נדל"ן ותשתיות

האינפלציה מרימה ראש: האם מחירי הדיור ימשיכו לטפס? המומחים מנתחים

האינפלציה השנתית עלתה ל-2.7% ומחירי הדירות ממשיכים להתייקר – לאן צועד השוק הנדל"ן למגורים? חגי רזניק, ג'ני ארבוב, ערן סיב וישראל יעקב עם הניתוחים והפרשנויות

מערכת ice |  3
ישראל יעקב (מימין), חגי רזניק, ג'ני ארבוב, ערן סיב (צילום באדיבות ישראל יעקב - שמאות וניהול מקרקעין, באדיבות מוא"ז הגלבוע, יוסי דוידוב, יחצ)
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה השבוע כי מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מרץ ב-0.6% והאינפלציה האמירה ל-2.7%. גם מחירי הדירות מאמירים – כשהשוואה בין העסקאות שבוצעו במהלך החודשים ינואר-פברואר 2024, לעסקאות שבוצעו במהלך חודשים דצמבר 2023- ינואר 2024, מצביעה על התייקרות של 1%. איזו משמעות יש לנתונים הללו, ומהו האפקט על שוק הדיור בישראל? נבחרת הנדל"ן של ice עם התשובות.
חגי רזניק  
נושא בתפקידים מגוונים, ובהם ראש מכון ריפמן לפיתוח הנגב. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר

"כפי  שנראה בשלב זה, המצב בהחלט מוביל לעליית המחירים. הבנייה נמצאת בעצירה, בשל בעיות כוח האדם בענף וקשיים מתגלגלים נוספים: אזרחים מתבשרים על דחיות משמעותיות במסירה; התייקרות של חומרי גלם, בגלל מצב העניינים בזירה הבינלאומית – כדוגמת החרם המתגבש מטורקיה ובעיות בשינוע חומרים מסין דרך המפרץ. לכך צריך גם להוסיף קושי עם עתודת מחצבים פנימית. המשמעות: הביקוש יגבר וההיצע, שהוא גם כך מצומצם, עוד ילך ויקטן למולו.
נכון להיום, מי שנושא בנטל, הם בעיקר שכבות הביניים בישראל שהולכות ונשחקות, כשאנו רואים עוד ועוד עסקים נסגרים. בהתאם לכך, גם כושר ההכנסה קטן – וזה עוד לפני שבכלל דברנו על האוכלוסיות המוחלשות, להן יש עוד הרבה פחות סיכוי.
מה שמטריד אותי לא פחות בהקשר זה, היא העובדה שמלחמת חרבות ברזל מאתגרת את התפיסה לפיה 'לגור בפריפריה זו איכות חיים' – שכן צפון הארץ כרגע ריק מאדם, ואילו עוטף עזה ומערב הנגב עוד לא הספיקו כמובן להתאושש מהטראומה של אירועי ה-7 באוקטובר.
ובינתיים, כשהאינפלציה מרימה ראש ועליית המחירים היא כבר עובדה מוגמרת, מדינת ישראל צריכה לנקוט בשורה של צעדים – חלקם מעולם הרגולציה, חלקם מוניטאריים וחלקם תשתיתיים. מדובר בין היתר, בזירוז הקצב להבאת העובדים לענף; שיחרור קרקעות; הסרת חסמים תכנוניים והשקעה בשיקום הדרום והצפון ביתר שאת, על מנת להחזיר בטווח הבינוני והארוך את האמון באזורים חשובים אלו, אשר הגיעו להתפתחות מדהימה והגדילו בעבר את מרחבי האפשרויות בנגב ובגליל".
 
ערן סיב
יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים

"אני יכול לספר שמחירי השיפוצים זינקו לאורך התקופה האחרונה בסדרי גודל של 30%-40%, וזאת מכיוון שיש מחסור גדול בכוח עבודה. מי שמצליח בכל זאת לשריין פועלים לפרויקטים, נדרש להתמודד עם עלייה דרסטית בשכרם. 
בהקשר הזה צריך להביא בחשבון כי גם קבלני הבניין שוכרים שרותי גמר מקבלני שיפוצים, לכן גם בגזרה הזו המחירים יאמירו. במידה והמצב הנוכחי לא ישתנה, ולישראל לא תגיע בפרק הזמן הקרוב כמות משמעותית של פועלים – אין לי ספק כי מחירי הדירות ימשיכו לטפס. בנוסף, חשוב להפנים כי במידה והאינפלציה תעלה, גם מוצרי הגמר כמו דבקים, מלט וסניטציה יתייקרו – והנה עוד גורם לעליית מחירים".
ג'ני ארבוב
 מייסדת ובעלים של חברת CityWize, המעניקה שירותי ייעוץ וליווי חברתי בפרויקטי התחדשות עירונית

"מחירי הדירות ימשיכו לטפס, ועול המשכנתאות ייאלץ אנשים למכור את בתיהם ולחזור לשכירות. כבר היום אנו רואים את משבר שוק הדירות לשכירות הולך ונרקם, כשאנו מסייעים לפנות פרויקטים לקראת הריסה. הדיירים לא מצליחים למצוא דירות בקרבת מקום מגוריהם, ונאלצים להרחיק ולשנות את כל סביבת חייהם בשל כך.
"הדירות המיועדות להתחדשות עירונית מוערכות 'על הנייר' בסכומים של 3 ואף 4 מיליון שקלים, אך הן ישנות ולא באמת ראויות למגורים. אנו פוגשים בשטח דיירים המתגוררים בדירות ובניינים בהן קיים עובש, נזילות וביוב – אך אינם יכולים לעזוב, כיוון שמחד אין באפשרותם להשלים את ההפרש ולקנות דירה אחרת, ומאידך, פרויקטי ההתחדשות העירונית מתעכבים שנים ארוכות ומשאירים אותם בני ערובה בביתם המתפרק".
 
ישראל יעקב
שמאי מקרקעין, הבעלים של משרד ישראל יעקב שמאות וניהול מקרקעין

"העלייה באינפלציה, הביאה להעלאת שיעורי הריבית על ידי בנק ישראל – צעד שהקשה על יכולת הרכישה ועלול להביא לביקוש מופחת לנדל"ן. עם זאת, התמונה מורכבת יותר, ומשתנה בין אזורים, בהתאם למגוון גורמים:
1.מלאי הדירות – קיים מחסור במלאי דירות במרכז הארץ ובמטרופולין תל אביב, מה שמייקר את המחירים. בפריפריה, לעומת זאת, הביקוש נמוך יותר, ולכן גם מחירי הדיור פחותים.
2. קצב הבניה – מאז ה-7 באוקטובר, ענף הנדל"ן נאלץ להתמודד עם כוח אדם מצומצם באתרי הבנייה, בעקבות מחסור אדיר של  עשרות אלפי פועלים מרצועת עזה ואיו"ש. התוצאה: האטה חמורה בקצב הבנייה והארכת זמני הפרויקטים.
3. מדיניות הממשלה – הממשלה מנסה להשפיע על מחירי הדיור באמצעות מדיניות וחקיקה, כמו הקלות במס עבור רוכשי דירה ראשונה ותוכניות דוגמת "מחיר למשתכן". על אף המהלכים הללו, ההשפעה לטווח הארוך עדיין מוגבלת.
השורה התחתונה היא שהמציאות הכלכלית והנדל"נית בישראל, מחייבת מדיניות זהירה והתנהלות עם האצבע על הדופק, לצד גיבוש תוכניות עתידיות המתכתבות עם המציאות המשתנה ויצירתיות מכיוון היזמים, כגון מבצעי מכירת דירות של 80/20 (במסגרתן משלם הרוכש 20% מעלות הדירה במעמד הרכישה, ו-80% עם סיום הפרויקט) – רק באופן הזה, ניתן יהיה להשיב  את היציבות לשוק הדיור".
צילומים: באדיבות מועצה אזורית גלבוע, יח"צ, יוסי דוידוב, באדיבות משרד ישראל יעקב – שמאות וניהול מקרקעין.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    רחמים על הקונים
    עוז 04/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני מכרתי דירה לאדם בשיטה של 25 אחוז מזומן ו75 בתשלומים ..צמוד לדולר או לתשומות ...אני מרחם עליו כי אני לא רואה סיכוי שהוא עומד בהסכם ...כי המספרים ברחו לו מזמן
    סגור
  • 2.
    כמה שטויות
    עוז 04/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בתכנית 20/80. ה80 צמוד למדד תשומת הבניה וכל מי שקונה ככה מתאבד ..זה שקר אחד גדול וזה בא להציל את הקבלנים ולדפוק את הקונים .
    סגור
  • 1.
    הפריפריה מציעה בעיקר מחירי דיור זולים
    ישראלי 2 04/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא איכות חיים. טבריה למשל. הסיבה מדוע אנשים בוחרים לגור בפריפריה היא בעיקר כי אין להם כסף לגור בדירה דומה במרכז המבוקש והיקר.
    סגור