נדל"ן ותשתיות

ההכרזה הדרמטית של משרד השיכון והתאחדות האדריכלים בישראל

עיריית נהריה, משרד הבינוי והשיכון, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, מרכז אגמא לאגני היקוות ונחלים, ותוכנית 'העירה' בתמיכת קרן ברכה, בשיתוף עם התאחדות אדריכלים ובוני ערים בישראל, מכריזים על תחרות פומבית דו שלבית לתכנון מרחב נחל געתון בנהריה, המתמקדת בראייה הוליסטית של אגן נחל געתון ובקשר בין הנחל לעיר
מערכת ice | 
זאב אלקין (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, pixabay)
תחרות פומבית מפתיעה בעולמות התכנון: צוותי תכנון רב תחומיים הוזמנו להגיש הצעות לתכנון מחודש ושאפתני למרחב נחל הגעתון בנהריה. מדובר במיזם משותף בו נוטלות חלק בין השאר עיריית נהריה, משרד הבינוי והשיכון והתאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל.  
בהודעה שפרסמו אודות התחרות נכתב בין השאר כי "תחרות זו הינה פורצת דרך במובן של שותפות רחבה, חוצה תחומי ידע. זו הפעם הראשונה בישראל בה תחרות תכנונית מביאה אל השולחן את מחזיקי העניין השונים, מתוך אמונה שיחד, נוכל למצוא פתרונות חדשניים מותאמים ומקיימים יותר, בראייה ארוכת טווח".
מטרות התחרות קבלת מגוון רחב של הצעות המביאות לידי ביטוי את ההיבטים הבאים:
חשיבה הוליסטית הכוללת תכנון ועיצוב עירוני אינטנסיבי משלב נחל, ניהול הנגר העילי בהתאם למאפיינים ההידרולוגיים של אגן הניקוז, תפישת הנחל כמשאב חיוני וכפתרון מבוסס טבע לסיכוני השיטפונות במורד האגן, וכן עידוד מצוינות וחשיבה חדשנית רב תחומית בקרב מתכננים בעידן של שינויי אקלים.
העיר נהריה סובלת מהצפות ונזקי שיטפונות רבים. כיום, מקטע נחל געתון הנמצא בשדרות הגעתון, בלב העיר, תחום ברצועה מבוטנת צרה. כתוצאה מכך, בעת זרימות חורף חזקות, הנגר מציף את רחובות העיר שתוכננה בהתייחסות מועטה מדי ומצרה מדי לנחל. גם מקטע נחל געתון במזרח העיר סגור במובל התת קרקעי, שיכול להוליך רק כמות קטנה של מים, ולא את כל המים המגיעים מהמעלה. התחרות מבקשת להתייחס לנחל בראיה כוללת, ובדגש על המקטע הסמוך והעובר בעיר.
 
נחל הזורם בעיר, ומהווה נכס טבעי, תשתיתי ועירוני הוא הזדמנות לפעול הלכה למעשה בהתאם לגישה האגנית האינטגרטיבית לסייע במינוף השטחים הטבעיים והציבוריים לטובת רווחת התושבים. התחרות שואפת להנכיח את הנחל במרחב העירוני על ידי הפניית התכנון העירוני אל הנחל ובכך להשיבו לתודעה הציבורית ולמקסם את התועלות הציבוריות ממנו.
שיקום נחל הגעתון יכול להביא לחיזוק החוסן העירוני הן מבחינת שיפור מצבו האקולוגי של  הנחל ומרחבו, תוך מניעה של סיכוני זיהום ושמירה על איכות מים גבוהה, וכולל ניהול מושכל של הנגר העילי וסיכוני הצפות.
בנוסף, תחרות זו יכולה לעורר השראה בקרב תושבי העיר והציבור הישראלי לגבי הערך החברתי הכולל וריבוי תועלות מוחשיות משיקום מרחבי נחלים בלב עיר. ישראל נמצאת היום בנקודת זמן מרתקת ומאתגרת לכל מי שעוסק בתחום התכנון העירוני. המשך מגמת גידול האוכלוסייה וקצב הפיתוח הגדל יחד עם השאיפה ליצור מרחבי מגורים, תעסוקה, תרבות וחינוך מתקדמים החושבים על העתיד, מחייבים חשיבה יצירתית, טכנולוגית וסביבתית.
בעידן של התחממות גלובאלית החיבור של האוכלוסייה המקומית לאפשרויות העירוניות הקרובות אליה יהפוך למשמעותי הרבה יותר. האפשרות לנוע בנוחות לאורך ציר הנחל, להגיע בבטחה ובנועם מהקצה המזרחי של העיר ועד לים דרך מרכז עירוני שוקק יאפשר חיבור בריא של התושבים למרחב הקרוב אליהם, יחבר בין קהילות שונות במרחב העירוני ויזרים פעילות כלכלית מקומית חשובה. ומעל הכל, חשיפה של  ציר נחל עירוני  שהוא גם בטוח וגם אסתטי מציגה אמירה אופטימית לגבי עתידה הבריא של העיר והאפשרות להמשיך ולטפח בה איכות חיים גבוהה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה