רמי אונגר: ממערכות אוורור ללולים לרשימת עשירי ישראל

הוא חולש על עסקי ספנות, ייבוא רכבים ונדל"ן, ועל אף הקפדה על אנונימיות, הוא מככב באמצעי תקשורת בזכות קשריו עם פוליטיקאים. מי אתה רמי אונגר?
מערכת ice | 
רמי אונגר (צילום יח"צ)
אברהם (רמי) אונגר, יליד 1947, הוא איל ספנות, יבואן רכב ואיש נדל"ן  ובעל מקום של כבוד ברשימת עשירי ישראל. הונו, נכון ל-2022, מוערך בכ-3.9 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
אונגר גדל בצפון תל אביב, שירת בצה"ל כקצין בחיל הקשר והוא בעל תואר במשפטים מאוניברסיטת תל אביב. את דרכו בשוק העובדה החל בסוף שנות ה-60, כאשר פתח עסק קטן לייבוא מערכות אוורור ללולים. משם פנה אונגר לעסקי הרכבים והיה היבואן הראשון של מותג הרכב האיטלקי אוטוביאנקי לישראל ומאוחר יותר גם של לנצ'יה. צעד חשוב בדרך למיצובו כאחד ממבכירי השמות בתחום, טמון בשיתוף הפעולה של חברת טלקאר שבבעלותו עם חברת נצבא, בסוכנות לייבוא רכבי דייהטסו בישראל. בשנת 1985 מכר לה אונגר את חלקו ובסוף אותו עשור רכש ממנה את מלוא השליטה בסוכנות.
בשנת 2008 קיבלה חברת טלקאר את הזיכיון לייבוא מכוניות קיה לישראל. על זיכיון זה התנהל סכסוך עסקי ממושך בין אונגר למיכאל לוי, שהיה היבואן של קיה בישראל קודם לכן וב-1990 רכש מאונגר את הזיכיון לייבוא לנצ'יה. הסכסוך הסתיים ב-2021 בפסק דין לטובתו של אונגר. ב-2017 פורסם כי מי שהתערב בסכסוך לטובת אונגר, היה סגן ראש המוסד דאז יוסי כהן, שמאוחר יותר אף עמד בראש הארגון.
לצד ייבוא רכבים, נכנס בהדרגה אונגר גם לעסקי ההובלה ימית באמצעות חברת ריי שיפינג שבשליטתו. במסגרת זו בנה אוניות ענק במספנות באירופה ובמזרח הרחוק, והחכיר אותן לחברות רכב ברחבי העולם. לפי הערכות, בשנת 2010 לבדה היו לחברה יותר מ-60 אוניות המשמשות להובלת כלי רכב, אשר שוויין עולה על 3 מיליארד דולרים. בפברואר 2021 אירע פיצוץ מסתורי בספינה של אונגר אשר שטה במפרץ עומאן, כשלפי פרסומים, מאחורי המהלך עמדה איראן. 
בבעלותו של אונגר גם נכסי נדל"ן בישראל, במזרח אירופה ובארצות הברית – והוא נמנה עם מקימי קרן הנדל"ן פייר שבניהול שלמה גרופמן. באפריל 2022 רכשה חברת טלקאר את מניותיה של חברת פלייניג קארגו בחברת הנדל"ן המניב ויתניה בכ-265 מיליון שקלים. בנוסף פורסם כי בקיץ 2021 רכש אונגר מגרש בהרצליה פיתוח תמורת 105 מיליון שקלים.
ויצמן, אולמרט, כהן
אונגר נשוי ליעל ואב לשלושה, ובדומה ללא מעט אנשי עסקים, גם הוא שומר על פרופיל נמוך ומשתדל להימנע מחשיפה תקשורתית. למרות זאת, הוא מוכר גם בזכות שתי פרשות בולטות. האחת, נוגעת לקשריו הקרובים עם נשיא המדינה לשעבר עזר ויצמן. בשנות ה-80 בזמן שויצמן כיהן כשר בממשלת ישראל, העביר לו אונגר 27 אלף דולרים בתשלומים חודשיים קטנים. לחשיפת הנושא בראשית שנות ה-2000, היה משקל בהחלטתו של ויצמן להתפטר מהנשיאות.
פרשה נוספת שבה היה מעורב אונגר נוגעת להקלטות הסתר שביצעה שולה זקן לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ובה נחשף כי אונגר היה אמור להעביר לה לכאורה שכר חודשי של 10,000 דולרים כדי שלא תעיד נגד אולמרט. שמו שורבב גם במשפטו של נוחי דנקנר – וזאת על רקע הלוואה בגובה 20 מיליון שקלים שהעניק אונגר לדנקנר.
אונגר מוכר כפלינתרופ. בין הגופים להם העביר כספים לאורך השנים נמנים בין היתר מכון משואה לחקר השואה, בית החולים איכילוב והמרכז הרפואי ברזילי באשקלון, אוניברסיטת תל אביב, תיאטרון הקמארי, יחידות צבאיות וקרן הכותל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה