קריירה ולימודים

מהפכה בצה"ל: הפטור ממילואים יבוטל, מי המפסיד מהמהלך?

הוכרז בוועדה לקידום מעמד האישה: צה"ל יבטל את הפטור האוטומטי ממילואים לנשים שילדו. הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה דיון בנושא מגמות חדשות בקרב משרתות המילואים. ח"כ נעמה לזימי, שניהלה את הדיון: "רציתי להמשיך לשרת ומצאתי פטור אחרי לידת בתי"
מערכת ice |  4
חיילים (צילום פלאש 90/ נאסר אישתיה)
ברקע ציון יום ההוקרה למשרתות ומשרתי המילואים, היום (שלישי) קיימה הוועדה לקידום מעמד האישה דיון בנושא מגמות חדשות בקרב משרתות המילואים. ח"כ נעמה לזימי, שניהלה את הדיון, אמרה בפתחו: "את כל שירותי הצבאי העברתי במהלך המילואים, הייתי מש"קית קישור ולאחר מכן קצינת קישור במשרד הביטחון. לא רציתי לצאת לפטור והתנדבתי למילואים. הייתי שלישה בפיקוד העורף מאוד, אבל יום בהיר אחד מצאתי פטור אחרי לידת בתי. אני מזדהה עם מה שעולה כאן. יש חשיבות גדולה לציון היום הזה בכנסת. אני זוכרת שמרצים באקדמיה אמרו לי 'מה זאת אומרת מילואים?', לא הייתה הכלה".
סא״ל אבישג סבג ראובן, ראש עתכמ: "עבורי זה מעמד מרגש, התחלתי את התפקיד כאישה הראשונה שממלאת אותו. המשרתים והמשרתות הם מרכיב משמעותי ביכולתו של צה״ל למלא את הייעוד שלו. אנחנו רגע אחרי חודש המלחמה שבו התגייסו משרתות ומשרתים לאימונים. חשוב שהיום נגיד להם תודה. יש לצה״ל נבחרת משרתת במילואים שמונה בטווח הגילאים הרלוונטי מגיל 22 עד 45 בסה״כ 4% מהאוכלוסייה הכללית, כך שנשים מהוות 17% מהמערך. קיימת תוכנית רב שנתית הנקראת ״מילואים בתנופה". בשבועות האחרונים התקבלה החלטת ממשלה שבמסגרתה אושרו שורת הטבות, בין היתר שונתה הגדרת משרת מילואים פעיל ואושרו שורת הטבות נוספות. ישנו גידול משמעותי של משרתות המילואים בעשור האחרון ונרצה להמשיך ולהגדיל אותו אף יותר. נמשיך לפעול על מנת לשפר ולקדם את הזכויות והסיוע למשרתי ומשרתות המילואים. אנו עובדים לתקן את הנושא שהפטור לא יהיה אוטומטי. שלאישה תהיה אפשרות להישאר בשירות, אלא אם כן היא תרצה להשתחרר". 
 
ח"כ משה קינלי טור-פז, יוזם יום ההוקרה והדיון: "לפני 10 שנים הייתי גדס"ר מילואים בצנחנים. מבצע עמוד ענן נמצא בעיצומו ולפני ההחלטה האם נכנסים לרצועת עזה. אני עורך את המצבה של הגדוד שלי לקראת הכניסה ויש לי שני תפקידי מפתח שנושאות נשים: פרמדיקית ושלישה. שאלתי אותן האם הן יכולות להיכנס איתנו. שתיהן ענו חד משמעית כן. אני רוצה שהמציאות שהייתה לפני 10 שנים לא תהיה חריגה בהתמודדויות עתידיות. כיום, חיילות וקצינות במילואים הן חלק בלתי נפרד מהמערך. פחות או יותר אחת מ-5 וזה רק ילך ויגדל. רוב הנשים שמשרתות איתי בפלוגה הן חיילות מילואים וחלקן ממשיכות לעשות את זה אחרי חתונה וילדים. הן מרגישות שליחות, ערך, וזה חלק בלתי נפרד מהן. איזה מדהים זה שבשנת 2022 גבר ואישה יוצאים יחד למילואים. נדאג שהצרות יהפכו לתכניות עבודה, לתקציבים ולתיקוני חקיקה".
מיכל פאטאל, רמד תכנון מילואים, הציגה נתונים: "בין 2010 ל-2021 אנחנו בעלייה מ-13% ל-17% של המשרתות במילואים. יש מערכים שהנשים מהוות חצי מהמשרתים וישנה עלייה משנה לשנה. יש עלייה משמעותית בדרגות מ-9% בחמש שנים ל-19%. אנחנו נשיק בקרוב אפליקציה שבה צה"ל יוכל לשים תפקידים אפשריים לשיבוץ". ח"כ משה קינלי טור-פז הגיב לנתונים בהתרגשות: "זה מעלה לי דמעות שנשים נלחמות על זכותן לקבל חובות ובעייני זה כל כך ראוי לציון, להערכה, להוקרה וגם לתגמול. תודה לכן".
קרן גבע, מייסדת פורום "המילואימיות": "אנחנו פועלות במשך שנה בארבעה מעגלים עיקריים: המשרתות עצמן, הצבא עצמו, המשרתים והחברה הישראלית בהיבט של תפיסה חברתית. ערכנו סקר בקרב 326 נשאלות. 51.2% מהנשאלות הן מתנדבות לשירות מילואים. 42%, רובן, בתפקידי מטה. 35% כתומכות לחימה ו-14.1% בתפקידי לחימה. 70.2% מהנשאלות טוענות שנגרעו בעבר משירות המילואים שלא בהסכמתן. 21.2% אימהות. 70.2% מהנשאלות שאינן אימהות רוצות להמשיך לשרת במילואים לאחר הלידה הראשונה. 91.1% מהמשרתות לא חוו הטרדה מינית במסגרת שירות המילואים. כמעט 60% מהנשאלות טוענות כי שירות המילואים תורם להן להתפתחות האישית".
תניה מורקס, מנכ"לית פורום "דבורה": "אני תקועה בתוך המערכת הבירוקרטית. פעמיים ביקשתי להתנדב. נחסמתי כי בפעם הראשונה הייתי בהיריון ובמשרה מלאה. יש חסמים גדולים שעדיין צריך לטפל בהם. כשנשים לא נמצאות במילואים, יש מועדון של גברים שמציעים קידומים אחד לשני - אין לנו את אותן הזדמנויות. מזמינים אותנו כיועצות מקצועיות וחלקנו לא מקבלות על זה תשלום. במידה ונהיה מילואים יהיה אפשר לשלם לנו על הייעוץ הזה. זו עבודה שקופה".
ח"כ יסמין פרידמן: "מילואים לא היו אופציה כשאני השתחררתי לפני 30 שנה. זכיתי ביועצת שעושה המון מילואים. אני שומעת איזה חלק משמעותי יש לה. אני אצטרף לכל החלטה או יוזמה שתהיה".
אמיר ודמני, אח"ט תומכא: "בצבא כיום יש 180% גדילה בקרב המשרתות. הדבר הזה משליך על המילואים – ויש עלייה. שנינו את מודל ההזנות מסדיר למילואים והיום הוא קיים בכל היחידות. לוחמות בסדיר ממשיכות להיות לוחמות בשירות המילואים באותן יחידות. אנו רואים בשילוב נשים ערך מאוד משמעותי שמביא לידי ביטוי את צרכיו של צה״ל ורצונו למצות את ההון האנושי שלו באופן מיטבי, ללא נשים לא יכולנו לעמוד בכלל המשימות שלנו".
אריאל חימון, צו 8: "חוק המילואים מתאים למצב שבו האישה בבית והגבר מפרנס. חוסר המיצוי והרתיעה של מעסיק זו בעיה גם של הגברים. כשאני עושה מילואים אשתי היא אם חד-הורית במשך חודש. אין לה פיתרון. אישה לא יכולה להיות מ"מ במשך חודש ולהשאיר את הכל בבית – כמו שגם גבר לא יכול. צריך לראות איך נותנים את הפתרונות גם לגברים שהם יישארו בבית. צריך לתת 10% ימ"מ לבן או בת הזוג. צריך גם לדאוג לילדים למסגרות".
ח"כ נעמה לזימי סיכמה את הדיון: "תענוג עבורי לראות את המערכת מתכתבת ככה עם החברה האזרחית ועם הקולות. גם במקומות של לשפר, לקדם ולמנף, זה עדיין נשאר התפישה הזו של הערבות ההדדית בין החברה לבין הצבא. מקווה שגם שנה הבאה יהיה יום כזה בכנסת ונראה דברים שנעשו. לא מובן מאליו שעמותה שקמה בשנה מצליחה לייצר תהליכים שנכתבים כנהלים בצבא".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    חבורה של מטומטמים
    יעל 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מי אתן נשים מטומטמות שרוצות להיות במילואים גם גשאתן אימהות. ובכלל אם כבר תעבירו חוק שאף אשה לא מחוייבת במילואים אלא אם כן מעוניינת בכך.כל האובר פמינזם הזה דפק את הנשים. מי ביקש מי רצה. למה לכפות עלינו. מי שמעוניינת שתתנדב.
    סגור
  • 3.
    אין לי דירה ואני לא הולך לשום מילואים..
    מוקי 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 2
    שבעלי הנכסים ישלחו את הילדים שלהם ...
    סגור
  • 2.
    ההחלטה היא הפגיעה במעמד
    ליאור 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    7 0
    זה שישנן נשים שבטוחות שהן רמבו עדיין לא מעיד על כלל הנשים הנורמטיביות שבהחלט מעוניינות בשקט מהצבא לאחר לידה ואגב אף אחד לא מונע מהן להתנדב.
    סגור
  • 1.
    קשקוש. הגברים לא הולכים למילואים ולצה"ל חסר כוח אדם
    סמבטיון 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לתוך הואקום הזה מכניסות עצמן הנשים שעד עכשיו ממש לא הזדקקו להן. איפה ההגיון? לפני המפליצים סיסמאות נבובות תבדקו את המציאות. זו בכלל לא מחמאה, זו עדות לכך שסוג ב' נכנס לואקום שיצר סוג א' שיצא ולא משנה למה
    סגור