פרויקטים

כנס מעלה לאחריות תאגידית ESG: החברות הבולטות במשק מסכמות שנה

שטראוס, בנק הפועלים, מזרחי טפחות, יוניליוור וחברות רבות נוספות נכחו בכנס השנתי של ארגון מעלה לאחריות תאגידית, וסקרו את הקפיצה של התחום השנה. אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל: "המטרה היא לגייס עובדים בכירים מאוכלוסיות מגוונות, זו תהיה הדרך היעילה ביותר להנחיל את הגיוון בכל הדרגות בחברה"

בשיתוף מעלה | 
צילום שרון אליאסי
נציגי עשרות עסקים מובילים בישראל השתתפו לאחרונה בכנס מעלה ESG לאחריות תאגידית בישראל 2021. הכנס עסק בתמורות שחלו בתחום האחריות התאגידית בשנה האחרונה, בהן פתרונות ומהלכים של עסקים להתמודדות עם משבר האקלים, גיוון ושוויון בכוח העבודה ועל הלקחים והתובנות מהשנה האחרונה בתחום.
התכנים מהבמה המרכזית בכנס צולמו לערוץ מעלה vod, ובמקביל הוקלטו פודקאסטים עם מנהלי קיימות, גיוון, שיווק ועוד, אשר שיתפו מניסיונם בהטמעת נושאים חברתיים וסביבתיים בעסקים. בין המשתתפים היו צים, נספרסו ישראל, שופרסל, אסם נסטלה, אדמה ועוד.
 
בפתח הדברים ציין מנכ"ל ארגון מעלה, מומו מהדב, כי ההתגייסות הגדולה מגיעה כהמשך ישיר לשנת מפנה בכל הקשור לאחריות תאגידית בארץ ובעולם, כאשר בשנה החולפת מספר החברות בארגון מעלה קפץ בכ-30%, מספר דוחות ה-ESG  הנמצאים בעבודה קפץ בכ-70% ולמעלה מ-20 משרות חדשות של מנהלי ESG בחברות מובילות בישראל מכל התחומים, מבנקאות, ביטוח ובנייה ועד חברות היי טק ואנרגיה מתחדשת.
בנוסף, ציין מהדב שינויים מרחיקי לכת ברגולציה בישראל ובעולם בנושא האחריות התאגידית, ותיאר מהלך חסר תקדים של שלוש חברות ישראליות: בנק הפועלים, icl וטבע, אשר הנפיקו לראשונה אג"ח ESG אשר משמעותו היא גם נכונות לשלם מחיר על אי עמידה ביעדים חברתיים וסביבתיים.
מגיוון להכללה
את המושב המרכזי בנושא גיוון פתח מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור, שזכה בתחילת החודש בציון לשבח בתחרות הגיוון בשיווק ובפרסום, אשר נערכה במעמד נשיא המדינה. "כשהציגו בפניי בפעם הראשונה את הפערים, נדהמתי והופתעתי עד כמה הסוגייה של חוסר הגיוון היא אמיתית ועד כמה אוכלוסיות מוצגות באופן סטריאוטיפי או לא מוצגות כלל", מאבחן דרור. "הנושא הובא בפניי דווקא מדרג הביניים, ומיד החלטנו לקדם אותו".
עוד הדגיש דרור כי "לא מספיק לגייס, אלא צריך להטמיע תהליכים ולדאוג לרווחה ולקליטה של העובדים. צריך לגרום לדברים לקרות. היום כל מנהל בארגון יודע שאחרי גיוס, האחריות שלו היא לדאוג לקליטה טובה בחברה תוך שימת דגש על פתרונות ספציפיים ופרסונליים. המטרה היא לגייס עובדים בכירים מאוכלוסיות מגוונות, זו תהיה הדרך היעילה ביותר להנחיל את הגיוון בכל הדרגות בחברה ולגרום לכל עובד ועובדת להרגיש חלק ממנה".
למעבר המאתגר בין גיוון להכללה התייחסה גם סוזן חסן, משנה למנכ"ל ג'וינט ישראל תבת: "הצעד הבא בשילוב חרדים, ערבים, אנשים עם מוגבלות ועוד בשוק העבודה הוא להכניס אותם לתפקידים עם השפעה ולתפקידים יותר מתקדמים. קידום מגוון זה הצעד הבא". 
מהפכת הרכב החשמלי
נושא נוסף שעלה לדיון בכנס הוא מהפכת הרכב החשמלי, כשהזינוק המשמעותי בתחום מתבטא במכירת עשרת אלפים רכבים חשמליים השנה, כשהתחזיות לשנה שבפתח מדברות על מכירת 40 אלף רכבים. "אם ישראל לא תתעשת ותציב יעדים ברורים כדי שיהיו תשתיות לחשמל הדרוש ב-2030, אכן נעמוד בפני קטסטרופה", מבהיר גיורא אלמוגי, מנכ"ל OPC ENERGY.
"מבני התעשייה ומגדלי המשרדים והמגורים לא תוכננו כדי להיות "תחנות דלק", אבל זה לחלוטין הכיוון. המשרדים שלנו ובנייני המגורים שלנו ישמשו להטענת הרכבים החשמליים. כל מי שגר בבניין משותף, כבר נתקל באתגר הרכב החשמלי. OPC מאפשרת ללקוחות להתגבר על האתגר הזה ולעבור לכלכלה דלת פחמן על ידי ייצור חשמל נקי ופתרונות טכנולוגיים שיאפשרו את ניהול הטעינה של הרכבים", הוסיף אלמוגי.
עוד דיבר בכנס עופר בן עמי, מנהל הלוגיסטיקה של בנק מזרחי טפחות, אשר בין השאר התייחס להחלטה להקים מטה באזור התעשייה הצפוני בלוד, שנבנה בסטנדרטים ירוקים גבוהים. "זה מסוג הדברים שבחשיבה נכונה עושים את ההבדל. לאו דווקא בתוספת עלות כלכלית, אלא בחשיבה נכונה איך להציב בניין ולתכנן פיזיקה נכונה וחזיתות בניין שהנוכחות התרמית תהיה נכונה ולאורך הזמן חסכון כלכלי באנרגיה ישפיע לטווח ארוך", הוא מפרט.
עוד התייחס בן עמי לנושא התאונות והבטיחות בענף הבנייה. "כבנק, לא התייחסנו לזה כבעיה של הגורם הנוסף או הקבלן, אלא כנושא  שצריך להיות במודעות שלנו. לאורך השנים הקפדנו שיהיה מנהל עבודה שאחראי לנושאי הבטיחות והוא יודע מה לעשות", הוא אומר. "ממונה בטיחות מטעמנו מבקר שדברים נעשים. אנו מסתכלים בשטח, מעירים ורוצים שהכל יהיה בסדר. כל תאונה או סיכון לתאונה אנו מתחקרים וכמו בחיל האוויר, כמעט תאונה זה כמו תאונה. אנחנו באים ורואים מה היינו צריכים לעשות אחרת כדי שזה לא יקרה".

כנס מעלה לאחריות תאגידית ESG . קרדיט: שרון אליאסי
בנקאות חברתית
נעמה הלוי-פאר, מנהלת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים, התייחסה למדידת האימפקט של המהלכים החברתיים הננקטים ע"י הבנק. "70% מהאוכלוסייה מעדיפים לעבוד בארגון ערכי וזה בסיס למוטיבציה, למחוברות. אחרי כל דבר שאנו עושים בתוך הבנק פנימה אנו מודדים, ורואים 37% עלייה בשביעות הרצון ובמחוברות העובדים לבנק", מאבחנת הלוי-פאר.
עוד סיפרה הלוי-פאר על צירי הבחירה והמודעות בתהליך. "בציר המודעות מודדים עד כמה יודעים מה שעושים. אם אני רוצה להרוויח מיתוג מעסיק, אני חייבת שהעובדים יכירו את הפעילות, ואם אני רוצה לחזק את המוניטין החוצה, עלי לדעת מה הציבור חושב", היא מסכמת. "לצדו יש את ציר הבחירה שלנו. המהלכים החברתיים מהווים מנוע צמיחה לכל דבר - עסקי, ארגוני ואישי. העלייה בהמלצה להיות לקוח של בנק הפועלים בזכות עשייה חברתית - זה מובהק".
גלידה זה אושר
דובר נוסף בכנס השנתי לאחריות תאגידית ESG הוא ישי מנדיל, סמנכ"ל השיווק של יוניליוור ישראל, אשר שיתף באסטרטגיית הקיימות החברתית-סביבתית של החברה בארץ ובעולם. "האסטרטגיה החדשה מרחיבה את ההתייחסות שהייתה קיימת לנושאים הסביבתיים גם לנושאים חברתיים", אמר. "מתמקדים בבריאות ובשמירה על כדור הארץ, איך גורמים ועוזרים לו להישאר הרבה יותר זמן ובר קיימא ואיך אנו מתמקדים גם בשיפור ה- WELL BEING, הביטחון והתזונה של אנשים ואיך תורמים לחברה יותר שוויונית ומכילה".
כמו כן, התייחס מנדיל למותג גלידת שטראוס של יוניליוור. "גלידה זה אושר כמו שאומרים בחו"ל, זה אושר ושמחה. החלטנו להפיץ את השמחה בצורה יותר משמעותית, בטח בעולם שהוא כבר שנתיים בתוך הקורונה", הוא מבהיר. "יצרנו צבא שגרירי שמחה שעובדים בהתנדבות. אני בטוח שמישהו פה מחובר לקבוצת וואטסאפ שכונתית ויש אחד או שניים שהם הלב הפועם של השכונה ורצינו לעזור להם. היום מחוברים במעל 100 קהילות ועובדים איתן, יצרנו זאת כקהילה אחת, עד שנוכל לתמוך במאות שכונות וקהילות בישראל, כדי להכניס שמחה למקום הזה".