רכב

"נהגי אוטובוס שומרים בקבוקים לעשיית צרכים"

לצד ההצהרות על נתיבי תחבורה חדשים, חשמול האוטובוסים ותכניות רבות נוספות - בפועל חסרים בישראל אלפי נהגי אוטובוסים, בארגון הנהגים דורשים שכר גבוה יותר לצד שיפור בתנאים לצד: "אחד הנהגים התפרץ לדברים וסיפר כי הוא שומר בקבוקים לעשיית צרכים"
מערכת ice | 
תיקוף באוטובוס אילוסטרציה (צילום יונתן זינדל פלאש 90)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, דנה אתמול (שלישי) בשיפור זכויותיהם של נהגי האוטובוס, כאשר הנהלים הקיימים כיום יוצרים מצב שהם מאבדים את הותק במקום עבודתם באופן תדיר, בכל פעם שחברה אחרת זוכה במכרז להפעלת הקו אותו מאיישים.

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, הסבירה כי המחסור בנהגים הוא אחד החסמים שמונעים תוספת שירות בתחבורה הציבורית. זאת כאשר, כמעט שני שליש מהנהגים הועסקו 5 שנים או פחות, כלומר יש מגמה של נטישת נהגים.
 



מנכלי"ת משרד התחבורה, מיכל פרנק הזכירה שלאחרונה, פרסם משרדה מתווה מענקים למפעילי התחבורה הציבורית, במטרה לגייס נהגים חדשים, זאת לצד פעילות המשרד בנושא השכר והותק: "אנחנו פועלות יחד עם המשרד והרשות לתחבורה ציבורית בכל הכלים שברשותנו, כדי לקדם את נושא תנאי השכר, הוותק ורציפות התנאים של הנהגים". ח"כ נעמה לזימי שיזמה את הדיון, הוסיפה כי סוגיית השמירה על הוותק שמקדמים במשרד התחבורה היא בשורה וציינה כי היא מקווה שניתן יהיה לקדם זאת בתקציב הקרוב.
 

בהודעה של הכנסת לתקשורת, התייחסו גם לתנאי העבודה של הנהגים, וציינו כי רבים מתלוננים על כך שאפילו באשר לעשיית צרכים, הם חווים תנאים לא הולמים, "אחד הנהגים התפרץ לדברים וסיפר כי הוא שומר בקבוקים ולא למחזור, ונהגת נוספת העירה כי לה אין אפילו את האפשרות הזו", נכתב.

"על מנת לקדם תחבורה ציבורית יעילה וטובה נדרשת תשתית פיזית של מסופים, נתיבי העדפה ומבני מנוחה לנהגים, וכמובן התשתית האנושית שהיא נהג האוטובוס וכל מה שתומך בעבודתו". אמרה פרנק בדיון.
 



יו"ר ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית, ישראל גנון, ביקר בחריפות את התוכנית המתגבשת של משרד התחבורה, וגרס כי עדין אין שינוי מהותי בשכר: "יש 70 אלף מחזיקי רישיון נהיגה, לא צריך נהגים חדשים אבל הם לא רוצים לעבוד במקצוע עוד לפני שהם שומעים את הטענות שלנו על תשתיות. השכר נמוך ולא ראוי. 35% מתחת לשכר הממוצע במשק, בעוד שבכל העולם המערבי הוא סביב השכר הממוצע במשק". ציון פת, המנהל את חברת האוטובוסים אלקטרה אפיקים, התייחס לנושא השכר ודרש כי המדינה תממן את הגדלת השכר לנהגים.

"כל העלאה של שקל בשכר זה עלות של מאות מיליוני שקלים לתקציב המדינה "העירה נציגת משרד האוצר, שחר בר. גם מנכ"לית משרד התחבורה התייחס לכך: "תג מחיר הוא מאוד ברור – תוספות סבירות וראויות שמתרגמות ל-650 מיליון שקל בשנה. זה לא כסף קטן, אבל הוא נמצא בראש סדר העדיפויות בדיון התקציבי עם האוצר". לאחרונה דווח כי בניגוד למתוכנן ,  בעקבות המשבר הפוליטי האוצר עומל בימים אלה על תקציב לשנת 2023 בלבד ולא על תקציב דו שנתי. הרפורמה בנושא שכר הנהגים היא סעיף אחד מיני רבים שעשויים להמשיך להתעכב במקרה של פירוק הממשלה ובחירות חדשות.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה