השוק

מטבעות קריפטו ממשיכים להגיע לחמאס, האם ארגוני הטרור עלו על השיטה?

לפי משרד האוצר האמריקאי, ב-2020 הוחרמו יותר ממיליון דולר בנכסים וירטואליים שהיו קשורים לחמאס, אבל הוא לא מתייאש. משרד הביטחון תפס שבוע שעבר תרומות קריפטו שכללו לראשונה מטבעות שאינם ביטקוין. האם רשויות האכיפה יוכלו להתמודד עם האיום?
מערכת ice | 
חמאס ומטבעות קריפטוגרפיים (צילום rainwiz pixals)
משרד הביטחון חשף שבוע שעבר כי ישראל הצליחה להחרים תרומות שהועברו במטבעות דיגיטליים לארגון הטרור חמאס. המטבעות היו מוחזקים בארנקים דיגיטליים הקשורים לקמפיינים של תרומות לחמאס. התפיסה של המטבעות כללה רכוש לארגון הטרור שכלל גם את גדודי אל קסאם - הזרוע הצבאית של חמאס.
כזכור, על פי דיווחים מחו"ל עלה כי בזמן מבצע "שומר החומות" הייתה קפיצה בתרומות המטבעות הקריפטוגרפיים לארגון הטרור. על פי בכיר בארגון שמסר פרטים בתחילת חודש יוני לכתב העיתון וול סטריט ג'ורנל - "חלק מהכסף משמש למטרות צבאיות, כדי להגן על זכויותיהם הבסיסיות של הפלסטינים" - כלומר, החמאס אינו מסתיר כלל את העובדה שהתרומות משמשות לבניית מנהרות וטילים, ולא בתי חולים, אך נראה שהדבר אינו מפריע במיוחד לתורמים.
הארגון נחשב לאחד המאמצים הטבעיים של מטבעות וירטואליים, משום שהגדרתו כארגון טרור על ידי ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות נוספות מונע העברת כספים אליו באמצעים אחרים. לפי משרד האוצר האמריקאי, ב-2020 הוחרמו יותר ממיליון דולר בנכסים וירטואליים שהיו קשורים לחמאס, וב-2019 העריך המשרד כי חמאס קיבל ממשמרות המהפכה של איראן 200 מיליון דולר ב-4 השנים שקדמו לכך. מנכ"ל פלטפורמת מסחר הקריפטו LocalBitcoins, יוקה בלומברג, אמר לאתר CoinDesk כי ברבעון הראשון של 2021, כלומר עוד לפני סבב הלחימה האחרון, שולשה כמות העברת מטבעות הקריפטו אל ומתוך השטחים הנמצאים בשליטת הפלסטינים. "אסטרטגיות גיוס הכספים שלנו מתפתחות ככל שמוטלים עלינו עיצומים", אמר בכיר חמאס לעיתון.
המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (המט"ל) פרסם כאמור שגם שבוע שעבר נתפסו מטבעות דיגיטליים שהיו מיועדים לתרומה לחמאס, והפעם לראשונה נתפסו גם מטבעות רבים שאינם ביטקוין כמו את'ריום, ריפל ועוד. אולם בעוד עולם הסחר של המטבעות הדיגיטליים הוא אנונימי ועם אפשרויות למימון ארגוני טרור - מסתבר שדרך ניתוח מערכת הבלוקצ'יין לעקוב אחר הכספים כדי למצוא כתובות ושמות הקשורים לקמפיינים של התרומות לארגון הטרור.
דוגמא זו מורידה את הספקות אם רשויות האכיפה בעולם יוכלו להתמודד על מימון ארגוני טרור דרך מטבעות הקריפטו. עמרי שגב מויאל, מנכ"ל חברת משברי הסייבר  Profero מסביר כי "ברגע שיוצאים מגבולות הבלוקצ'יין אל עולמות פלטפורמות המסחר, מיד מאבדים את האנונימיות ואז, כמו במקרה הנוכחי, גם מדינות ורשויות החוק מסוגלות לאתר ולהקפיא את המטבעות בהם ארגוני פשיעה והטרור עושים שימוש. בנוסף, כאשר הרשת חשופה לגמרי, ניתן לעקוב באופן מדויק מאד אחר המסלול בו עוברים המטבעות ולאתר את יעדם הסופי".
נעה משיח, מנכלי"ת איגוד הביטקוין הישראלי הוסיפה: "התפיסה והחילוט של כספי התרומות של חמאס מוכיחים כי ביטקוין הוא מטבע בטוח. פושעים שיעשו שימוש במערכת הפיננסית הזו יגלו בדרך הקשה כי יומן העסקאות הפתוח, הבלוקצ'יין, יחשוף אותם ויאפשר לרשויות אכיפת החוק לפעול כנגדם. זהו שיפור משמעותי לעומת איסור הלבנת הון במזומן וגם לעומת חשבונות בנק בינלאומיים המסתתרים מאחורי חומת סודיות בנקאית. ביטקוין הוא מטבע בטוח, ודווקא התפיסות הללו צריכות לעודד את הרגולטורים לאמץ אותו ולעשות בו שימוש, שכן הוא מאפשר לחשוף את הרעים ולהיטיב עם הטובים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה