השוק

טסלה חוגגת? זו ההחלטה הדרמטית שהיא תיהנה ממנה

ארה"ב החליטה להטיל "מס" חדש על יצרניות רכב – אלא שטסלה לא רק שלא תשלם את ה"מס" הזה, אלא גם תרוויח ממנו מיליוני דולרים בכל שנה
יאיר מור |  1
מניות טסלה (צילום unsplash, אינסטגרם/ אילון מאסק)
המנהל הלאומי לבטיחות התנועה בכבישים מהירים (NHTSA) פרסם אתמול (ראשון) החלטה שנחתמה ביום חמישי, וצפויה לעלות ליצרניות רכב רבות המון כסף, בעוד טסלה תרוויח ממנה הון תועפות.
לפי ההחלטה, שנחתמה על ידי סגן המנהל, סטיבן קליף, הקנסות שיוטלו על יצרניות רכב שהמכוניות שלהן אינן עומדות במה שנקרא תקנות 'חיסכון דלק תאגידי ממוצע' (או, בראשי התיבות הבכלל-לא-מקריים CAFE) יעלו ליותר מפי שניים מהשערים הקודמים שלהם. כמו כן, הם יכולו על כל המכוניות משנת דגם 2019, בניגוד להחלטת ממשל טראמפ מימיו האחרונים בבית הלבן בתחילת 2021, לפיה הקנסות המוגדלים יחולו רק משנת דגם 2022, בניגוד לכוונתה המקורית של ההחלטה משלהי ימי הנשיא ברק אובמה ב-2016.
 
עד להחלטה החדשה, כל יצרנית רכב שצריכת הדלק של מכוניות מתוצרתה עברה את המגבלות הסביבתיות, היתה צריכה לשלם בכל שנה סכום שמהווה מכפלה של 5.5 דולר לכל 0.1 מייל לגלון במספר המכוניות שנמכרו. כעת, הסכום הזה יעלה ל-14 דולר לכל 0.1 מייל לגלון לדגמי 2019-2021, ולדגמי 2022 הסכום יהיה כבר 15 דולר לכל 0.1 מייל לגלון.
כאמור, ההחלטה הזו צפויה לעלות ליצרניות הרכב הון תועפות. סטלאנטיס, החברה שמאחדת תחתיה את פיאט-קרייזלר ופיג'ו-סיטרואן, העריכה כי היא צפויה לשלם כמעט 600 מיליון דולר בשנה לפי התקנות החדשות. ב-2016 איים איגוד המייצג את כל יצרניות הרכב הגדולות מלבד טסלה כי לתעשייה כולה התקנות החדשות עלולות לעלות מיליארד דולר בשנה. לפי הערכה בשוק, עבור דגמי 2019 חייבות היצרניות לקופת המדינה האמריקאית כעת 294 מיליון דולר במקום הסכום לפי החישוב הקודם, שעמד על 115.4 מיליון דולר.
טסלה צפויה דווקא להרוויח מהמהלך, שכן התקנות כוללות מוצא מתשלום קנסות על ידי קניית "אשראי" (קרדיט) מיצרניות שהרכבים שלהם נמצאים מתחת לרף החוקי. במלים אחרות: מכיוון שהרכבים של טסלה חשמליים ואינם צורכים אף גלון דלק למייל נסיעה, היא יכולה למכור את ה"יתרה" של המיילים שלה ליצרניות שהרכבים שלהם עוברים את המכסה. בשנים האחרונות היא כבר הכניסה מיליארדי דולרים על מכירת אשראי סביבתי כזה: ברבעון האחרון של 2020 היא הכניסה 401 מיליון דולר, ברבעון הראשון של 2021 שיא של 518 מיליון דולר, ברבעון השני 354 מיליון דולר, בשלישי 279 מיליון דולר ובאחרון 314 מיליון דולר. העלאת הקנסות על חוסר עמידה ביעדים צפויה להעלות את מחירי האשראי הזה, כך שטסלה תרוויח הרבה יותר על מכירת אותה כמות אשראי למתחרות.
הרשות כתבה כי ההחלטה "מגבירה את אחריותם של יצרנים להפרת תקנות החיסכון בדלק הלאומיות" והקנסות הגבוהים מהווים "זרזים עבור יצרנים לשפר את החיסכון הדלק".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פחם מזהם יותר כדי לטעון בטריות
    איזה בלוף 04/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הזיהום רק יגבר עקב נצילות קוי החשמל.
    סגור