דיגיטל וטק

אלו הן ההונאות הפופלריות ביותר ברשת - כך תדעו לזהות אותן

הנפגעים העיקריים מתרמיות באינטרנט: גיל הזהב. הפושעים מתמקדים באוכלוסייה המבוגרת ומניחים שלהם חוסר ידע טכנולוגי וכמות גדולה יותר של כסף מאנשים צעירים. אלו הן השיטות הנפוצות ביותר מהן כדאי להיזהר. וגם: מה לעשות במידה ונפלתם בפח?
מערכת ice | 
אבטחת מידע (צילום vecteezy)
רק בשנת 2022 דיווחו ל-FBI בני 60 ומעלה על הפסד כולל של 3.1 מיליארד דולר כתוצאה מהונאות ופשעי סייבר. פושעי סייבר מרבים להתמקד באוכלוסייה המבוגרת בהנחה כי הם חסרי ידע טכנולוגי המאפשר להם להתגונן מפני מתקפות שכאלה. בנוסף, מניחים הפושעים כי אנשים מבוגרים צברו יותר כסף מאנשים צעירים. חברת המידע ESET, שעוסקת באבטחת סייבר, אספה רשימת הונאות נפוצות שאתם עשויים להיחשף אליהן. כך תדעו לזהות אותן מראש ולהימנע מאובדן כסף או מידע אישי חשוב. 
הונאות מסוג "פישינג" הן הונאות במסגרתם המתחזה מציג את עצמו בתור אדם אחר באמצעות אי-מייל, אס-אם-אס או הודעת ווצאפ. הוא עשוי להציג את עצמו בתור גוף ממשלתי או עירוני או אפילו בתור אדם שאתם מכירים. המתחזה יבקש ממכם לשלוח לו קוד, ללחוץ על קישור או להוריד קובץ. קבצים אלו עשויים לפגוע במחשב שלכם או לגנוב ממכם נתונים. 
 
תרמיות עשויות להגיע גם מאדם שאינו מוכר. כך למשל "תרמיות רומנטיות" פועלות. במקרים האלה ייצרו המתחזים פרופיל מזויף באתרי היכרויות, ירכשו את אמונו של המטרה ולאחר מכן יבקשו ממנו סכומי כסף גדולים עבור טיפולים רפואיים או כרטיסי טיסה. המתחזים תמיד ימצאו תירוצים למה הם לא יכולים להיפגש פנים מול פנים או לדבר בשיחת ווידאו. 
הונאה מפורסמת נוספת היא הונאת ה"תמיכה הטכנית". אם מופיעה על מסך המחשב שלכם הודעה שאתם צריכים לפנות למספר מסוים על מנת לפתור בעיה או שתקבלו שיחת טלפון מגורם מסוים שמוסר שיש לכם בעיה במכשיר האישי למרות שלא נתקלתם בבעיה - מדובר בפעילות מחשידה. המתחזים ינסו להשתלט על המחשב או על המכשיר, לבקש ממכם כסף או לגנוב מידע כספי או אישי ששמור עליו. 
גם מחדשות טובות כדאי להיזהר. אם למשל קיבלתם הודעה שזכיתם בהגרלה וכל שעליכם לעשות הוא לשלם מס על מנת לפרוע את הפרס - היזהרו. במיוחד אם לא השתתפתם באף הגרלה, ייתכן ומנסים לגנוב את הכסף שלכם. גם הודעות מפתות כמו השקעות עם סיכון נמוך או הכנסה מובטחת הן סוג תרמית רווחי במיוחד עבור מתחזים ברשת. 
חשוב להיזהר גם בזמן קניות באינטרנט. פושעים עשויים ליצור חנויות אינטרנטיות הנראות לגיטימיות ולהפנות אתכם אליהן דרך הודעות מייל או אס-אם-אס. לפעמים, מתחזים גם יצרו קשר באמצעות שיחת טלפון רובוטית בה יפרסמו הנחות גדולות או יספרו כי יש נגדכם תביעה בבית המשפט. מטרת שיחות אלו הן גניבת מידע וניסיון לסחיטת כסף מהמשיבים. 
אז איך נמנעים מכל הסכנות הללו? חברת ESET מציעה כמה כלים ברורים להגנה ברשתות: אם הצעה נראית טובה מכדי להיות אמתית - היא כנראה לא אמתית, חשדו בכל גורם שפונה אליכם באופן מפתיע ובלי הזמנה, חפשו בגוגל את השם ובמידת הצורך הרימו טלפון למספר נוסף כדי לוודא את מקור הפניה. גם אם מלחיצים אתכם בשיחת טלפון - לא כדאי למסור פרטים אישיים אף פעם. חשוב לזכור שניתן לזייף מספר גם בשיחה מזוהה בטלפון. 
חברת ESET ממליצה להימנע מהעברה של כסף באמצעים דיגיטליים וכן להפעיל אפשרויות של אימות דו שלבי על חשבונות במידה וניתן. אימות דו שלבי הוא אימות באמצעות סיסמה סודית וגם באמצעות קוד הנשלח בהודעת אס-אם-אס או במייל, לדוגמה. בנוסף, החברה ממליצה להמעיט בלחיצה על קישורים או קבצים מצורפים המגיעים אליכם ולהימנע מקישורים או קבצים ממקורות לא ידועים. 
אם אתם מבינים כי רימו אתכם, או חושדים שנפלתם קורבן להונאה, חשוב ליצור קשר עם המשטרה. במידה וההונאה כללה גם גניבת כספים כדאי ליצור קשר עם הבנק. חשוב גם להחליף את הסיסמאות וקודי הכניסה שלכם, במיוחד כאלה שמסרתם למי שהתברר כמתחזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה