השוק

המשנה למנכ"ל מיטק בריאיון: "לא חייבים להשתמש בפרה בשביל סטייק"

מהפכת הבשר של מיטק, המשנה למנכ"ל, עומרי שיינין, בריאיון ל-ice: "חברה כמו מקדונלד'ס תרצה לעשות המבורגר טעים אבל עם ערכים תזונתיים טובים הרבה יותר, ואנחנו נהיה שם. לדור הבא יהיה הרבה יותר קל לאכול בשר שלא בא משחיטה"

ניצן כהן | 
עומרי שיינין מיטק (צילום meatech)
מיטק היא אחת החברות המעניינות בישראל. היא פועלת בתחום הפוד-טק שעושה מהפיכה בתחום המזון. אל תצפו כרגע לסטייק מהונדס אבל בהחלט תוכלו לצפות לקציצה שמכינים אותה מהצומח ויש לה ערכים תזונתיים טובים עם טעם של בשר, כלומר קציצה בריאה יותר עם הטעם המוכר. בראיון שערכנו עם עמרי שיינין, משנה למנכ"ל מיטק הוא מסביר את המהפכה ואת החלק של החברה בתהליך הזה שנמצא רק בראשיתו אבל זה נראה העתיד וכמה שהוא קרוב. 
אנחנו מדברים למעשה על מהפיכה חקלאית, ממש ככה. בהיסטוריה של האנושות היו כמה מהפיכות כאלה, החל מהזמנים בהם החקלאי קשר פרה לעץ והשתמש בה כמפעל לייצור בשר, ועד הימים של ההשקיה האוטומטית, הגידול המבוקר ועוד. היום אנחנו נמצאים בעידן של טרום מהפיכה חקלאית נוספת, שתשנה את כללי המשחק. לא נצטרך לשחוט בעלי חיים לשם צריכת הבשר".
מה זה אומר?
" כשבוחנים את הפעילות הביולוגית והעלות האנרגטית בבעל חיים לטובת מטרת ייצור הבשר, מבינים שתהליך זה הינו לא יעיל בעליל. הפכנו את בעלי החיים לסוג של מפעל לייצור בשר, כאשר אותו בעל חיים צורך המון אנרגיה שאינה מתועלת לצרכי מאכל. אמנם הפכנו את תעשיית גידול הבקר לפס ייצור נע, אך עדיין אנחנו נתקלים בבעיה זיהומית, אקולוגית חמורה. זו למעשה התעשייה המזהמת ביותר בעולם.
"יש כיום שלוש בעיות בעיקריות בתעשיית המזון מן החי: אחד, הנושא האקולוגי של לייצר בשר באמצעות בעלי חיים, שתיים, זה הנושא האתי ויש תנועות היום בעולם שהקולות שלהם הולכים וגוברים ובצדק, כי יש כאן יצורים חיים שאנחנו שוחטים אותם ויש כאן בעיה אתית לא פשוטה. הבעיה השלישית היא בעיה תזונתית. תעשיית ייצור הבשר צורכת כ 80% מהאנטיביוטיקה בעולם, יחד עם הורמונים רבים המוזרקים לאותם חיות, בכדי לנסות ולהגיע למסות ייצור גדולות יותר, חומרים אלה בסופו של דבר מגיעים לתזונה היומיומית שלנו."
"אני רוצה שתבין כמה לא יעילה התעשייה הזו. אם היינו רוצים לייצר רק את הבשר שישראל צורכת ולייצר אותו כאן, היינו צריכים לסגור חצי מהמדינה לגידול תבואה וגידול החיות. זה תופס מקום והרבה. אנחנו נמצאים היום בפיק של ייצור וצריכה והיום יש כבר אלטרנטיבה או לפחות ראשיתה של אלטרנטיבה".
"בעולם יש היום מרוץ למציאת אלטרנטיבה לתעשייה הקיימת, אין כאן שאלה של האם זה יקרה, אלא בעיקר מתי. בתוך המסלול הזה של מציאת אלטרנטיבה לגידול בשר באופן מסורתי, יש היום יותר מ-30 חברות בעולם שמפתחות בשר מתורבת. זו לא דרך חלופית במובן של חלבון מן הצומח כמו לא מעט חברות שקיימות בשוק, אלא ייצור בשר אמיתי בלי לגדל את בעל החיים. יש מרוץ שלם להגיע למקום הראשון עם מוצר ואנחנו במרוץ הזה".
אז אתם חברת טכנולוגיה? או חברה שתתחרה בסופו של יום בזוגלובק?
"המטרה שלנו זה להיות מפתחי הטכנולוגיה, חברה מובילה בתחום הבשר המתורבת בעולם. אנחנו אלה שמפתחים את הטכנולוגיה שבסופו של דבר, אותם ייצרני הבשר יעשו בה שימוש בכדי להקים מערכי ייצור בר קיימא, בכל מקום, עם שליטה אבסולוטית בתהליך. זו תעשיה עצומה.
"אם אתה יצרן בשר, תהיה לך הבחירה, או להקים חוות גידול בעלי חיים נוספת וכן כל מערך הייצור המקיף או לחילופין להשתמש בטכנולוגיה לייצור בשר מתורבת. אנחנו נשלוט על התהליך אבל לאו דווקא נהיה יצרנים וההכנסות שלנו יבואו מתמלוגים".
בוא ננסה לקחת צעד אחד אחורה, מה זה בכלל בשר מתורבת?
בשר מתורבת זה בשר אמיתי, אך תהליך הגידול מתרחש מחוץ לגופו של בעל החיים. ההרכב הוא זהה לבשר שאנחנו מכירים היום, המקור הינו קבוצה קטנה של תאי גזע אשר עתידה לגדול במכלי גידול וכן ולהתמיין לסוגי תאים שונים כמו שומן ושריר בכדי להרכיב את הנתח הסופי. אנחנו למעשה מדמים את כל הפעילות הביולוגית שנעשית בתוך הפרה, מחוץ לפרה וזה נכון לעוד בע"ח.
"במושגים שלנו זה לאפשר גידול תאים בקנה מידה תעשייתי. התאים האלה צריכים לדעת לגדול במכלים האלה בצורה תעשייתית. נכון להיום אנחנו מתרכזים בגידול של תאים אשר מקורם מבקר ועוף ובעתיד אנחנו מתכננים להתרחב לזנים נוספים של בעלי חיים.
"לתאי הגזע האלה יש יכולות להתמיין לכל דבר בגוף, בין השאר המחקר שלנו עוסק בשיטות שונות להצלחה במיונם של אותם תאי גזע להרכבים שבונים בסופו של דבר את הבשר האמיתי. המיון לתאי שומן ושריר קורה ע"י שינוי ושליטה בסביבה התאית ."
"עכשיו או שלוקחים את זה למוצר היברידי, מוצר טחון כמו נקניקיה והמבורגר, כל מה שלא צריך מבנה מדויק או שמשתמשים בטכנולוגיה שאנחנו מפתחים והיא הדפסת תלת-ממדית שלוקחת את אותם תאי השומן והשריר ומניחה אותם באופן מדויק כדי להצליח לבנות ריקמה אמיתית של בשר כמו נתח או סטייק.
"המדפסת תדע לעבוד עם מספר זנים כמו דגים ועופות כדי ליצור את אותם מוצרים בדיוק ואז כשבוחנים את פרוטפוליו המוצרים זה מתחיל במוצרים בלי מבנה מדויק ועד למוצרים עם מבנה מדויק כמו נתח של סטייק".

למעשה בסופו של דבר המבחן שלכם יהיה להגיע לצלחת עם המוצר שלכם.
המוצרים שלנו עוברים מבחני הטעם והריח אלה תהליכים שקורים במקביל. אנחנו עובדים כבר היום על רגולציה ועל הנדסת מזון כדי להגיע למוצר אמיתי אשר ניתן למכור אותו. שם יש עבודה בכדי להגיע לטעם והטקסטורה הטובים ביותר.
"בשלב הראשון אנחנו רוצים לצאת עם מוצר היברידי, משולב, עם מרכיב מתורבת עד 20% מהמוצר כמו לדוגמא שומן שנותן את הטעם והשאר יכול לבוא גם מצמחים, כלומר משהו כמו המבורגר שיורכב מ-80% חלבון מן הצומח ו-20% שומן מתורבת, ככה אתה יוצר בתהליך בר קיימא, המבורגר שיש לו טעמים וטקסטורות של בשר אמיתי יחד עם ערכים תזונתיים טובים עם טעם של אותו המבורגר שאתה מכיר".

מתי אתם תהיו מוכנים עם בשר שניתן יהיה לבחון אותו בכלים מקובלים?
אנחנו כבר היום עובדים על המוצר ואפילו יצאנו למבחן טעימות, אותו מוצר נוכל כבר לראות לראשונה כבר ב-2022. אנחנו מתכוונים להשיק מפעל פיילוט המסוגל לייצר כמויות שנוכל להתחיל למכור אותם. זה לא יהיה על מדפים בסופר אלא במקומות שנחשבים למקומות "מאמצי טכנולוגיה".

זה יהיה אתגר לא פשוט לחדור לשוק הבשר עם מוצר שיטלטל את התעשייה העוצמתית הזו.
המטרה היא לחדור לשוק והמטרה הנוספת היא להציג את התהליך הייצור ללקוחות שהם חלק מהתעשייה הזו, אז אתה כיצרן מזון מגיע ורואה את התהליך ויכול להקים מפעל בסדר גודל הרבה יותר גדול מהמפעל שלנו ואנחנו נהנה מההפצה והמיתוג.
"שים לב, ערכנו משאל בקרב לא מעט חברות בתחום המוצרים הצמחיים וקרוב ל-70% מהחברות האלה רוצים להחליף את המוצר עם הרכיבים הטבעיים במוצר מתורבת. יש היענות לרעיון הזה של לקחת רכיב מתורבת ולשלב אותו עם מוצר צמחי ואז זה מוצר היברידי.
"ברגע שזה יהיה קיים, אני מאמין שחברה כמו מקדונלדס תרצה לעשות מוצר היברידי, קציצת המבורגר מהצומח עם רכיבים מתורבתים שנותנים את הטעם. הם לא יישארו מאחור וכבר היום אנחנו רואים חברות עם מוצר דומה שיש להן ביקוש. יש היום מוצרים שהם לא בשר אלא חיקוי של בשר ואנשים מבקשים את זה, ומכאן אנחנו לומדים שיש מקום לאותם מוצרים ששומרים על הטרנדים הבריאותיים והאקולוגים והאתיים, אבל עם שדרוג בטעמים ובערכים, יש כאן פוטנציאל עצום.

"ברגע שזה יהיה קיים חברה כמו מקדונלדס תרצה לעשות מוצר היברידי, קציצת המבורגר מהצומח עם רכיבים מתורבתים שנותנים את הטעם. הם לא יישארו מאחור וכבר היום אנחנו רואים חברות עם מוצר דומה שיש להן ביקוש. יש היום מוצרים שהם לא בשר אלא חיקוי של בשר ואנשים מבקשים את זה, ומכאן אנחנו לומדים שמוצרים ששומרים על הטרנדים הבריאותיים והאקולוגים והאתיים, אבל עם שדרוג בטעמים ובערכים וזה יוצר כאן פוטנציאל עצום.
ספר לי קצת על הרגולציה בתחום הזה, הרי עדיין אין מוצר כזה בשוק.
"בדצמבר האחרון סינגפור אישרה למוצרים היברידיים להימכר וגם בהונג קונג אישרו אותם. בארה"ב התחילו לדבר על עבודה לקראת אישור. יש כאן עבודה ואי אפשר להשוות את זה למשהו רפואי אלא לעולמות המזון בהם התהליך קל ומהיר יותר. אנחנו לא מאמינים שתהליכים אלה יעכבו אותנו, אין כרגע מכשול לא עביר ויש מדינות שכבר אישרו מוצרים הכוללים בשר מתורבת".

הצלחתם לפתח את המוצר, עכשיו איך מגיעים איתו לשוק?
השלב הבא שלנו, שאנחנו מתחילים אותו ממש היום זה למצוא את אותם שותפים פוטנציאליים שהם למעשה יצרני הבשר, חברות ריטייל או ההפצה. אנחנו כבר מיישמים שיתופי הפעולה. התוכנית היא לבנות יחד עם אותו השותף את המפעל הגדול, בשלבים, ואז להפיץ את המוצרים. בניית שיתופי פעולה זו כבר החלה.
"אני רוצה שתשים לב לזהות יו"ר החברה, סטיב לווין. הוא סגן יו"ר בקב' OSI שהיא הספקית הגדולה ביותר של בשר למקדונלדס. היא מחזיקה 65 מפעלי ייצור בשר ב-22 מדינות וזה יכול לעזור לנו בשיתופי הפעולה עליהם דיברנו כדי להכניס מוצרים לשוק. אני לא אומר שזה יקרה מחר, אבל אנחנו בהחלט בתוך התהליך.
"כמו שזה נראה היום, הדור הבא והנכדים שלנו יהיה להם כבר הרבה יותר קל לאכול בשר שלא בא משחיטה. דורות ההמשך יגדלו לתוך עולם כזה. הצריכה היום יומית תהיה כזו פשוט כי חייבים דרך נוספת לספק את הדרישה והביקוש לבשר, עם הזמן בשר מתורבת יהיה האוכל הרגיל. לא יראו בזה משהו יוצא דופן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה