבי: גם אם אין לכם גרסת מובייל לאתר, עליכם לוודא שהוא מעוצב כך שיוצג כמו שצריך ויעלה מהר במכשירים ניידים - מה שנקרא עיצוב רספונסיבי. בהרבה מקרים, אתרים לא רספונסיביים יוצרים בעיות שונות במכשירים ניידים כמו גופן קטן מדי לקריאה, היעלמות של תפריטים, תמונות וסרטונים שלא עולים, עמודים ש"נתקעים" וכך הלאה.
באתר המוצלח Mr. Money Mustache, הגופן בעמוד הבית של גרסת המובייל קטן עד כאב - וזה חבל, כי דווקא העמודים הפנימיים מותאמים למובייל:

 

2. ודאו שהתוכן בשתי הגרסאות של האתר זהה: לעתים באתרי מובייל התוכן דל יותר כדי לא להעמיס על האתר ולהאט את טעינתו במכשירים ניידים. כיום יש טכניקות וכלים שונים שיכולים לסייע בהאצת מהירות האתר גם במובייל, כך שעדיף שכל התוכן שיש באתר הדסקטופ ישתקף גם באתר המובייל, כדי למנוע אובדן מילות מפתח, הפחתה של הטראפיק לאתר ובעיות נוספות.

 

3. צמצמו את זמן הטעינה של אתר המובייל שלכם: בהמשך ישיר לסעיף הקודם, עליכם לוודא שגרסת המובייל של האתר שלכם עולה במהירות מספקת. אמנם לעת עתה גוגל לא לוקחת בחשבון את פקטור מהירות הטעינה בניסויי האינדקס שלה, אחר מאחר שבאינדקס הנוכחי מהירות טעינה היא כן גורם דירוג, סביר להניח שבשלב כלשהו זה יהיה כך גם באינדקס המובייל. כאמור, יש דרכים שונות בהן ניתן לעשות זאת, אבל לפני שאתם פונים אליהן, התחילו בבדיקת מהירות אתר המובייל בכלי Page Speed Insights של גוגל.

4. ודאו שהנתונים המובנים זהים בשתי הגרסאות: במקרים רבים אתרי מובייל חסרים את הנתונים המובנים (structured data) שיש באתר הדסקטופ – אבל נתונים אלה נחוצים לגוגל לצורך אינדוקס האתר ודירוגו. אז אין מנוס מלוודא שהם נמצאים גם באתר המובייל.


5. עדכנו את מבנה הקישורים של גרסת המובייל: בהרבה מקרים, מבנה הקישורים בגרסת המובייל של האתר שונה מזה של גרסת הדסקטופ - זה קורה בדרך כלל כאשר אתר המובייל ממוקם על דומיין שונה או כאשר האתר מתאפיין בעיצוב דינמי (בניגוד לרספונסיבי). וכך קורה שבאתרי מובייל מסוימים, גולשים מתקשים למצוא חלק מהעמודים לאור מבנה קישורים בעייתי; אז על אחת כמה וכמה כאשר ייכנס האינדקס החדש, שישתמש בכך לדירוג האתר. הפתרון הוא להתאים בין מבנה הקישורים של גרסת הדסקטופ וגרסת המובייל.

 
 

סיכום

בתחום קידום האתרים, מי שלא בודק בזמן לאן הרוח נושבת ומקשיב לרמזים של גוגל, נוטה להצטער על כך בהמשך, כאשר דירוג האתר שלו צונח בתוצאות החיפוש ויחד אתו גם הטראפיק וההמרות. אל תתנו לזה לקרות לכם – הכינו את האתר שלכם לאינדקס החדש מבעוד מועד.

 

דפנה בן יהושע היא מנהלת התוכן בקבוצת אנגורה מדיה וכותבת קבועה לבלוג של אתר אלפיניסט301, העוסק באסטרטגיה של שיווק דיגיטלי


תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    גם אצלנו בונים רק רספונסיבי
    רוקי שופס 05/2017/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומותאם לניידים וטבלטים בלי שום פיצול או גרסה נפרדת למובייל כיוון שזה מייקר ללקוח את בניית האתר כמו כן עדיפות ללקוחות שלהם אין תוכן רב באתר ,ולכן רספונסיבי יעיל באותה מידה . גם חסכון בבנייה וגם תוצאות טובות( תלוי מי מתכנת האתר ) https://www.rockyshops.net
    סגור
  • 3.
    אירלנד המדינה הראשונה בעולם? את רצינית?
    gri 05/2017/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם את מעתיקה משפטים מוויקיפדיה, לפחות תעשי את זה נכון. אירלנד הייתה המדינה הראשונה באירופה, שהיא אינה כל העולם, שאישרה נישואים חד-מיניים בהצבעה בקלפי. יש 18 מדינות שאישרו נישואים חד מיניים לפני אירלנד, וזה מבלי להחשיב בכלל מדינות עם ברית זוגיות. זה היה המשפט שהבנתי שהטור הזה אינו רציני והפסקתי לקרוא.
    סגור
  • 2.
    שום מילה על AMP? מאמר לא רציני (ל"ת)
    פליקס השועל 05/2017/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    גם לפני שנה כשלקוחות ביקשו אתרים מופרדים כדי להוזיל עלויות
    נעמי 04/2017/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סירבתי לעשות גרסת מובייל נפרדת ועשיתי להם אתר ריספונסיבי באותו מחיר. כי גרסת מובייל נפרדת זה פשוט בדיחה. גם אתרים "לא בטקסט חי" תשכחו מזה כבר
    סגור