כסף וצרכנות

דחייה בהחזרי משכנתא והלוואות: כל הפרטים על מתווה הבנקים

בנק ישראל גיבש מתווה סיוע לנוטלי הלוואות שהתקשו לעמוד בהחזרים בעקבות משבר הקורונה. איזו ארכה יוכלו לקבל, איך יפרסו התשלומים ומה בעניין העמלות והריביות? אלו הם תנאי התכנית המלאים
איתי פת-יה |  1
ייעוץ בנקאי (צילום freepik)
גובשו התנאים לדחיית הלוואות בצל משבר הקורונה. בנק ישראל מפרסם היום (ה') מתווה המוסכם על כל הבנקים המפרט את תקופת הארכה, פריסת ההחזר, הריביות והעמלות שיגבו בגין דחיית משכנתאות והלוואות עסקיות וצרכניות.
המתווה מיועד עבור לווים, משקי בית ועסקים כאחד, שלא נרשמו אצלם פיגורים בהחזרים טרם התפרצות נגיף הקורונה, ושהפגיעה בהכנסתם צפויה להיות קצרת טווח. את הבקשות לדחיית ההחזרים בתנאי המתווה יוכלו הלווים להגיש עד ל-31 ביולי.
באשר לעסקים שמצויים בסיכון גבוה ושיכולת ההחזר שלו לטווח הרחוק מוטלת בספק, הבנק קובע כי "אין מקום להגדלת האשראי", ומפנה את אלה לקרן ההלוואות בערבות המדינה, ולהסתייעות במתווי המענקים שזו פרסמה.
בבנק ישראל מבהירים כי מדובר בתנאי המינימום עליהם סיכמו במערכת הבנקאית, וכי הבנקים רשאים להרחיב את התנאים אלו לפי שיקוליהם. אלו הם פרטי המתווה:
- החזרי משכנתאות יידחו בשישה חודשים, ללא מגבלה על סכום יתרת ההלוואה.
- הלוואות צרכניות שיתרת התשלום בהן היא עד מאה אלף שקלים יידחו בשלושה חודשים, כשתיתכן ארכה לשיקול כל בנק של שלושה חודשים נוספים. הלוואות לעסקים.
- הלוואות לעסקים קטנים תדחנה לתקופה של שישה חודשים לכל היותר, בהתאם לשיקול דעת הבנק.
- עמלות לא תגבנה על דחיית הלוואות משלוש הסוגים.
- הריביות בגין הדחייה יעמדו לכל היותר על גובה הריבית הקבועה בחוזה ההלוואה המקורי.
- פריסת התשלומים: במשכנתאות הסכומים שלא שולמו בתקופת הדחייה יפרסו על פני יתרת משך ההלוואה. בהלוואות צרכניות והלוואות לעסקים התשלומים הנדחים יועברו רק בתום המועד המקורי של החזר ההלוואה.
עוד לפני פרסום המתווה, סוגיית הריביות על דחיית ההחזרים יצרה חילוקי דעות. יש לווים המצפים מהבנקים לפטור אותם מריביות על תקופת הדחייה, שכן תשלום ריבית עבורה פירושו שהסכום המצטבר שיצטרכו להעביר לבנק בגין ההלוואה גבוהה יותר מזה שתכננו במקור.
מנגד, מצד הבנקים יכולים לטעון כי וויתור על ריביות בתקופת הדחייה יקשה עליהם להעמיד אשראי ללווים חדשים שזקוקים לסיוע עקב המשבר. ואכן, גישה זו מקובלת גם על בנק ישראל שמציין בהודעה שפרסם היום כי "חשוב להדגיש כי דחיית תשלום הלוואה כמוה כנטילת הלוואה חדשה".
קראו עוד ב-ice
לפי נתונים שמפרסם הבנק, מתחילת משבר הקורונה ועד סוף אפריל אישור הבנקים דחיית הלוואות לכ-450 אלף לקוחות, מכלל מגזרי הפעילות, הסכום כולל של כ-5 מיליארד שקל.
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "הנגישות של העסקים ומשקי בית לאשראי הינה מרכיב חיוני ביכולת של המשק לצלוח את המשבר, ודחיית תשלומי הלוואות הינה מנגנון יעיל כדי להעניק סיוע תזרימי למי שנזקק לו. המתווה, הדומה במאפייניו למתווים שהונהגו מאז פרוץ המשבר במדינות מפותחות אחרות, יספק ודאות לגבי האפשרויות העומדות הלקוחות בדחיית הלוואות".
המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "המתווה שאומץ לדחיית תשלומים, ללקוחות שיבקשו זאת, נותן מענה משמעותי למשקי הבית ובעלי העסקים הקטנים ומסייע להם בהקלה בתזרים המזומנים, וזאת תוך שמירה על ניהול מושכל של הסיכונים על-ידי הבנקים. אני מברכת על הירתמותה של המערכת הבנקאית להוציא לפועל את המתווה שגובש, שמטרתו לסייע ללקוחות בתקופה מורכבת זו".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    גם הבנקים צריכים לקצץ חצי שנה בלי ריבית על הלוואות
    סמי 05/2020/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשק מפסיד והבנקים ממשיכים להרוויח על חשבון העסקים שהפסידו והעובדים שפוטרו. דחיית תשלומים זה לעג לרש. הבנקים חייבים לתרום את כל הרווחים של השנה לטובת המשק וזה המינימום שהם יכולים לעשות. עובדים מפוטרים לאחרים מקצצים במשכורת, עצמאים במצב של פשיטת רגל וכל מה שבנק ישראל עושה זה לדחות תשלומים ? זה ממש חוסר בושה ויריקה בפרצוף של האזרחים במדינה.
    סגור