דעות

ניצחון מוחלט? כך יעבוד המודיעין בשירות ההסברה במלחמה

כיום ברור כי מבחינת ישראל וגם מבחינת חמאס מלחמה וניצחון אינם מושגים צבאיים בלבד, אלא מעולם תודעתי ותרבותי – מה שייתפס בעיני האויב ובעיני תושבי ישראל והעולם כניצחון
אפרים לפיד (צילום סיון פרג)
ניצחון הוא מילה המתחברת למלחמה. במלחמה זו הושמעה המילה ניצחון פעמים רבות (מדי!!) על ידי ראש הממשלה נתניהו ושרים בממשלתו והגדירו זאת בחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס.
בתחילת הלחימה חזרו גם הרמטכ"ל ודובר צה"ל על ניצחון בציון הישגים אלה. כיום ברור כי מבחינת ישראל וגם מבחינת חמאס, מלחמה וניצחון אינם מושגים צבאיים בלבד, אלא מעולם תודעתי ותרבותי – מה שייתפס בעיני האויב ובעיני תושבי ישראל והעולם כניצחון.
לחיזוק תודעת הניצחון גייסו במהלך המלחמה ביטויים מעצימים ("ביחד ננצח", עם ישראל חי!), וחשפו מידע מודיעיני לציבור הרחב.
 
חשיפת מידע מודיעיני סודי היא צעד חריג, ונוקטים בו בעיקר לצורך חיזוק גיבוי בינלאומי  הדרוש בכל מערכה מעין זו. דובר צה"ל פרסם באופן שוטף מידע מודיעיני כדי לתמוך באמירות המילוליות על הזוועות הנוראיות של 7 באוקטובר ועל שימוש ציני שעושה חמאס בתושבי עזה ובמתקנים חסינים (בתי חולים, מסגדים, בתי ספר, מתקני אונרא"א) כמגן אנושי.
המידע המודיעיני מופק מחקירות מחבלים, מהאזנה ומתמונות לוויינים ומצלמות קרקע, מוצלב ומאומת. הוא נועד גם לעתים קרובות להזים מידע כוזב (Fake News).
תוספת מודיעין למסרי ההסברה של צה"ל היתה כרוכה בגמישות מחשבתית מצד המופקדים על ביטחון מקורות המודיעין ותאמה את גישת הפתיחות והשקיפות שאפיינה את התנהלות מאמצי ההשפעה במלחמה זו.
הכותב: תא"ל מיל' ד"ר אפרים לפיד, יו"ר ארגון מורשת ההגנה, לשעבר קצין מודיעין בכיר ודובר צה"ל 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה