דעות

הנספח הכלכלי בלונדון: האם בריטניה תצליח לצאת ממשבר הקורונה?

על פי התחזיות, כלכלת בריטניה צפויה להתכווץ ב-2020 בשיעור של 11.3 אחוזים והסגר השלישי עלול לצמצם את התמ"ג הבריטי עוד יותר. אך עם אסטרטגיה מוצלחת היא תוכל לשמר את מעמדה כאחת הכלכלות הגדולות בעולם | עופר פורר בטור אורח
עופר פורר |  1
עופר פורר (צילום עודד קרני)
אקורד הסיום של העשור השני למאה ה-21 הכיל תקווה עבור בריטניה, אך גם סימני שאלה. תחילת דצמבר הייתה נקודת מפנה אופטימית עבור בריטניה, שהייתה למדינה הראשונה בעולם המתחילה לחסן את אוכלוסייתה בחיסון של חברת פייזר וביונטק.
באופן מאוד מוחשי הבריטים, ששילמו את המחיר הכבד ביותר של המגפה באירופה מבחינת מספר מתים ונזק כלכלי, החלו לראות את האור בקצה המנהרה. במקביל, צוותי המשא ומתן של בריטניה והאיחוד האירופי החלו לאותת על פריצת דרך במבוי הסתום אליו נכנסו הדיונים אודות הסכם סחר חופשי בין הצדדים. באמצע חודש דצמבר, שני הצדדים מצאו נוסחה שתאפשר לבריטניה למצוא איזון עדין בין הרצון שלה לצאת מהאיחוד האירופי לדרך עצמאית, לבין הצורך לשמר מסגרת סחר שתאפשר לתעשייה הבריטית להמשיך ולתפקד בצורה שוטפת. על-פניו, ערב חג המולד 2020, בריטניה הייתה בפתחו של עידן חדש – עצמאות מאירופה וסוף למגפת הקורונה.
מה שהעיב על החגיגות הוא המוטציה החדשה שהחלה להתפשט בבריטניה בתחילת דצמבר. המוטציה החדשה, שלטענת מומחים מדבקת מקודמיה, החלה להתפשט בקצב מסחרר שלא הותיר ברירות בפני הממשלה הבריטית. ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שהבטיח לעשות ככל הניתן על-מנת לאפשר למשפחות בבריטניה לבלות את חג המולד עם יקיריהן, נאלץ - יומיים לפני ערב חג המולד - לבטל תכנית שאפתנית שנועדה לאפשר לבני משקי בית שונים לבלות את חג המולד יחדיו.
זו הייתה מכה קשה לתחושת התעוררות הרוח הציבורית שהחלה לנשוב בבריטניה בתחילת החודש, ותחילתה של תקופה קודרת נוספת של סגרים וקושי כלכלי.
בשבוע הראשון לשנת 2021 נשבר שיא ומספר החולים החדשים בבריטניה עבר את גבול ה-60 אלף נדבקים איש ביום. בוריס ג'ונסון הצהיר שבזמן זה בבריטניה יש מעל למיליון חולים פעילים. בתי החולים נמצאים בקצה גבול היכולת, ולמרות שהטיפול הרפואי בחולי קורונה השתפר, יחד עם השקת מערך חיסונים לבני הגיל השלישי ואוכלוסיות מועדות למחלה קשה, הממשלה מתקשה להתמודד עם הנגיף החדש.
בימים אלו הכלכלה הבריטית נכנסת לעוד סגר כללי, אשר משפיע על מגוון הולך וגדל של עסקים. עבור כלכלה ש-20% מהתמ"ג שלה מבוסס על קמעונאות, הסגר הנוכחי מהווה מכה קשה לשוק הקמעונאים הבריטי. קונגלומרט "ארקדיה", אשר מחזיק בבעלות על רשת חנויות "טופשופ", "טופמן" ומגוון רחב של מותגים מוכרים, התמוטט והתפרק. רשת "ג'ון לואיס", אשר ריהטה במשך עשורים את רוב הבתים של הזוגות הנשואים החדשים במדינה, נמצאת על סף פשיטת רגל.
על-פי תחזיות של רשות הסטטיסטיקה הלאומית הבריטית, כלכלת בריטניה צפויה להתכווץ ב-2020 בשיעור של 11.3 אחוזים. שיעור של למעלה מפי 2 משיעור הירידה של כלכלת ישראל. הסגר השלישי, אותו בריטניה חווה עכשיו, עלול לצמצם את התמ"ג הבריטי עוד יותר, ובאופן זה להאריך עוד יותר את ההתאוששות הכלכלית הבריטית לאחר סיום המשבר.
בריטניה ככוח כלכלי ופיננסי עולמי כפי שהייתה ב-400 השנים האחרונות ידעה מורדות, הפסדים ומשברים, והצליחה לחזור לעצמה. יציאת בריטניה את האיחוד האירופי מאפשרת לה לבחור כיוונים חדשים, כולל כניסה לבריתות חדשות שיכולות להוביל ליתרון תחרותי מול האיחוד האירופי.
בריטניה אומנם צריכה להתנהל בחוכמה על-מנת לשמר את מרווח הפעולה שעומד לרשותה בין המחויבות שלה להסכם הסחר החופשי עם האיחוד האירופי לבין עצמאות מלאה, אך עם ניהול נכון ואסטרטגיה מוצלחת היא תוכל לשמר את מעמדה כאחת מ-10 הכלכלות הגדולות בעולם וכמרכז פיננסי עולמי.
מבצע החיסונים הבריטי, אשר החל לחסן לראשונה גם בחיסון המקומי שפותח על-ידי החברה הבריטית אסטרה-זניקה בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד מוביל לסיכום מצבה של בריטניה בתרגום חופשי למילותיו האלמותיות של ראש ממשלת בריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה, ווינסטון צ'רצ'יל, "זה לא הסוף. זו לא ההתחלה של הסוף, אך אולי זה הסוף של ההתחלה".
הכותב: עופר פורר, הוא הציר הכלכלי וראש נספחות משרד הכלכלה והתעשייה בשגרירות ישראל בלונדון
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אם הבריטים יעשו - או אז הם יצליחו
    neo 03/2021/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסתבר שהבריטים לא ממש מקשיבים לעצות האלה שאין בהם ממש
    סגור