דיגיטל וטק

הרב עובדיה ב-NFT: העולם היהודי משתלט על היצירות הוירטואליות

שיגעון ה-NFT שמביא אמנים למכור זכויות על יצירות דיגיטליות ברשת, הגיע גם לעולם היהודי: ציורים של הרבי מלובביץ', נרות שבת ואפילו דף גמרא, אלו המוצרים שמוצעים למכירה:
איתן לויטס | 
הרב עובדיה NFT (צילום Opensea.com)
אחרי גל גדות, מסי, מלניה טראמפ ואפילו רשת קפה לנדוור, גם אנשי העולם היהודי נתנו את חותמם בזירת ה-NFT. באתר המרכזי שמוכר NFT באת'ריום (המטבע המרכזי לקניית NFT), ניתן למצוא מאות ואלפי יצירות דיגיטליות שקשורות לעולם היהודי.
היצירה הנפוצה ביותר ככל הנראה היא של הרבי מלובביץ'. אפשר למצוא עשרות ציורים דיגיטליים שלו למכירה, בהמון ויאריאציות מעניינות, חלקן אקספרסיוניסטיות לגמרי. הסיבה לכך היא אולי העבודה שחסידי חב"ד אוהבים לקפוץ על הזדמנויות, גם חדשניות, כדי להנחיל בהן את תורם רבותיהם האדמו"רים.

ציורים דיגיטליים של הרבי מלובביץ' למכירה (Opensea.com)
גם מאמיני חסידות ברסלב, מיסודו של רבי נחמן, יצרו כמה יצירות NFT אופייניות של סמלי התורה הברסלבית. גם יצירות וציורים מגוונים של הרב עובדיה אפשר לרכוש באת'ריום, אם אתם במקרה מחזיקים במטבע. בנוסף, אפשר למצוא בפלטפורמה המון יצירות הקשורות לעולם היהודי: איורים של חגים יהודיים, אלמנטים דתיים כמו נרות שבת, תפילין, הכותל המערבי ועוד, ואפילו דף גמרא אחד. 
כזכור, NFT (Non-fungible token), בעברית, אסימון לא ניתן לשינוי, הוא נכס קריפטוגרפי שנמצא בבלוקצ'יין (היכן שנמצאים מטבעות קריפטו) והוא בעל קוד זיהוי ייחודי ומטא-נתונים שמבדילים אותו משאר היצירות. ה-NFTs מסמלים אבולוציה של מטבעות קריפטוגרפים, משום שהם מהווים ייצוג דיגיטלי של נכסים גשמיים.

יצירות NFT למכירה (Opensea.com)
ב-2021 הפך שוק ה-NFT, מנישה קטנה ליודעי חן, לטירוף עולמי שגלגל סכום אדיר של 49.9 מיליארד דולר, כך לפי נתוני חברת ניתוח שוק הקריפטו Chainalysis שנמסרו לעיתון פייננשל טיימס. הנתונים הללו נכונים ל-15 בדצמבר – כך שסביר להניח שעד סוף השנה כבר מדובר היה ביותר מ-41 מיליארד דולר. ב-2022 צפויה התעשייה הזו לעקוף את שוק המסחר ביצירות אמנות פיזיות, שהוערך ב-2020 על ידי UBS ו-Art Basel בסכום כולל של 50.1 מיליארד דולר. 
 
בתחילת השנה עוד מדובר היה בשוק שולי מאוד, אך אז, במרץ, נמכר אוסף תמונות של הצלם מייק ווינקלמן, המכונה Beeple, בסכום שיא של 69.3 מיליון דולר על ידי בית המכירות הפומביות הבריטי כריסטי'ס. לפי Chainalysis, לאחר המכירה הזו זינק השוק לסכומי מסחר אדירים בכל חודש, כאשר השיא נרשם באוגוסט, אז נמכרו פריטי NFT בשווי כולל של מעל 8 מיליארד דולר. בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר עמדו הסכומים על בין 7 ל-8 מיליארד דולר מדי חודש.

דף גמרא ב-NFT המוצע למכירה (Opensea.com)
כמו כן, עם תחילת השנה האזרחית, עלה לאתר, המתמקד באוספי NFT, אוסף חדש בשם Sealebrities – משחק מילים בין שם האתר (שפירושו "ים פתוח") למילה "סלבריטיז" ("ידוענים"), שבתרגום חופשי לעברית ניתן לטעון ששמו בארץ הקודש יכול להיות "יםדוענים", או אולי "ידוענ-ים". האוסף אמור לכלול בסופו של דבר 1,111 ציורים של ידוענים, אך בינתיים עלו אליו רק 100 כאלה. לפי הנתונים משבוע שעבר, גל גדות היא אחת הידועניות ה"יקרות" ביותר באוסף: מחיר הציור שלה עומד על 20 מטבעות את'ריום, ששוויים מעל 236,000 שקל – והמכירה רק החלה, וצפויה להימשך חצי שנה, עד הראשון ביולי, כך שעדיין עשויות להגיע הצעות גבוהות יותר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה