נדל"ן ותשתיות

המשבר בענף הנדל"ן בעיצומו, אסור לוותר על דירות להשכרה

הביקוש הגדל לדירות בשכירות לטווח ארוך נובע מכמה גורמים. שוק הדירות להשכרה לטווח הארוך מהווה חלק אינטגרלי, והוא מוצר חשוב מאין כמותו. דווקא בעת הזאת, כשמאות אלפי צעירים ובעלי משפחות מסכנים את נפשם בלחימה, על מקבלי ההחלטות ובמיוחד לאנשי האוצר לשקול שוב את הקשחת התנאים לקבלנים
צאלה רוזנבלום עמור | 
צאלה רוזנבלום-עמור (צילום ליאת מנדל)
העובדה שבמדינת ישראל קיים ביקוש משמעותי לדירות בשכירות, באה לידי ביטוי בנתונים עדכניים של למ"ס: בתל אביב 49% מהדירות מושכרות, בחיפה 34%, בבאר שבע 32% ובירושלים 32%. הביקוש הגדל לדירות בשכירות לטווח ארוך נובע מכמה גורמים: כלכלת מלחמה וריבית גבוהה שיוצרת מציאות של חוסר וודאות כלכלית המשפיעה על ציבור נוטלי המשכנתאות ומעבר מסטטוס של רוכשי דירות פוטנציאלים לדיור לטווח ארוך.
בנוסף, הארכת מועדי מסירות דירות עקב האטה משמעותית בפרוייקטי הבניה וצמצום כוח אדם בענף עקב מלחמת חרבות ברזל, פינוי דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית לדיור חלופי משלב הריסת הבניין ועד אכלוס, הביקוש גדול מההיצע והשוכרים נתקלים בקושי רב, הן בגלל המחירים שזינקו במהלך השנים האחרונות והן בהעדר בטחון לשכירות לטווח הארוך, שוק השכירות מבעבע ומחפש כל העת פתרונות.
 
כמי שעסקה בנדל"ן בארצות הברית, גדלתי על התודעה ששוק הדירות להשכרה לטווח הארוך מהווה חלק אינטגרלי והוא מוצר חשוב מאין כמותו מכלל שוק הדיור. לא רק בארצות הברית. במדינות מערביות רבות נוספות, מקובל לשכור דירות לטווח ארוך, לעיתים קרובות לכל החיים, זאת מתוך בטחון מרבי שלא יהיה צורך לנדוד מדירה אחת לאחרת מידי שנה, כפי שקורה בדרך כלל אצלנו.
על כן, הרעיון של מקבלי ההחלטות בשוק הדיור לעודד את שוק הדיור להשכרה ובין היתר לאפשר לחברות בנייה להשכיר חלק מהדירות בפרויקטים לתקופה של 5 שנים ולאחר מכן לאפשר למכור אותן בשוק החופשי, היה יוזמה מבורכת ונכונה. מדובר במודל שהיה בבחינתwin win  לכולם, גם לחברות הבנייה שקיבלו על כך הטבות, גם לקהל משמעותי של שוכרים וגם למדינת ישראל שבכך יצאה מקיבעון שליווה אותה עשרות רבות בשנים של העדר אלטרנטיבה בשוק הדיור לרכישת דירה.

(צילום: עומר פיכמן/פלאש 90)
לכן התעצבתי לשמוע על כך שמשרד האוצר החליט לאחרונה, בטענה חסרת השחר ש"הקבלנים עושים סיבוב כלכלי מההטבות הללו ומלבדם איש לא ירוויח מכך", לסגת מהרעיון של עידוד דיור לשכרה ואף הקשיח באופן משמעותי את התנאים. בין היתר הוחלט לבטל את הטבות לקבלנים ובמיוחד את האופציה למכור את הדירות המושכרות בתום חמש שנים. 
הארכת התקופה מחמש שנים ל-15 שנה לא רק שהורידה לחלוטין את הכדאיות, אלא אף יצרה מצב שאותן דירות, כ-5,000 במספר בכל רחבי מדינת ישראל יוצאו על ידי הקבלנים למכירה בשוק החופשי ולא ישמשו למטרת השכרה. אם נוסיף לכך את 10 פעימות העלאת הריבית שהיו במהלך השנה האחרונה, מה שהגדיל באופן משמעותי את עלות המימון של הקבלנים, מדובר בסגירת חלון שסוף סוף כמו בכל המדינות המתוקנות נהיה מדינה שבה זוגות צעירים ומשפרי דיור לא יהיו חייבים לרכוש דירה במשכנתא ענקית ושתהיה להם אלטרנטיבה לא פחות טובה לשכירת דירה, בדיוק כמו עמיתיהם שמעבר לים.
 
דווקא בעת הזאת, כשמאות אלפי צעירים ובעלי משפחות מסכנים את נפשם בלחימה, אני קוראת למקבלי ההחלטות ובמיוחד לאנשי האוצר לשקול שוב את ביטול ההטבות לדיור להשכרה לטווח ארוך.
הכותבת היא מנכ"לית קבוצת מ.אביב
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה