נדל"ן ותשתיות

משקיעי הנדל"ן השתוללו באוקטובר: זו המשכנתא הממוצעת שלקחו

בחודש אוקטובר נרשמה פעילות ערה של משקיעי הנדל"ן במטרה לחמוק מהעלאת מס הרכישה; מספר משקיעי הנדל"ן שנזקקו למערכת הבנקאית היה גבוה, אם כי ירידה קלה נרשמה בהיקף המשכנתא הממוצע שלהם
ניצן כהן |  3
בכירים בבנקים (צילום רמי זרנגר, עמוד הפייסבוק של בנק ישראל, יחצ גדי דגון, אבשלום ששוני, אורן דאי)
משקיעי הנדל"ן הסתערו על השוק בחודש אוקטובר ותרמו את התרומה שלהם לעליית המחירים אם כי עיקר הפעילות באוקטובר הייתה של רוכשי דירה ראשונה ומשפרים דירות. חלקם של משקיעי הנדל"ן שנעזרים במשכנתא סביר יחסית (סדר גודל של 10%) ולכן נראה כי ההאשמה שלהם בעליית המחירים רחוקה מהמציאות.
בסך הכל בחודש אוקטובר לקחו משקיעי הנדל"ן 1,800 משכנתאות, מספר גבוה כשהפעם האחרונה שחצה מספר ההלוואות את הרמה הזו הייתה בחודש אוגוסט אבל לפני זה, בממוצע לקחו המשקיעים 1,000 משכנתאות מידי חודש.
 
משכנתא ממוצעת של משקיעי הנדל"ן הייתה של 780 אלף שקל כך שאם אנחנו מניחים שמחיר דירה ממוצעת בישראל נע סביב רמה של 1.6 מיליון שקל, הרי שהיקף המשכנתאות תואם למגבלות שהטיל בנק ישראל על המערכת הבנקאית בשיעורי המימון של המשקיעים ומדובר בהיקפים סבירים מאוד.
נזכיר כי השנה (שכבר נגמרת) מחירי הנדל"ן יעלו ב-11% וזה שיעור גבוה מאוד אבל אם יש מי שחושב שניתן להוריד את מחירי הנדל"ן הרי שהוא חולם חלומות באספמיה ולכל היותר ניתן לחשוב על עליית מחירים מתונה יותר לאורך זמן.
צריך לזכור שלא בטוח שיש אינטרס למישהו להוריד את מחירי הנדל"ן ולא בטוח שזה בכלל אפשרי, בטח לאורך זמן כי הרי אנחנו מדברים על ענף רווי עובדים, רווי הון ורווי מסים. אבל באופן עקרוני צריך לזכור שמדינת ישראל היא מדינה קטנה עם שיעור ריבוי טבעי גבוה, עלייה של תושבי חוץ ובסך הכל ביקוש שרק הולך וגדל.
לא בטוח שיש עתודות קרקע מספיקות לאורך זמן ולכן אולי הגיע הזמן להתחיל לחשוב על מצב בו אנשים יצמצמו את החלומות שלהם על דירה בבעלות ויתחילו לחשוב על דירה מתוחזקת באזור שמתאים למצב המשפחתי שלהם, לצרכים שלהם ולהון שלהם ולאפשר למי שיש לו הון מספיק ו/ או נגישות להון להפוך למשקיע נדל"ן ולייצר לעצמו מקורות הכנסה נוספים וכן הלאה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בועה
    מודאג 11/2021/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנדל"ן אצלנו: משבר משכנתאות בפתח?
    סגור
  • 1.
    טיפשים. לקנות במחיר גבוה. הריבית תעלה.. ולא יהיו להם ש (ל"ת)
    רורי 11/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טיפשים הם לא (ל"ת)
    משה משה 11/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור