נדל"ן ותשתיות

מהפכה בנאות חובב: כך התושבים יסבלו פחות מהזיהום החמור

שלב חשוב למימוש המדיניות לצמצום הטמנת פסולת בישראל: הממשלה אישרה תוכנית להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב; המתקן יטפל בפסולת של אזור הדרום ויקלוט שאריות פסולת עירונית שאינה ניתנת למיחזור
מערכת ice | 
נאות חובב (צילום באדיבות גריפין)
הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את התוכנית לתשתיות לאומיות - מתקן השבת אנרגיה מפסולת באזור התעשייה נאות חובב, שקודם בות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) על ידי החברה לשירותי איכות הסביבה וכן ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרד האוצר והגנת הסביבה, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי יובל רז.
המתקן, שיהיה הראשון מסוגו בישראל, יקודם בשיטת PPP (Public Private Partnership) ויטפל בפסולת של אזור הדרום בלבד. הוא יקלוט שאריות פסולת עירונית, שאינה ניתנת למיחזור, ויוקם בשלבים, בהתאמה לגידול בכמויות הפסולת. המתקן יעמוד בתקני פליטת המזהמים העדכניים ביותר, ויענה על קריטריונים סביבתיים שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה.
 
הפרויקט מצטרף לשורה של פרויקטי תשתית המקודמים בימים אלו באגף החשב הכללי, ויסייע בעידוד הצמיחה במשק והתמודדות עם אתגרי השעה, דוגמת משבר האקלים. שימוש בשיטת ה-PPP, מהווה פתרון ליישום רחב בתחומי תשתית נוספים, כגון תחבורה, מים ואנרגיה. יישום השיטה בשוק הפסולת יסייע בביצוע ועמידה ביעדים, ויש בו כדי להביא למהפכה של ממש, בדומה לנעשה במשק המים בעשור האחרון.
במדינת ישראל מיוצרים בשנה כ-5.8 מיליון טונות של פסולת עירונית, וכ-80% מהפסולת מוטמנת. מדיניות הפסולת של המשרד להגנת הסביבה פועלת כדי לצמצם משמעותית את היקפי הפסולת המועברים להטמנה, תוך יישום היררכיית הטיפול בפסולת והפיכתה ממטרד למשאב. אחד מהצעדים הדרושים להשגת היעד הוא הקמה של מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת, לקליטת שאריות מיון שאינן ניתנות למיחזור ואשר תהווה הפחתה של הפסולת המועברת כיום להטמנה.
צעד זה מצטרף לשורה של צעדים שמקדם המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד האוצר בהם: תמיכה בהקמה או בשדרוג של מתקני מיון וטיפול בפסולת וכן תמיכה בהפעלתם, בהיקף כולל של מעל מיליארד שקל. כמו כן, המשרד להגנת הסביבה פרסם להערות הציבור טיוטת תקנות לטיפול בפסולת אורגנית, שיקבעו לראשונה חובה לטפל במרכיב האורגני של החומר, בטרם הטמנתו או העברתו לשימוש.
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אני מברך על הקמת המתקן. ישנה חשיבות רבה בפרויקט מסוג זה, שיקלוט אליו פסולת ויאפשר תנאי מחיה נאותים באזור הדרום ובעתיד גם בשאר האזורים בארץ. נמשיך לפעול למען איכות חיי האזרחים בישראל בשיתוף הממשלה והשלטון המקומי יחד".
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת, אשר יטפלו בפסולת ממוינת שאינה ניתנת למיחזור, הם חוליה חשובה לצמצום הטמנת הפסולת בישראל, ביחד עם מתקנים מתקדמים לטיפול בחומר האורגני. המתקן שאושר היום הוא חלק חשוב במאמץ הלאומי הדרוש להקמת מערך מתקדם ושלם לטיפול בפסולת, יחד עם הקמת מתקני המיון והטיפול בפסולת. בהכנת התוכנית ואישורה היו שותפים רבים וחשובים, וכעת בשלב הבא נוכל לראות את כולם מתגייסים למאמץ הכולל של הקמת התשתית הלאומית לטיפול בפסולת, בהם גם השלטון המקומי".
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "הקמת המתקן הראשון להשבת אנרגיה מפסולת מהווה צעד ראשון וחשוב של מדינת ישראל לקראת הקטנת היקפי הטמנת הפסולת העירונית וההשלכות המזהמות שלה בישראל ובמטרופולין באר שבע והסביבה בפרט, כמו גם לשחרור חטיבות קרקע עתידיות משעבוד לטובת פסולת מוטמנת. אני מברך על שיתוף הפעולה הבין-משרדי לאישור התכנית בממשלה ועל התיאום שנעשה מול עיריית באר שבע והות"ל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה