פרויקטים

סיבה ותוצאה: על סודות הפרקטיקה של השיווק הדיגיטלי

הפרסומות על המסך הקטן עשו הד גדול בניינטיז, אבל לא הבטיחו תוצאות בשטח. כיום, הכלים המדידים מאפשרים מעקב אחר כל השקעה – גדולה כקטנה – במדיות השונות וברשתות החברתיות. במציאות העכשווית, השורה התחתונה ברורה: התאמות לדיגיטל הן כבר מזמן בגדר חובה   

בשיתוף PR DIGITAL |  2
הבעלים של משרד PR DIGITAL.מימין לשמאל: קורן פישר, פבל איזילוב, רונן קלניצקי, דרור יפרח (צילום miza films)
אחד מכללי האצבע החשובים שהורה מנחיל לילדיו בשלב מוקדם ככל האפשר, הוא שהבטחות צריך לקיים. בהמשך יגלו הזאטוטים כי הכלל הזה נכון בכל גיל - ההבטחה נותנת לאמירה שלנו ערך מסוים, אך בדיעבד עלולה גם להיות לנו לרועץ. מחד, רכשנו את אמונו של הצד השני, שמאמין בלב שלם כי ההבטחה תקוים ונעמוד במילתנו, אך מאידך – אי קיום ההבטחה יפגע באותו אמון בצורה משמעותית. מה קורה כשאותן הבטחות צריכות לעמוד במבחן הפרקטיקה? בואו נבחן את הנושא בהיבט המסקרן של שיווק דיגיטלי.
ילדי שנות ה-90 יוכלו לספר לכם בפה מלא כיצד כל פרסומת בטלוויזיה הפכה לשיחת סלון ועשתה באזז רציני שכל בעל עסק ומנהל שיווק יכלו רק לחלום עליו. החשיפה למיליוני צופים על המסך הקטן עשתה את העבודה והפכה לעיתים קרובות אנשים ומותגים לסמלי סטאטוס. אלא שבמבחן התוצאה, ההשקעה האדירה של משאבים לא יכולה הייתה להבטיח את מכירת המוצרים בפועל.
זה אולי נשמע מופרך, אבל עובדתית עד לפרסום ממומן בפייסבוק וגוגל, אף אחד לא באמת יכול היה לדעת אם המהלך ישיג את המטרה שלשמה התכנסנו. כפועל יוצא, נתונים כמו צפי מכירות, עלויות רכישה והחזרי השקעה היו דברים שניתן היה לחשב, במקרה הטוב, בדיעבד.  להבדיל אלף אלפי הבדלות, השיווק הדיגיטלי מאפשר לנו לדעת בדיוק לאן הלך כל שקל בתקציב המדיה שלנו. כתוצאה מכך התפתחה נישה חדשה שהפכה עד מהרה לסטנדרטית - שיווק המתבסס נטו על תוצאות (Performance based Marketing).
בין קליקים ללידים
הפרסום בדיגיטל מגוון מאין כמוהו - החל מקמפיינים של eCommerce, רימרקטינג וניוזלטרים, עבור בשיווק באמצעות תוכן והפנייה לדפי נחיתה, ועד סרטוני תדמית שיוצרים עולמות תוכן שלמים וחדשים. בכל פלטפורמה שכזו ניתן להיפגש עם הסוכנות מולה אתם עובדים עם דרישה ברורה: בעד הכסף שלנו אנחנו רוצים תוצאות – ולא חשוב אם מדובר בקליקים, חשיפות, מכירות, לידים או כל נתון אחר, כל עוד אפשר למדוד אותו בצורה עקבית ומדויקת. מצד שני, משרד פרסום שיבקש תשלום נטו על "הזכות" לחשיפה, כנראה ימצא את עצמו מחוסר עבודה. המשוואה פשוטה – התשלום מתבצע על נתונים מספריים שאפשר להסיק מהם מסקנות ודרך פעולה עתידית, ולא על הערכות הגובלות בניחושים מושכלים.
המגמה התחזקה עוד יותר בעקבות משבר הקורונה: עסקים רבים ראו כיצד ההוצאות שלהן הצטמצמו משמעותית, והעדיפו להתרכז אך ורק בערוצים בהם קיבלו תמורה מלאה לכספם. כך קרה שחרף התקופה המורכבת, חלק ממשרדי הפרסום גדלו לאחר שאימצו דוקטרינה שמבינה את הצרכים הקולקטיביים – הישרדות, יצירת יציבות וניצול הזמן הפנוי לצמיחה בריאה.
בחשבון אחרון, נחמד להתרפק על הנוסטלגיה מהניינטיז, אבל הגיע הזמן להתקדם. המגמה בשטח ברורה ונראה שהדרישה לקבל תוצאות מסוימות בעלויות שנקבעו מראש היא הרבה מעבר לטרנד, אלא מציאות חדשה. בתחום הדיגיטל, חשוב מאוד להבין את המצב הקיים ולעשות הכל כדי להתאים את עצמך להלך הרוח העתידי. הבחירה בידכם, רק קחו בחשבון שמדובר בכיוון שרבים מהמותגים המובילים בארץ ובעולם כבר בחרו בו ללא עוררין.
לחדשות ועדכונים, לחצו כאן לצפייה בזירת התוכן של השיווק באינטרנט.