נדל"ן ותשתיות

הדירות ממשיכות להתייקר, למרות ובגלל התיקון החדש לחוק המכר

קבלנים וחברות בנייה העלו את מחירי הדירות באחוזים ניכרים כדי לשמור על רווחיות, בשל כניסתו לתוקף של החוק החדש המתיר לקבלנים להצמיד את מדד תשומות הבנייה רק עד 40% 
מערכת ice | 
בנייה בישראל (צילום גיל יערי פלאש 90)
בשבוע שעבר אושר בכנסת תיקון לחוק המכר, במסגרתו נקבע בין השאר כי ניתן להצמיד למדד תשומות הבנייה לכל היותר 40% ממחיר הדירה (לעומת הצמדה של 100% שהייתה נהוגה עד כה). היום (חמישי) נכנס לתוקפו החוק החדש. האם החוק ישיג את המטרות שרצו מחוקקיו? לא בטוח.
כצפוי, נראה כי היזמים ימצאו דרכים לשמור על הרווח. יש שמיהרו לחתום על חוזים במהלך השבוע האחרון, לפני שהחוק נחדש נכנס לתוקף. אחרים יעלו את מחירי הדירות. אתר "כלכליסט" מדווח כי בעקבות החוק החדש חברות בנייה הקפיצו את מחירי הדירות בשיעור של 8%-2% (עליית מחירים שהיתה צפויה למדי והיו נציגי קבלנים שהזהירו לגביה במהלך הדיונים על תיקון החוק).
בתוך כך, שיגרה התאחדות הקבלנים בוני הארץ לשר הבינוי והשיכון זאב אלקין מכתב התרעה לפני עתירה לבג"ץ שבה תדרוש את ביטול או הקפאת התיקון לחוק עד שייבחנו שורה של סוגיות. הקבלנים דורשים מאלקין תשובה בתוך 10 ימים, וללא מענה צפויים לפנות לערכאות משפטיות. 
 
השר אלקין יזם את התיקון לחוק מכר הדירות במטרה לרסן את התייקרות התשלומים. ההצמדה עד 40% מהמחיר של הדירה למדד אמור לשקף את עלויות הבנייה בלבד, בלי מחיר הקרקע ומרכיבים אחרים — שלעמדת משרד הבינוי לא מושפעים מהתייקרות חומרי הבנייה ולכן לא הוגן להצמיד אותם למדד. על פי החוק החדש תשלום ראשון בשיעור של 20% לא יוצמד למדד כלל, ובהמשך אפשר להצמיד למדד התשומות רק מחצית מיתרת התשלומים, כלומר מחצית מה־80% שנותרו.
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר אמש שההתאחדות שבראשותו מתכוונת לעתור בימים הקרובים לבג"ץ נגד חוקיות החוק, כי הוא נוגד את חופש החוזים וחופש העיסוק. "אנחנו לא מתכוונים לעבור על זה לסדר היום", אמר סרוגו. חברת הבנייה גיא ודורון לוי הודיעה אתמול לזוכי מחיר למשתכן כי בעקבות פניית התאחדות הקבלנים לשר השיכון היא דוחה את מועדי החתימה על חוזים ל־238 זכאים שתואמו לחודש יולי. ההערכה היא כי לחברה יש עוד 1,500 דירות במצב דומה. 
דווח כי בשבוע האחרון בכמה פרויקטים יזמים ניסו לשכנע רוכשים להקדים חתימה, כך שיוכלו להצמיד את המחיר על פי הכללים הישנים. למשל אפריקה ישראל מגורים שלחה בימים האחרונים מכתב לרוכשים פוטנציאליים בפרויקט Duo היוקרתי בתל אביב, שבו דירות נמכרות בכ־6 מיליון שקל, והזמינה אותם לחתום על חוזה לפני כניסתו לתוקף של החוק החדש. מדובר ברוכשים פוטנציאלים שחתמו על בקשת רכישה התקפה ל־30-14 יום. על פי המכתב החברה שומרת לעצמה את הזכות לעדכן את מחיר הדירה עוד לפני תום התקופה שבה בקשת הרכישה בתוקף. אפריקה הגישה את הצעת המחיר על בסיס ההבנה כי היא תוכל להצמיד את מחיר הדירה במלואו למדד התשומות. מהרגע שהמחוקק שינה תנאי בסיסי גם המחיר על פי עמדתה יכול להשתנות. גם יזמים נוספים צפויים להעלות את מחיר הדירות כדי לשמר רווחיות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה