דיגיטל וטק

הרגולציה על הבינה המלאכותית עולה שלב: אלו החלטות האיחוד האירופי

אין ספק כי השנה, הבינה המלאכותית נטמעה באופן משמעותי בכל תחומי חיינו, אך לצד זאת ההתפתחות המהירה שלה מעוררת בהלה מסוימת, בעיקר גם בשל העבודה שטרם הוסדרה רגולציה בנושא. כעת, האיחוד האירופי יוצא במהלך עח מנת לקדם מהלך חוקתי בתחום
מערכת ice | 
בינה מלאכותית והאיחוד האירופי (צילום freepik, shutterstock)
בשנה החולפת, הבינה המלאכותית הפכה לדבר החם בשוק כשהיא משתלבת כמו כפפה בכל תחומי חיינו. חברות כמו OpenAI, כבשו את השוק והביקוש לקורסים בנושא עלו במאות אחוזים.
למרות כל הטוב שהבינה המלאכותית הביאה עמה, נדמה כי התפתחה והתקדמה בקצב חסר תקדים וטרם הוסדרה כל רגולציה על התחום. ביום שבת, הפרלמנט האירופאי, הגוף המחוקק של האיחוד האירופאי, הציג את ההסכם הזמני על חוק ה-Artificial Intelligence Act, אשר מהווה אחד המהלכים החוקתיים הראשונים בעולם בכלל ובאיחוד בפרט בתחום. 
 
ההסכם הזמני על ה-AI Act מגיע כחצי שנה לאחר שטיוטת החוק הוצגה על ידי הפרלמנט, כאשר מדובר על צעד מקדים לפני העברת החוק בצורתו הסופי. מלבד סעיפי הרגולציה הרבים מתגלה גם “המקל”, המאפשר לפרלמנט להטיל קנסות בגובה של עד 35 מיליון אירו או 7.5% מהמחזור הגלובאלי של החברה המפרה.
על מנת לתת מענה לבעיות המגיעות לצד פיתוחי הבינה המלאכותית השונים, הפרלמנט האירופאי הגדיר “רמות סיכון” שונות של מערכות בינה מלאכותית, החל מסיכון מינימלי ועד מערכות ברמת סיכון אשר “אינה מתקבלת על הדעת”.
זו רשימת היישומים האסורים בבינה מלאכותית:
קטלוג אנשים על בסיס מגדר, גזע, אתניות, תושבות, דת ודעה פוליטית.
איסוף תמונות פנים מהאינטרנט ומערכות אבטחה ליצירת מאגר זיהוי פנים.
זיהוי רגשות במקום העבודה או הלימודים.
יצירת “דירוג חברתי” בהתאם להתנהגות חברתית או מאפיינים אישיים.
מערכות בינה מלאכותית שנועדו למניפולציה של התנהגות אנושית.
שימוש בבינה מלאכותית לניצול חולשות אנושיות (גיל, מצב חברתי ועוד).
בעוד שבמצב רגיל רשויות החוק אינן אמורות להשתמש בכלי בינה מלאכותית שיחרגו מהגדרות החוק, הפרלמנט שינה את הטיוטה המקורית בהקשר הזה והחריג מצבי חירום בהם יותר שימוש במערכות זיהוי ביומטריות במצבים דוגמת חיפוש קורבנות (חטיפה, סחר בבני אדם ועוד), מניעת פעולת טרור ספציפית ואיתור אנשים המעורבים בפשעים הרלוונטיים.
 
החוק החדש שם מגבלות גם על ”בינה מלאכותית כללית” GPAI (ר”ת general-purpose AI) ומודלי GPAI שיצטרכו לעמוד בדרישות גבוהות של שקיפות על מנת לפעול באיחוד האירופאי, דרישות בהן מסמכים טכניים וחשיפת המקורות עליהם המודלים אומנו ועוד. אחרי ההסכם הזמני אליו הגיע הפרלמנט האירופאי, השלב הבא הוא העברתו הצפויה של החוק במועצה והפרלמנט האירופאי על מנת להפוך את ה-AI Act לחוק מחייב באיחוד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה