תיירות

הפגיעה בענף התיירות - לאן ממריאים מכאן?

על רקע הפגיעה הקשה בענף התיירות עקב מלחמת חרבות ברזל, נערך כנס "היום שאחרי" בו בכירים מהתחום נשאו דברים והביעו את נקודת מבטם ביחס לדרכים לצאת מהמשבר, וכן ציינו גם את היקפי הפגיעה שהם חווים בימים אלו
מערכת ice |  1
תיירות (צילום Magma Images)
על רקע מלחמת חרבות ברזל והפגיעה הקשה בענף התיירות, השתתפו בכירים מהתחום בכנס "היום שאחרי", שמנסה לענות על השאלות הגדולות ביחס לצמיחה מהמשבר, וקידום הענף לאחר המלחמה. מנכ"לים רבים נשאו דברים וציינו איך הם רואים את המצב הנוכחי מנקודת מבטם. הכנס הובל ע"י המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת.
מר דני שחר, מנכ"ל משרד התיירות: "בימים אלה אנחנו בעיצומן של ההכנות ליום שאחרי המלחמה הן מבחינת תשתיות והן מבחינת השיווק. אנחנו בחשיבה משותפת עם התעשיה, שחווה רכבת הרים בשנים האחרונות. בשנת 2023 עד אוקטובר, כבר היינו בדרך לשבור שיא של ביקושים, וסיימנו את השנה עם נתב"ג שומם. אני אופטימי, כי התיירות מראה חוסן. כבר בימים אלה אנו רואים את תיירות הפנים מתחילה לבצבץ ובהמשך נראה את חזרת התיירים מחו"ל".
 
אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר אמר: "אני אדם אופטימי, חווינו במהלך העשור האחרון משברים ב 2013 התחלנו את יישום השמים הפתוחים אחריו מלחמת צוק איתן, סגירת שדה דב משבר קיומי כי גם שדה דב וגם השדה באילת שהיוו-  30 אחוז מהרווח הגולמי שלנו, אחריו משבר הקורנה ואחרי עוד קורונה עם האומיקרון וב-  -2023 הרבעון האחרון מלחמת חרבות ברזל. יש הבדל בין משבר למחלה  משבר זו תקופה חריגה, אך גם יכולה להיות הזדמנות לבצע שינויים מחלה זה דבר שמעיב פיזית לאדם או לגורם עסקי. אנחנו נמצאים במשבר ולא במחלה. בישראייר אנחנו מכוונים לישראלים שבוחרים טיסוה שלא עוברת 5.5 שעות והמחיר מטרה הוא 500 דולר לחבילה. אנחנו לא מוכרים את היעד אלא מוצר תיירותי למשל אנחנו לא טסים לבולגריה אלא לורנה למלון אינטרנשיונל או לבנסקו לאתר סקי".
"אנחנו חברה שמשתדלת לפתור בעיות לפני שהם מתקיימות ולא מחלות רקע, נתון מאוד חשוב הוא האופן שמגיעים למשברים ובטח למשבר הנוכחי. מה שעזר לנו לעבור את המשבר הוא הצוות שלנו שהוא דבק ומסור ונתון חשוב הוא  האופן שמגיעים למשברים ובטח למשבר הנוכחי . אנחנו כל הזמן מתמקדים בהתייעלות, ברבעון הרביעי של 2023 עם 349 עובדים פעילים ביצענו 680 טיסות שזה ביחס לעובד טיסה הצלחנו להשתפר. בקורונה למשל לא הפסקנו פעילות אפילו פעם אחת , אך היא אפשרה לנו לבצע מהפך דיגיטלי לאורך כל שרשרת הייצור שלנו. שדרגנו את כל מערכת הליבה שלנו:  התחזוקה והמבצעים שלנו, התקנו מערכת מבוססת AI לניהול תשואה של שידרגנו את מערכת האינטרנט שלנו ומערכת ההזמנות שלנו ומערל הצ'יק אין". הוסיף.
עוד אמר סירקיס: "טורקיה זה יעד תיירותי מובהק ואהוב על הישראלים לפי דוח נתב"ג בשנת 2023 פגסוס וטורקיש הטיסו 2 מילון נוסעים מתוך 20 מילון שעברו בנתב"כ שזה 10%  אבל כשמסתכלים עד תחילת המלחמה כמות הנוסעים שטסו לטורקיה אפילו יותר כ-13% מכלל הנוסעים שעברו בנתב"ג , אנחנו מעריכים שהביקושים ליעד מאוד הצטמצמו ואנו נערכים ליעדים שהם מהווים תחליף ברמת התיירות ורמת המחיר לצרכן הישראלי. התפתחות נוספת - בצי המטוסים שלנו אחד מהחברות שממנהה חכרנו מטוס סירבה להחכיר לנו והחלטנו לרכוש את המטוס הזה , היתרון הגדול הוא שזה יאפשר לנו להתקין מערכת מגן רקיע שתאפשר לנו לטוס אל מגוון היעדים שלנו ואפילו שזה נשמע הזוי  אנו נערכים לטיסות לסעודיה . אנו מאמינים שזה יגיע ולכן זה יושב עמוק בתוך אסטרטגית הליבה שלנו . זהו יעד קרוב של  5 שעות טיסה ואחנו מעריכים שבשנה טובה נוכל להטיס לשם כ-60 אלף סיגמנטים".
לסיום, אמר: "עוד דבר חשוב שלמדנו ממשבר הקורונה , זה היחס ללקוחות היינו צריכים להחזיר ללקוחות כ- 20 מיליון דולר וכמעט כולם הוחזרו וכתוצאה מכך אנשים מרגישים מאוד נח ולכן צבר ההזמנות שלנו נכון להיום ל-תוך 2024  אפילו יותר גדול מצבר ההזמנות באותו יום בדיוק ל2023 ונתח השוק שלנו בנתב"ג זינק ל- 10% ואנו אומרים על זה תודה. הנחת העבודה שלנו לרבעון הראשון של 2024 על אף העובדה שמדברים על שיפור והחברות הזרות נכנסות לפעילות אנחנו מעריכים כי יעברו בנתב"ג  סדר גודל של 2-2.5 מיליון נוסעים בהשוואה ל- 5 מיליון בשנה שעברה, באפריל מאי תהיה התאוששות אבל לא מלאה אלא תגיע בסביבות יוני השנה. ונתב"ג יסיים את 2024 סדר גודל של 16-18 מיליון נוסעים".
פרנקו ולה, מנכ״ל מלון דיויד אינטרקונטיננטל: "גם בזמנים מאתגרים שכאלה, יש לי אמונה גדולה בעתיד תעשיית התיירות בישראל ובהשקעה בה. אני גם מאמין שההשקעה הכי טובה היא להעניק לדור העתיד את הכלים הנכונים הדרושים בשוק הזה בימינו, ואני שמח ומברך על הכנס הזה היום, שמפגיש בין אנשי תעשייה לאנשי אקדמיה, ומפרה את כולנו".
כמו כן, בכנס דנו כבר בדבר היערכות עתידית לקראת קליטת תיירים, אטרקציות שייפתחו וכן גם השוני הצפוי להתרחש בבתי המלון, שהורגלו לשגרת חירום.
חני סובול, מנכ"לית קבוצת דיזנהאוז: "שנת 2023 הייתה שנה חזקה, עם עונת חגים מצוינת, ואז הגיע ה-7.10 שתפס את כולנו בהפתעה מוחלטת. כשנפסקת התיירות לא רק שלא מוכרים, אלא גם אוכלים אחורה את המכירות של החודשים הקודמים – אנשים שהזמינו מראש ועכשיו עשו ביטולים וצריך להחזיר להם כסף. כלומר זה לא אפס פעילות זה מינוס פעילות. באמצע נובמבר התחילה ההתאוששות מסוימת וסיימנו את החודש במינוס 70% בלבד".
סובול הוסיף: "דצמבר כבר עלה למינוס 40% וינואר נראה אופטימי כרגע. בנוסף, לא מעט אירועי תרבות בחו"ל שהצליחו למשוך אליהם תיירות בשבועות האחרונים, גם מישראל, סייעו להתאוששות. בימים אלה אנחנו רואים חזרה של טיסות התאווררות, משפחות שיצאו לביקור, חיילים שיצאו להתאוורר כשהתאפשר להם, אך עדיין כמובן שהביקוש ליעדי החורף הקלאסיים עדיין נמוך יחסית לעונה לאור המצב".
 
אורן דרורי, מנכ״ל התאחדות המלונות בת"א רבתי: "המפונים הגיעו לבתי מלון לא בגפם, אלא עם הרבה מאוד, פעמים רבות כולל חיות מחמד. ולאחר שהות של מספר חודשים, לאחר שיוכלו לחזור לבתיהם, בתי המלון יאלצו להיכנס לתקופה של מספר שבועות של שיקום בתי המלון, ויהיה פער מסוים בין הפינוי של המלון לבין החזרה של תיירים אליהם. קשה לדעת אם זה יהיה בהדרגה או בבת אחת, ואנו ניאלץ להיערך לכך".
יעל פרומן-אידסס, סמנכ"לית ומנהלת עיר עולם ותיירות בתל אביב: "את שנת 2023 תל אביב סגרה בפער של 4% לעומת 2019 (שנת השיא שלפני הקורונה המשמשת כעוגן להתייחסות בענף התיירות בימינו), וכבר היינו מוכנים לעקוף אותה לראשונה, עד שפרצה המלחמה.
התיירים בעיר הוחלפו במפונים, שבתחילה לא יצאו בכלל מהמלון, אך לאט לאט "התרגלו" לעיר, החלו להסתובב בחוץ, וכיום אכן אטרקציות תיירותיות רבות בתל אביב מלאות, ונראה שכביכול הדברים חזרו לקדמותם לעין חיצונית. תל אביב הפכה בשנים האחרונות למותג חזק, אפילו יותר מהמותג הישראלי, כי היא מסמלת את החופש, הליברליות, הווייב והקולינריה שתיירים רבים מחפשים, ואנו צופים שנצליח להתאושש גם מהמשבר הזה, וכן, כבר החלו ההכנות למצעד הגאווה בקיץ".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מגיע לכם
    חיים 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנים שעשיתם את הנוסעים
    סגור