השוק

הביטקוין הישראלי: בנק ישראל שוקל להנפיק שקל דיגיטלי

בנק ישראל לא התעלם מההתפתחויות המהירות בכלכלה הדיגיטלית ושוקל כמו בנקים מובילים בעולם להנפיק מטבע דיגיטלי ועל הדרך להמשיך בצמצום השימוש במזומן. מה ההבדל בין שקל דיגיטלי לביטקוין והאם יש בכך סיכונים?
יהודה לוינגר |  2
ביטקוין שקל (צילום Noam Revkin Fenton/Flash90)
ועדת ההיגוי של בנק ישראל הודיעה היום (שלישי) על הנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי, כך על פי דו"ח לציבור שפורסם. המסמך "שקל דיגיטלי של בנק ישראל – תועלות אפשריות, טיוטת מודל וסוגיות לבחינה", מלווה "בקול קורא" למשלוח התייחסויות לגבי היבטים רלוונטיים של הנפקה אפשרית של מטבע דיגיטלי על ידי בנק ישראל בעתיד.
על פי הדו"ח, בנק ישראל בוחן את נושא המטבעות הדיגיטליים שהתקיימו בהנפקת בנקים מרכזיים כבר מאז שנת 2017. עם זאת יש לציין שבנק ישראל טרם החליט אם בכוונתו להנפיק שקל דיגיטלי, אך לאור העיסוק של בנקים מרכזיים מובילים בנושא, כמו גם לאור ההתפתחויות המהירות בכלכלה הדיגיטלית ובעולמות התשלומים המאפשרים עסקאות במטבעות קריפטו, החליטו בבנק ישראל להאיץ את המחקר וההכנה לקראת הנפקה אפשרית של שקל דיגיטלי.
על פי הדו"ח של ועדת ההיגוי של בנק ישראל, שקל דיגיטלי יכול להניב תועלות שונות למשק הישראלי, אך הנפקתו כרוכה גם בסיכונים. לשם כך מכינים בבנק תכנית פעולה, כך שבמידה וייווצרו תנאים בעתיד שיביאו לכך שלהערכת בנק ישראל התועלות מהנפקת שקל דיגיטלי עולות על העלויות והסיכונים הפוטנציאליים, בנק ישראל יהיה ערוך ומוכן להוציא תכנית זו לפועל.
מה ההבדל בין ביטקוין ומטבעות קריפטו לשקל דיגיטלי? בעוד שייתכן שבנקים מרכזיים יעשו שימוש בטכנולוגיות רישום מבוזר (DLT) - כדוגמת בלוקצ'יין -  בבואם לעצב ולהקים מערכות של מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי, הרי שישנם הבדלים מהותיים בין מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי לבין מטבעות קריפטוגרפים כדוגמת הביטקוין. בראש ובראשונה, בעוד שמטבעות קריפטוגרפים אינם משויכים למדינה מסוימת וחלקם מתאפיינים בכך שאין גורם מרכזי שמנהל אותם, הרי שמטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי יונפק על ידי הבנק המרכזי של המדינה והוא אשר יקבע את כמותו, את אופן השימוש בו, ואת הרגולציה שתחול עליו. 
מה התועלת בשקל דיגיטלי? על פי בנק ישראל, יש לכך כמה יתרונות: יצירת אלטרנטיבה נוספת יעילה, מתקדמת ובטוחה לאמצעי התשלום הקיימים והחדשים בעידן הדיגיטלי. בנוסף: יצירת תשתית  חדשנית שתבטיח את התאמת מערך התשלומים לצרכים של הכלכלה הדיגיטלית העתידית, כמו גם הבטחת היתירות של מערך התשלומים ותפקודו התקין בעת חירום או תקלה. 
עוד יתרונות: יצירת תשתית יעילה וזולה לתשלומים חוצי גבולות, שמירת האפשרות של הציבור לעשות שימוש באמצעי תשלום דיגיטלי תוך שמירה על רמה מסוימת של פרטיות ובנוסף: תמיכה במדיניות הממשלה לצמצום השימוש במזומן ולמאבק ב"כלכלה השחורה".  
"לשים את ישראל בראש החדשנות העולמית"

באיגוד הביטקוין בירכו על החלטת בנק ישראל לשקול הנפקת שקל דיגיטלי. על פי יו"ר איגוד הביטקוין בישראל, מני רוזנפלד: "טיוטת העקרונות לשקל דיגיטלי אותה מפרסם בנק ישראל היא התקדמות משמעותית בעולם הפיננסי הישראלי. אנחנו מקווים שעם המסמך הזה תמה מדיניות הדחייה של מטבעות דיגיטליים מבוזרים, שננקטה על ידי הנהלות קודמות של המוסד. אמצעי תשלום דיגיטליים הם גשר לעולם הפיננסי החדש של מטבעות דיגיטליים ואפליקציות פיננסיות מבוזרות, ועשויים להביא חדשנות משבשת אל שוק הפיננסים הישראלי והעולמי המשווע לתחרות וניעור. עם התוכניות המשמעותיות לעתיד אנחנו קוראים לבנק ישראל שלא לזנוח גם את הטיפול בסוגיות הבוערות שעל הפרק, ולהורות לבנקים לפעול על פי הוראת היועץ המשפטי לממשלה וחוק הנשפי"ם שהושלם לאחרונה, ולהפסיק לחסום העברות כספים שמקורן במטבעות דיגיטליים".
יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד, מסר ל-ice כי: "מטבעות יציבים הם התשתית לאפליקציות פיננסיות מבוזרות (DeFi) אלה מאפשרות כבר היום לתת הלוואות, לספק שירותי ביטוח ולהפעיל בורסות נגזרים מבוזרות. כך למשל MakerDao, מאפליקציות ה- DeFi הגדולות בעולם, הכריזה בימים האחרונים על מתן הלוואות לדיור בארה"ב באופן מבוזר וללא ערבויות מסורתיות. התשתית לכל אלה הם אותם מטבעות יציבים, אבל הם מונפקים על ידי גורמים פרטיים ותמיד קיים ספק כלשהו לגבי יציבותם. כניסה של מוסד פיננסי בעל מוניטין וגיבוי בינלאומי מאסיבי כמו בנק ישראל לתחום, תאפשר לשים את ישראל בראש החדשנות העולמית ותתמוך בחזון של הפיכת ישראל למרכז של חדשנות פיננסית עולמית, ותשנה את הצורה בה אנו משתמשים במטבעות בחיים הפיננסיים ובחיי היום-יום".
אבי סלמה, מנכ"ל הנציגות הישראלית של Hyposwiss מדגיש כי "בשנה האחרונה נוכחנו לראות כי יותר ויותר גופים מוסדיים, חברות ומשקיעים פרטיים מביעים אמון במטבעות הדיגיטליים. אט אט מתבהרת לה התמונה גם מבחינה רגולטורית. ניתן לראות כי השיח על היתכנות הנפקתו של שקל דיגיטלי עשוי להשפיע באופן תפישתי בקידומם של   תחום המטבעות הקריפטוגרפיים אל מול המערכת הבנקאית, וזאת כחלק בלתי נפרד מההבנה שאימוץ עסקים אשר כבר בימינו מקבלים תשלום באמצעות מטבעות דיגיטליים ועומד בראשם – הביטקוין, הוא הכרחי ובלתי נמנע.
שגיא בקשי מנכ"ל חברת הפינטק CoinMama, הוסיף: ״יש רק מטבע דיגיטלי אחד בעולם, והוא ביטקוין. כל ניסיון ממשלתי כזה או אחר ייכשל בסופו של דבר. בני האדם נולדו חופשיים ונועדו לחיות חיים חופשיים. כסף ממשלתי דיגיטלי הוא צורה של כלא".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חסר להם שיעשו את זה על בלוקצ'יין
    שונא ביטקוין 04/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה שהכתבה מניחה שהממשלה תשתמש במנגנון בלוקצ'יין. לא רק שאין הוכחות לזה, אלא שאפילו אם זה יקרה המשמעות תהיה מנגנון איטי, מבלבל ומזיק לסביבה. אם זה יקרה אני לא אגע בדבר הזה ואם יכריחו אותי אני מעביר את הכסף.
    סגור
  • 1.
    משק רשמי ומשק סמוי
    חרגול 04/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קשקשת של מנותקים יושבי המגדלים הגבוהים שרובם אינם מכירים את השוק והכלכלה המקבילה והשחורה המתנהלת ע״י מגזר גדול /ענק שעובד במזומן בלבד . תזמין אינסטלטור , נגר , בנאי , וכו׳ לשיפוץ , תיקון או בניה בבית ותשמע את המנגינה הקבועה : אין לי קבלות ! ! ! אני אביא לך קבלה מהבן דודה שלי (קבלן גדול) אבל תשלם מע״מ ! ! ! עכשיו תבחר .......משק ענק שיש לו הכל מאלקטרוניקה ,חשמל וחומרי בנין ועד למקצוענים שעובדים בבית . -- ניראה את החכם שבולם משק שחור כזה שעובד מתחת לשוק המקובל . חבל על זמנכם חברים . תרדו לשטח מהיכלי הזכוכית ותבינו איך כלכלה מתנהלת באמת .
    סגור