נדל"ן ותשתיות

בערבות המדינה: הצעת החוק שתשנה את שוק הדיור להשכרה?

ח"כ ינון אזולאי מקדם תיקון לחוק המסדיר את פעילותן של קרנות הריט בישראל, זאת במטרה להגדיל את היצע הדירות המושכרות לטווח ארוך. מגוריט: "הצעת החוק תעודד השקעה בשוק השכירות המוסדי ותגדיל משמעותית את היצע הדירות לציבור"
מערכת ice | 
דירות (צילום מערכת אייס)
חבר הכנסת ינון אזולאי ממפלגת ש"ס מקדם הצעת חוק חדשה שתוביל לעלייה בהיצע של דירות להשכרה לטווח ארוך. הצעת החוק של אזולאי מהווה בעצם תיקון ל"חוק הריטים", ובמרכזה עומד הרעיון לסייע ולהרחיב את פעילותן של קרנות הריט בישראל (קרנות להשקעה במקרקעין) מתחום הנדל"ן המסחרי ועד לנדל"ן למגורים.
במסגרת הצעת החוק בולטים שני נושאים מרכזיים - קיצור הזמן שבו קרן ריט מחזיקה בדירות מ-20 שנה ל-10 שנים, וכן הענקת אשראי מהמדינה עבור קרנות ריט שפועלות בתחום הנדל"ן למגורים.
השאיפה היא להוביל לגיוס הון בהיקפים גדולים עבור קרנות ריט. את הכסף הזה ישקיעו הקרנות בבניית מתחמי דירות להשכרה ארוכת טווח, ובהגדלת כמות הדירות שבמסגרת דיור בר השגה עד לכדי 25%.
ההיצע יורד, השכירות עולה 
המשבר הכלכלי חלחל גם אל תחומי הנדל"ן והדיור, ובתוכם שוק הדיור להשכרה ארוכת-טווח. ומתבטא בבלימת התחלות בנייה ובעליית דמי השכירות. לפי נתוני הלמ"ס, חלה עלייה של 3% במחירי השכירות הממוצעים לעומת הרבעון הראשון של שנת 2019. על רקע הירידה המתמשכת במלאי הדירות שבידי משקיעים, המחסור בדירות איכותיות להשכרה ואי הוודאות במגזר התעסוקה – שוק הדיור להשכרה עומד כעת בפני שוק שבורה ודורש מענה ממוקד שיוביל להיפוך מגמות. את המענה הזה יכולות לספק קרנות הריט בהנחה והחוק של אזולאי אכן יעבור.
בשנת 1960, כאשר נוסדה קרן הריט הראשונה בארה"ב, המטרה הייתה לחשוף את הציבור לרווחים הטמונים בנדל"ן מסחרי – משרדים, מתחמי תעשייה, קניונים, מלונות, בתי חולים ועוד. בישראל אימצו את הרעיון רק בשנת 2006. כיום, ישנן 5 קרנות ריט שונות שפועלות בארץ בתחום הנדל"ן המסחרי, וכעת מחכות לפעול גם בנדל"ן למגורים ולחולל שינוי בשוק הדיור להשכרה. 
יו"ר מגוריט ישראל, ארז רוזנבוך, הסביר: "משבר הקורונה והפחתת היצע הדירות הצפוי בשנים הקרובות מדגישים את הצורך במהפך בהרגלי הדיור בישראל שיאפשר לציבור אלטרנטיבה אמיתית לרכישת דירה. עם אישורה, הצעת החוק החדשה, עשויה לשפר באופן משמעותי מאוד את המודל העסקי של קרנות הריט למגורים ולהפוך את ההשקעה בשוק השכירות המוסדי להרבה יותר אטרקטיבית הן בזכות הפחתת עלויות המימון של קרנות הריט (כתוצאה מקבלת ערבויות המדינה) והן בזכות קיצור משך הזמן הנדרש להחזקת הנכסים בעשר שנים (כתוצאה מגילום ההנחה המתקבלת בעבור רכישת הדירות על פני 10 שנים ולא 20 שנה כיום). השלמת שינויי החקיקה תעניק תמריצים חיוביים למשקיעים הגדולים במשק להשקיע הון בקרנות הריט למגורים ותאפשר להן לרכוש דירות נוספות ולהגדיל את היצע הדירות לשכירות ארוכת טווח בהיקף ניכר מאוד. הגידול בהיצע ישפר באופן משמעותי את יכולת הדיור של הציבור בכלל ושל הזוגות הצעירים בפרט, הן מבחינת עלות השכירות, הן מבחינת תקופת השכירות והן מבחינת איכות הדירות שתושכרנה להם".
"בכל מקרה, אנו ממשיכים לפעול לפי המודל שלנו שמאפשר לנו לנצל את יתרונות הקרן ברכישה מרוכזת של מספר גדול של דירות במחירים אטרקטיביים, כדי להגדיל את מלאי הדירות ולהוביל את שוק השכירות המוסדית בישראל. בעוד שמשבר הקורונה מאיץ את הצורך בשינויים מיידים בשוק השכירות, הרי שקיימות אינדיקציות רבות בשוק, שלפיהן גם לאחר משבר הקורונה, המחסור בדירות ימשיך ויתכן שאף יחריף, כך שמחירי השכירות עלולים להמשיך במגמת העלייה שאפיינה אותם בעשור האחרון. הגדלת היצע הדירות, בצורה משמעותית, תוכל למתן את עליית המחירים. לשם כך, נדרשת התגייסות מלאה של כל הגורמים הרלוונטיים לאימוץ מודל שכירות ארוך טווח וראוי לצד פתרונות חקיקה מתאימים במטרה לעודד את  אלטרנטיבת השכירות על פני אתגר רכישת דירה בכל מחיר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה