דיגיטל וטק

הנדל הכריז שיחסל את הספאם - והבטיח שלעולם לא יפסיק

שר התקשורת טוען שהרפורמה החדשה שהעביר משרדו תשים סוף להודעות הבלתי רצויות ב-SMS - אלא שבפועל, היא מבצעת בדיוק את ההיפך, ולא רק שלא תעצור את הספאם, אלא עלולה אף להגביר אותו
יאיר מור | 
דואר זבל (צילום istock)
"הכנסת חובת השקיפות לתהליך שליחת המסרונים תצמצם משמעותית את הספאם במסרונים, ותיטיב עם הציבור" - את המשפט הזה מסר היום שר התקשורת, יועז הנדל, בהודעה לתקשורת אודות הרפורמה החדשה שנועדה בעיקר למנוע את מבול הודעות ה-SMS מסוכני סמים והאקרים. אלא שהמשפט הזה לא רק פומפוזי ומוגזם - אלא גם שקרי.
ספאם, בהגדרה, הוא הודעות זבל. כאלו שמגיעות לנמענים מבלי שביקשו אותן, ובדרך כלל מבלי שתינתן להם אפשרות לבקש להפסיק לקבל אותן. צמצום שלהן יהיה מבורך - אך הרפורמה של הנדל לא רק שלא תביא לצמצום שלהן, אלא תיתן להן מעין הכשר רשמי לפי החוק הישראלי.
שמה הרשמי של הרפורמה המדוברת הוא "צמצום תופעת מסרוני פישינג ומסרונים זדוניים". ספאם אינו מוזכר אפילו פעם אחת בשימוע כבעיה שהמשרד בא לפתור (תאמינו לנו - בדקנו. האזכור היחיד לספאם בשימוע היה הפוך - אמירה לפיה אסור בשום פנים שהודעה מחברה מסחרית תגיע בטעות לספאם והנמען לא יראה אותה, חלילה). מה שהשינוי בא למנוע הוא הודעות הכוללות תכנים בלתי חוקיים - כלומר אלו שמגיעות מסוחרי סמים או אלו שמתחזות לחברות אחרות ומנסות לסחוט מהמשתמש כסף.
 
אפילו את המעט הזה, רוב הסיכויים שהיא לא תשיג. למה? שימו לב לשינויים המרכזיים שהמשרד הכניס לתנאי הרישיונות של חברות התקשורת: ראשית הגבלת שליחת SMS מחשבונות פרי-פייד ל-50 ביום; שנית, איסור על העברת הודעות המוניות מגורמים שאינם משלמים באשראי באופן שמאפשר לזהות את האדם שעומד מאחורי המסרונים; והספקיות יחויבו לאפשר פעולה של שולחים המוניים רק אם הן משוכנעות שאין בהודעות שלו חשש להטעיית הציבור.
הסעיף הראשון אומר שמפיצי הודעות הטלגרם פשוט יצטרכו לשלם הרבה יותר כסף, או לפרוס את ההודעות על פרקי זמן ארוכים יותר - שכן הם עדיין יכולים לשלוח מכל חשבון טוקמן נטען 1,500 הודעות כל חודש. תכפילו את זה בחווה של 100 מספרים כאלה ויש לכם 150,000 הודעות בחודש - מספיק בהחלט לעסק קנאביס משגשג; הסעיף השני לא אומר שהודעות ספאם יפסיקו להגיע - אלא שאם מישהוא יתלונן עליהן במשטרה, והמשטרה לא תטען כהרגלה שהתיק נסגר מחוסר עניין לציבור, היא תוכל למצוא, לאחר קבל צו שופט, את מי ששלח את ההודעה ולהגיש נגדו כתב אישום; חיוב הספקיות לסנן פעילות של שולחים המוניים לפי "חשש להטעיה" הוא המשפט הכי אמורפי ולא מחייב בהיסטוריה, שאין לו שום משמעות שהיא. פשוט מס שפתיים מטופש, שלא לומר ניסיון זריית חול בעיניים.
מה שחסר ברפורמה הזו הוא - ובכן, אמצעים אמתיים למלחמה בהודעות הספאם, ואפילו הפישינג: ראשית, משרד התקשורת לא מכיל את אף אחת מהמגבלות המדוברות על הודעות המגיעות מחו"ל, כך שכל האקר מתחיל בן 14 בירדן או באוקראינה יכול להמשיך לשלוח הודעות מזויפות לאזרחי ישראל ללא כל הפרעה; אך גרוע מכך, במסמך מכשיר המשרד במפורש שליחת הודעות תחת שם במקום מספר טלפון, כך שאי אפשר לענות להן (למשל "הסר") - דרישה יסודית בחוק הספאם. למעשה, הנדל מבצע כאן מחטף ענק, שמכשיר את הספאם ומוודא שלאזרחי ישראל לא תהיה שום אפשרות שהיא להימנע מהודעות זבל.
בכל מקרה, כל זה ייכנס לתוקף רק עוד חצי שנה - וגם אז, ספק אם תוכלו להרגיש שינוי כלשהוא, שכן כאמור, הרפורמה הזו לא תציל אתכם לא מהספאם שהיא מכשירה, ולא מהודעות הפישינג שהיא מפחדת לגעת בהן כי הן מגיעות מחו"ל. על ספאם בחירות אין בכלל מה לדבר, שכן 99% ממנו כבר הוכשר על ידי חוק הספאם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה