קריירה ולימודים

האם אני זכאי לפיצויי פיטורים וכיצד אוכל לממש אותם?

פיצויי פיטורים הם תשלום שעל המעסיק לשלם לעובד כאשר הוא מפוטר ובמקרים מסוימים גם כשהוא מתפטר. עבור רוב העובדים השכירים בישראל, חלק מפיצויי פיטורים מופרשים מדי חודש במסגרת הביטוח הפנסיוני. כאשר העובד מפוטר או מתפטר. כך תדעו אם אתם זכאים לפיצויים ותממשו את זכאותכם:
מערכת ice | 
פיטורים (צילום freepik)
מי זכאי לפיצויי פיטורים?
עובד שפוטר לאחר שעבד לפחות שנה אצל המעסיק או באותו מקום עבודה, זכאי לפיצויי פיטורים מהמעסיק שפיטר אותו. פיטורים שבוצעו בסמוך להשלמת שנת עבודה מלאה ייחשבו כפיטורים שבוצעו במטרה להימנע מתשלום פיצויי פיטורים, והעובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים.
מסכום הפיצוי שעל המעסיק לשלם, יש להפחית את החלק היחסי של הפיצויים שהעביר המעסיק לקופת גמל או לביטוח פנסיוני על-פי חובתו בהתאם לצו ההרחבה או על-פי הסכם עם העובד בהתאם לסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. בנסיבות מסויימות גם עובד שהתפטר זכאי לפיצויים
משיכת כספי פיצויי פיטורים מקופת גמל או מהביטוח הפנסיוני
לשם משיכת כספי פיצויי פיטורים שהופקדו בביטוח פנסיוני או בקופת גמל יש להצטייד במספר אישורים מהמעסיק ומרשות המסים. הקופה תאשר את משיכת הכספים רק לאחר קבלת אישור מרשות המסים על גובה המס שיש לנכות מהכספים או על פטור ממס. העובד רשאי למשוך את כל הכספים או את חלקם ולייעד את היתרה לרצף קצבה או לרצף פיצויים.
למשיכת הכספים מקופת הגמל עשויות להיות השלכות על גובה מס ההכנסה שינוכה מהכספים שהעובד משך, והיא עשויה להגדיל את גובה מס ההכנסה שינוכה בעתיד מקצבת הפנסיה החודשית שלו. משיכת כספי הפיצויים שהופקדו לביטוח הפנסיוני תקטין את גובה קצבת הפנסיה החודשית שעתיד העובד לקבל לאחר שיגיע לגיל פרישה.
קבלת כספי הפיצויים ישירות מהמעסיק
עובדים הזכאים לפיצויי פיטורים, וכספי הפיצויים (או חלקם) לא הופקדו בקופת גמל או בביטוח הפנסיוני, זכאים לקבל את הפיצויים ישירות מהמעסיק. אם חלק מפיצויי הפיטורים הופקדו לקופת גמל או לביטוח פנסיוני, על המעסיק לשלם לעובד רק את החלק היחסי של הפיצויים שלא הופקדו לקופת הגמל (השלמת פיצויים).
על המעסיק לשלם את הפיצויים עם סיום עבודתו של העובד. מעסיק המאחר בתשלום הפיצוי עשוי להיות מחויב בתשלום פיצויי הלנת פיצויי פיטורים. נגד מעסיק אשר מפר את חובתו לשלם פיצויי פיטורים במועד או אינו משלם פיצויים כלל, ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצויי פיטורים ופיצויי הלנת פיצויי פיטורים
פטור ממס הכנסה על פיצויי פיטורים
כספי פיצויים ששולמו בפועל לעובד (במזומן על-ידי המעסיק או בתשלום מקופת הגמל שבה הם היו מופקדים) פטורים ממס הכנסה עד לתקרה של שכר חודשי אחד כפול מספר שנות העבודה, ולא יותר מ-12,340 ש"ח כפול מספר שנות העבודה. אם השכר המשמש בסיס לפיצוי נמוך מ-12,340 ש"ח, ניתן לבקש פטור ממס הכנסה עד תקרה של 1.5 משכורות לכל שנת עבודה.
ניתן לערוך תכנון מס באמצעות ייעוד חלק מכספי הפיצויים שהופקדו בקופת הגמל לרצף קצבה או לרצף פיצויים או למשוך את כל הפיצויים ולשלם את המס על החלק שעובר את התקרה. אם פיצויי הפיטורים מחויבים במס הכנסה, ניתן לפרוס את המס על פני מספר שנים.
סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים
סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי ההפרשות החודשיות שמעסיק מפריש לקופת פיצויים או קופת תגמולים יוכלו להחליף את פיצויי הפיטורים שעליו לשלם לעובד במקרה של פיטורים, אם נקבע כך בהסכם קיבוצי החל עליהם, או שניתן לכך אישור משר העבודה (לשם כך על המעסיק להפריש את מלוא פיצויי הפיטורים- 8.33% מדי חודש).
החלת ההסדר מאפשרת לעובד לקבל פיצויי פיטורים לאחר סיום עבודתו, גם אם עזב בתנאים שאינם מזכים אותו בפיצויי פיטורים (למעט במקרה של שלילת פיצויים בעקבות מעשים חמורים של העובד) ובכפוף להגבלות על מועד משיכת הכספים מתוך הקופה.
ההסדר פוטר את המעסיק מהשלמת פיצויים רטרואקטיביים בגין תוספות שכר שהיו במהלך תקופת העבודה. החל מ-2008 הוחל במשק ביטוח פנסיוני חובה, המחייב את המעסיקים להפריש חלק מהפיצויים (6% נכון לשנת 2015) לקופת גמל או קרן פנסיה על חשבון פיצויי הפיטורים וההסדר של סעיף 14 חל באופן אוטומטי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה