השוק

משקיעים דרך הבנקים? זו הרפורמה של הפיקוח והרשות לני"ע

רשות ניירות ערך והפיקוח על הבנקים הורו למערכת הבנקאית לייצר דו"ח שיפשט ויבהיר את העלויות והתשואות הכוללות של התיק; המטרה: לדחוף את הבנקים להוזיל עלויות ולהגביר את המעבר לחברי הבורסה הפרטיים
ניצן כהן |  1
יאיר אבידן, ענת גואטה (צילום רמי זרניגר, ענבר מרמרי, פלאש 90/ אבשלום ששוני)
הפיקוח על הבנקים והרשות לניירות ערך הורו למערכת הבנקאית לפשט את הגילוי על עמלות הקניה/ מכירה/ שמירה של תיק ניירות הערך בבנקים ולמעשה לייצר דו"ח אחיד, ברור ומפושט שמסביר ללקוח את העלויות והתשואות של התיק שלו שמתנהל בבנקים.
נסביר: אחת הבעיות הגדולות ביותר במערכת הבנקאית היא נושא עמלות הקניה/ מכירה והשמירה של ניירות ערך. מדובר בעמלות גבוהות משמעותית ממה שגובים בתי ההשקעות הפרטיים שהם גם חברי בורסה כמו אקסלנס, מיטב, פסגות ואי.בי.אי. עד כמה העמלות גבוהות יותר בבנקים? דרמטית בטח כשמדובר בניירות ערך זרים.
 
כבר תקופה שהפיקוח על הבנקים והרשות לניירות ערך מנסים לדחוף את המערכת הבנקאית להוזלת עמלות שלמעשה אמורים לגרום לכך שאנשים שמחזיקים היום פיקדון בנקאי שלא מניב דבר (אפס ריבית) יעבירו, לפחות חלק מהכסף לבורסה וזה יגרום הן לשכלול השוק והן ליצירת תשואות בתקופה של ריבית אפסית (לפחות על פי ניסיון השנתיים האחרונות שהבורסות הניבו תשואות גבוהות).
מכיוון שכרגע הפיקוח על הבנקים אינו מעוניין להתערב בגובה העמלה הספציפית שגובה המערכת הבנקאית הוא והרשות לניירות ערך חברו בניסיון לרמוז למערכת הבנקאית שיש להוזיל את העלויות ורצוי אפילו בשיעורים משמעותיים והשלב הראשון (והמשמעותי) לכך הוא שקיפות.
נכון להיום קשה ללקוח של המערכת הבנקאית להבין כמה הוא שילם עמלות לבנקים וכמה הרוויח או הפסיד מפעילות בשוק ההון ולכן נפגעת התחרות בתחום. הרשות והפיקוח הוציאו הוראה למערכת הבנקאית לפיה הם יחויבו להציף באופן ברור ופשוט ללקוחות את התשואות שהם השיגו במשך השנה בפעילות שוק ההון שלהם ובמקביל הבנקים יחויבו להציג את העלויות של התיק. כלומר כמה הלקוח שילם בפועל על הפעילות שלו לבנק.
נזכיר שוב כי בבתי ההשקעות הפרטיים שהם חברי בורסה העלויות האלה יכולות להיות אפילו 10% בהשוואה לעמלות שהבנקים גובים על פעילות בשוק ההון בטח כשמדובר בניירות ערך זרים וזה משמעותי לתשואות של התיק אבל משמעותי לא פחות לסעיף ההכנסות של הבנקים שהפעילות בשוק ההון היא תרנגולת שמטילה ביצי זהב עבורם ומנצל למעשה את החשש/ האדישות של הלקוחות לאפשרות לפתוח תיק השקעות בבית השקעות פרטי ולבצע את הפעולות לבד ועלויות זולות משמעותית.
נזכיר כי בעבר יזמה חברת הכנסת מיכל שיר הצעת חוק דומה. חה"כ מיכל שיר מסרה: "לפני כשנה הגשתי הצעת חוק שתחייב את הבנקים לשקיפות מלאה בייעוץ ואחזקת ניירות ערך עבור הלקוחות. כלומר – מה התשואה האמיתית, כמה הם גובים ממכם - הלקוחות ולמה?
"הצעת החוק שלי הביאה את בנק ישראל והרשות לניירות ערך להבין את הצורך ולבצע רפורמה בנושא. אחרי עבודה ארוכה ומאומצת, בשעה זו פרסם בנק ישראל הוראה שמאמצת את מדיניות השקיפות שהובלתי ויחייב את הבנקים להציג את כל המידע למשקיע בפורמט אחיד ושקוף״.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עמלת "שמירה" = גזל אמיתי (ל"ת)
    בה 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור