יום הסביבה העולמי 2020

משבר הקורונה הוכיח: הדרך לסביבה בריאה עוברת בצמצום הפערים החברתיים

העולם, כך אומרים, ישתנה ללא היכר בעקבות המגיפה. אם נשקיע מספיק בדאגה לחלקים הפגיעים בחברה ונקפיד לשמור על הסביבה, יש סיכוי שהוא יהיה טוב יותר. טור אישי  
מומו מהדב | 
מומו מהדב (צילום שרון עמית)
יום איכות הסביבה 2020 הוא הזדמנות לשאול האם הגל החזק שהרים את המודעות הסביבתית לגבהים חדשים בשנה האחרונה נסוג לאחור. רבים אומרים שאחרי הקורונה העולם לא יחזור להיות אותו העולם שהיה לפני. זה נכון, ומכמה היבטים.
ההתאוששות הסביבתית בתקופה זו היתה דבר שאיש לא העיז אפילו לחלום שיקרה: זיהום האוויר ירד, הטבע "התרכז בעצמו", הסביבה העירונית הפתוחה קיבלה משמעות חדשה ואפילו גילינו שחזירי בר גם הם תושבים בעלי זכויות בחיפה. מנגד, בסיטואציה של משבר כלכלי מאיים, יש הסבורים כי דווקא המימדים החברתיים הם אלה שצריכים כעת להוביל ולרכז את מירב המאמצים.

התאוששות סביבתית בתקופת הקורונה (צילום: pixabay ,freepik)
באופן די מפתיע, בפורום וירטואלי ש"מעלה" ערכה לפני כשבועיים על תמונת המצב הסביבתית, עלתה מסקנה אופטימית: נציגי החברות דיווחו כי הטיפול בכל היעדים הסביבתיים נמשך כמתוכנן וגם אם יהיו עיכובים לא מדובר בנסיגה מהתחייבויות ומיעדים שנקבעו. במקביל, מספר חברות גלובאליות שיודועות בהתחייבותן לקיימות סביבתית אף הכריזו על הקצאת משאבים חדשים ומשמעותיים לקידום הנושא.
דוגמה בולטת לכך היא ההכרזה של חברת מוצרי היופי והטיפוח לוריאל על הקמת קרן של כ- 100 מיליון אירו להשקעות אימפקט במיזמים ופיתוחים שיקדמו כלכלה מעגלית ונושאים אחרים. השרה החדשה להגנת הסביבה גילה גמליאל כבר הודיעה על תכנית "גרין ניו דיל" שנועדה להניע את הכלכלה ואיכות הסביבה יחד.
הפלסטיק חוזר
ואולם, לצד האופטימיות הזהירה, יש גם לא מעט מגמות שמצביעות על נסיגה לאחור בחסות הקורונה, כשהדוגמה הבולטת ביותר היא הקפיצה בשימוש בכלים חד פעמיים ופלסטיק. טרום המשבר ראינו בעולם עלייה חדה במודעות ובהתגייסות להפחית את השימוש בהם, גם במחוזות שעד כה כמעט שלא עסקו בנושאים סביבתיים. כעת, חברות רבות מדווחות על חזרה לכלים חד פעמיים במטבחים המשותפים לאור הנחיות משרד הבריאות והחשש של העובדים מכלים משותפים. המשרד להגנת הסביבה מדווח גם על עלייה מסויימת בעבירות סביבתיות בתקופת המשבר, כמו למשל השלכת פסולת, שיש לקוות כי תיפסק.
עוד טרום הקורונה התגברו הקולות בשיח העולמי שטענו כי לא ניתן יהיה לפתור את משבר האקלים ללא טיפול במקביל במשבר אי השוויון. נושא זה קיבל ביטוי גם בספר ש"מעלה" פירסמה בסוף 2019 העוסק בהשפעת עסקים על צמיחה מכלילה – צמיחה שכל חלקי האוכלוסייה נהנים מפרותיה. הקורונה המחישה בצורה חסרת תקדים את הפערים החברתיים ואת מחירם הגבוה בכל העולם. האתגר וההזדמנות כעת הם לקשור בין שיפור המצב הסביבתי להגברת שוויון והקטנת פערים חברתיים - הן בפעילות העסקית (בהצעת הערך לצרכנים) והן בתוכניות הלאומיות.
הכותב הוא מנכ"ל ארגון "מעלה" לאחריות תאגידית
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה