נדל"ן ותשתיות

אחרי כחלון, גם מנכ"ל משרד הבינוי נוטש את תכנית מחיר למשתכן

בני דרייפוס, מ"מ מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בשנה האחרונה, ומי שהיה אחראי על ניהול מחיר למשתכן בפועל - פורש מתפקידו; בהתייחס לפלונטר הפוליטי אמר לאחרונה כי "קשה מאוד לקבל החלטות בשוק הדיור"

מורן ישעיהו |  6
בנימין דרייפוס (צילום לעמ)
אחרי כחלון, אבי תכנית מחיר למשתכן, בני דרייפוס - מי שהיה אחראי על יישומה בפועל, נוטש גם הוא את הספינה. דיווח זה מגיע לאחר שרק היום התגאה בהישגי התכנית על רקע פרסום תוצאות ההגרלה העשירית. בתום כעשור במשרד הבינוי והשיכון וכשנה מאז מונה לממלא מקום מנכ"ל המשרד, עוזב דרייפוס לטובת תפקיד מנכ"ל מפעל הפיס. 
דרייפוס הצטרף למשרד הבינוי והשיכון בשנת 2009, ובשנה האחרונה הוא משמש כמנכ"ל המשרד בפועל. בין תפקידיו שימש כיועץ בכיר לשר אריאל אטיאס וכן כיועצו של השר אורי אריאל. בהמשך הוא מונה למנהל אגף בכיר שיווק ובנוסף, ניהל את כל תהליך הביצוע של  תכנית הדגל הממשלתית בדיור - מחיר למשתכן.
"קשה מאוד לקבל החלטות בשוק הדיור"
על אף שלא סיפק הסבר רשמי למהלך, ניתן אולי לייחס את עזיבתו של דרייפוס לפלונטר הפוליטי הממושך ולהיעדר ממשלה מתפקדת מזה כשנה וחצי. בריאיון לרדיו דרום מחודש ינואר האחרון התייחס דרייפוס למצב הנוכחי בממשלה ואמר כך: "אני עובד יותר קשה כדי לעשות את השוטף ועסוק בלשמור על הקיים. בהתחלה אהבנו את זה שאין שרים, היום אנחנו מתגעגעים לדרג הפוליטי, למדיניות, לתקציבים, לוויכוחים. קשה מאוד לקבל החלטות בשוק הדיור ואני מקווה שהפוליטיקאים החדשים יגיעו רעבים".
בהתייחס לתכנית מחיר למשתכן אמר כי "כאשר חושבים שמחיר למשתכן תטפל בכל תחלואי הענף ותוריד על הדרך גם את מחירי הדיור – אז אומרים שהיא נכשלה. מתפקידה לא היה לטפל בזמינות של היתרי הבנייה, או להגדיל את היצע הדיור וגם לא להוריד את מחירי הדיור. שר האוצר שם לו כמטרה להוריד את מחירי הדיור עם מגוון רחב של צעדים, כשאחד מהם תכנית מחיר למשתכן. היא אולי לא הובילה לירידת מחירים אבל בשנתיים האחרונות המחירים התייצבו וזה כבר הישג גדול מבחינתי".
"התכנית משקפת חלוקת משאבים אי שוויונית בישראל"
לצד האמור, טען דרייפוס כי יש לבצע שיפורים בתכנית, בה משתתפים אנשים שלא באמת צריכים עזרה. "גם אני לא אוהב את זה שבמחיר למשתכן אין קריטריונים. השתתפו בה אנשים שזכאים על פי חוק אבל לא באמת היו צריכים את העזרה של המדינה כדי להגיע לדירה. מדינת ישראל משנת 2011 עד 2015 לא הצליחה להתגבש על קריטריונים. לא הגיעו להבנות, בין היתר, מבחינת מיצוי כושר השתכרות, גודל משפחה, עדיפות ליוצאי צבא וכד'. עכשיו יש אופציה – או להמשיך להתווכח או לתת לכולם. אני כן יכול לומר שלמדנו איך להשתפר - התכנית היא לא מה שהיתה לפני 4 שנים מבחינת המפרט, התמהיל ושיטת החישוב".
עוד הוא הוסיף כי "מבחינת הפריסה הגאוגרפית, אין בבעלות המדינה מספיק קרקעות. יותר קל לשווק בדימונה ובאר שבע, ולא כי זה פריפריה, אלא כי שם יש את הקרקעות. התכנית משקפת משהו הרבה יותר בסיסי - שחלוקת המשאבים בארץ אינה שוויונית ורואים את זה גם בתכנית – אבל אנחנו צריכים לטפל בשורש, לתת מענקים ולהחזיר את האיזון לאיפה שחסר".
בימים האחרונים אישר דירקטוריון מפעל הפיס את מינוי של דרייפוס לתפקיד המיועד, אך מועד כניסתו לתפקיד טרם התברר, כמו גם פרטים על מחליפו העתידי במשרד הבינוי והשיכון שתגובתו טרם נתקבלה.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מחיר למשתכן
    יוסי 02/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בפועל מאות הגשימו חלום לבית חדש ברמת גימור נמוכה , בפועל גרם למשפרי דיור להתקע - אזי הגלגל נעצר !!!
    סגור
  • 5.
    בהצלחה בני , התרומה שלך לא תסולה בפז (ל"ת)
    חיים 02/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ביבי
    רן 02/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק לא ביבי- כי הוא מושחת
    סגור
  • 3.
    לא הבנתי למה מצרפים אותו למפעל הפיס
    שולתתתתץ1 02/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל שהוא היה אחראי להגרלות של המדינה?מי יתן את הדין על אי אכיפת הוראות המכרז?
    סגור
  • 2.
    רגע לפני הקריסה
    רועי 02/2020/16
    הגב לתגובה זו
    3 3
    הנוחלים בורחים מהספינה רגע לפני שהציבור מגלה וויסות למיסתכן נועדה לעצור את ההיתרסקות ולא לעזור לצעירים
    סגור
  • 1.
    מחיר למשתכן. תכני. בזבזנית המטיבה עם העשירים.
    ישראלי 02/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כחלון כשלון.
    סגור