קריירה ולימודים

האישה בתפקיד הכי 'גברי' בנדל"ן: "צריכה להוכיח ולתת אקסטרה"

יסמין פרנקל משמשת כמהנדסת ביצוע בחברת "ברוש ניר עבודות הנדסה ובניין בע"מ". מדי בוקר היא מתייצבת באתר בנייה בלב תל אביב, חובשת קסדה ומתחילה עוד יום עבודה במקצוע דינמי בו לא תמצאו נשים בנוף. בראיון לרגל יום האישה הבינלאומי היא מספרת על התגובות ("ספקים שומעים קול של אישה בטלפון וחושבים שטעו במספר"), השאלות המציקות ("את לא רוצה להיות עם הילדים בבית? אלה משפטים של פעם") והשילוב של משפחה וקריירה ("אוכל לשלב הורות כמו כל גבר אחר. זה לא יגביל אותי")
אור בוקר | 
יסמין פרנקל (צילום ברוש)
למרות שהפערים בין גברים לנשים הצטמצמו משמעותית בשנים האחרונות, גם בעיצומה של שנת 2022 תתקשו למצוא אישה העובדת באתר בנייה. כשכבר תאתרו אושיה נדירה כזו, לא תתפלאו שהיא נתקלת בהערות מגדריות מגוונות ובלא מעט הרמות גבה.
כל זה בכלל לא מפריע ליסמין פרנקל, מהנדסת ביצוע ואחראית על תחום ה"גמרים" בפרויקט רוממה במגדלי צהלה, תל אביב של קבוצת BROSH. בהמשך השנה היא מיועדת לנהל את פרויקט לואי מרשל 2-4, גם הוא בתל אביב.  
ומה כולל התפקיד, שאיך שלא תהפכו אותו נתפש אצל רובנו כגברי? תחום "הגמרים" בפרויקט מכיל בתוכו את כל שלבי העבודה שמעבר ליציקת שלד המבנה. מדובר בעבודות מערכות כמו אינסטלציה - צנרת מים וביוב, חשמל, כיבוי אש, תקשורת, גז, מיזוג אויר, עבודות טיח, ריצוף, חיפוי פנים וחוץ, צבע וכד'. כמו כן, התקנת כלים סניטרים, גופי תאורה, שקעים ומתגים, מטבחים, חלונות, דלתות פנים וחוץ, מעקות ואפילו דק מרפסות. למעשה, מדובר בכל שלבי העבודה שיש לבצע עד מסירת מפתח הדירה לדייר.
 
על פטיש ומסמרים
"אני לא רואה את התפקיד שלי כגברי, אבל מבינה למה הסובבים והאוכלוסייה כן. אני אמנם אישה בין 80 גברים באתר בנייה, אבל זה מרגיש לי הכי טבעי ונכון", פותחת פרנקל בראיון חגיגי לאתר ice לרגל יום האישה הבינלאומי. "ברור שאני מקבלת מבטים פה ושם, אבל אני כבר רגילה לשאלות כמו 'מה את עושה פה?', 'למה את צריכה את זה?' או 'את לא רוצה להיות עם הילדים בבית?'. אלה משפטים של פעם, אבל אני מגחכת ועונה בפשטות 'למה לא?'. כמובן שלאף אחד מהם אין תשובה מתאימה".
מעבר לתהיות איך הגיעה לאן שהגיעה, מבהירה פרנקל שנדרשות לעבודתה לא מעט תכונות המזוהות דווקא עם נשים: "צריך המון סדר, ארגון ויכולת לבצע מספר משימות במקביל. בנוסף, חייבים לדעת לעבוד בצוות ולשמור על יחסי אנוש טובים, כי לכל אחד יש את הרקע והבעיות שלו. נכון שיש גברים עם התכונות הללו, אבל זה לא נשמע לי כמו משהו שאישה לא יכולה לעשות".
אז מה בעצם הבעיה?
"בסוף מה שמרתיע הוא שמדובר באישה באתר בנייה שנמצאת כל היום בחוץ, בחום ובקור, במקום עם חומרי בניין, פטיש ומסמרים. לפעמים ספקים או קבלנים שעדיין לא פגשו אותי מתקשרים כי הם צריכים להגיע לאתר. אני עונה ומיד שומעת 'סליחה, טעות' וניתוק. למה? הם פשוט שמעו בחורה בצד השני. רגע אחרי הם מתקשרים שוב ואני צריכה להסביר שהגיעו למקום הנכון".  
פרנקל תסגור בקרוב שנתיים בתפקידה הנוכחי, במסגרתו פועלים תחתיה שני מנהלי עבודה, כאשר לכל אחד מהם צוות של פועלים. ברבע ל-7 בבוקר היא מתייצבת באתר, שותה קפה שחור עם הצוות וב-7 כבר מתייצבת עם קסדה על הראש כדי להכניס לאתר את הפועלים על שלל משימותיהם היומיות. משם סיור שטח בשני בנייני היוקרה בצפון תל אביב מלמעלה למטה, בודקת שכולם נוכחים וממשיכה למשרד – הממוקם כמובן באתר, לסדרת פגישות עם קבלנים ואנשי צוות. בין לבין היא קופצת לדירות הספציפיות בהן מתבצעת העבודה, דואגת לאספקת חומרים לאתר ומכינה סידור עבודה עתידי עם מנהל הפרויקט. יום העבודה הדינמי מסתיים לעיתים בשעה 17:00 ולעיתים נמשך עד 19:00 בערב.  
 
"טבעי שלקח לי זמן לתפוס את המקום שלי וזה טבעי בכל מקום עבודה חדש", היא מספרת. "יחד עם זאת, הייתי צריכה שיתנו לי בהתחלה הזדמנות להוכיח את עצמי ויסמכו עלי למרות שאני בחורה. הרי אם הייתי גבר, לא היה לאיש ספק שתוך שבוע אבצע את תפקידי כמצופה. נדרשתי לתת אקסטרה ולהוכיח שאני יכולה לעשות את התפקיד. זה קצת מעייף, אבל הבנתי שזה חלק מהתהליך ולא ויתרתי. חבל שזה ככה, אבל זו עסקת חבילה".
על משפחה וקריירה
קבוצת BROSH מאחדת בתוכה חברה מבצעת ("ברוש ניר עבודות הנדסה ובנין בע״מ") וחברה יזמית ("ברוש יזמות") עם ניסיון של שלושה עשורים, כך שהחברה יוזמת ומבצעת את הפרויקטים שהיא יוזמת. הזרוע היזמית של הקבוצה יוזמת ומתכננת פרויקטים למגורים במיקומים המבוקשים ביותר, בהם תל אביב, רמת השרון, הרצליה וכפר סבא, ומבצעת אותם באמצעות הזרוע המבצעת של החברה האם. החברה אחראית על ייזום של מעל 300 יח"ד בעולמות ההתחדשות העירונית ועל שולחן התכנון קיימים פרויקטים נוספים באזורים אלה עם כ-650 יח"ד בתכנון.
יסמין פרנקל, 30, מתגוררת ברמת גן עם בן הזוג בן, העוסק בעולמות ההייטק, והשניים צפויים להינשא ביוני הקרוב. בוגרת לימודי הנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל, כאשר כבר במהלך התואר בחרה בביצוע שטח באתר בנייה. "זו הייתה המטרה וידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות", היא אומרת בחיוך.
איך בן זוגך מקבל את המקצוע בו בחרת?
"הוא ממש סבבה וזה לא חדש לו. הכרנו בצבא כששנינו היינו קצינים וגם שם היה לי תפקיד 'גברי' – קצינת מבצעים מיוחדים באיו"ש. היה זה המחזור הראשון של אישה בתפקיד הזה, ואחרי נכנסו אליו רק נשים. בסופו של דבר הוא הכיר אותי בתפקיד גברי, וכנראה זה מה שהוא אהב בי (צוחקת)".  
התגובות בהן היא עדיין נתקלת במהלך העבודה מצחיקות קצת פחות. "אני לא נותנת לזה מקום ולא מייחסת לזה חשיבות, אבל קורה שאני צריכה לחתום על תעודת המשלוח והספק לא מבין למה אני ניגשת אליו. אני מסבירה לו שאני האחראית ומהנדסת הביצוע, אבל הוא מבקש שאקרא למנהל. אני צריכה לשכנע ומן הסתם אלה סיטואציות לא נעימות, אבל אחרי כמה פעמים זה כבר מחליק להם בגרון ואנחנו הופכים לחברים טובים. לא הייתי אומרת שמזלזלים, אבל בהחלט מופתעים".
תוכלי לשלב את העבודה באתר הבנייה עם חיי משפחה?
"לא אשקר, אני חושבת יחד עם בן איך בדיוק לעשות את זה, כי זו לא בדיוק משרה שאפשר להופך למשרת אם, אבל אין לי ספק שנסתדר. לא משנה מה הסטיגמה על נשים – אין סיבה שאוותר על תפקיד 'גברי' שטוב לי בו. יש אצלנו עובדים שיוצאים פעם-פעמיים בשבוע מוקדם יותר כדי להיות עם הילדים, ואוכל לשלב את ההורות כמו כל גבר אחר. אני רואה את עצמי מתקדמת בתפקידים בקבוצת BROSH ולא אתן לזה להגביל אותי".
לסיום, מה המסר שלך ליום האישה הבינלאומי?
"האמת שאני פחות מתחברת לכך שצריך להעצים אישה כי אני מרגישה מאוד מועצמת, אבל אין ספק שצריך להעלות את המודעות ולהגדיל את החשיפה, והכתבה הזו ליום האישה היא בהחלט חלק מזה. לא משנה למה רגילה האוכלוסייה, אם אני עושה משהו שעושה לי טוב – אמשיך לעשות אותו. המסר לנשים? לכו על מה שמרגיש לכן שהוא הכי אתן. גם אם בהתחלה לא הולך, המשיכו עד שתצליחו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה