השוק

בנק לאומי: הנפט ינוע סביב ה-90 דולר לחבית עד לסוף השנה

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי שמסקר את שוק הנפט עבור לקוחות הבנק, מעריך שהצמצום הצפוי בכמויות אספקת הנפט ילחץ את המחירים לאזור ה-90 דולר עד לסוף השנה
ניצן כהן | 
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, שמסקר את שוק הנפט עבור לקוחות הבנק מעריך היום שבשל צמצום קצב אספקת הנפט בעולם הרי שהמחיר ינוע סביב ה-90 דולר לחבית עד לסוף השנה.
בשבוע שעבר ערב הסעודית הכחישה את הדיווחים שהיא דנה בהגדלת יצור הנפט של קבוצת אופ"ק פלוס לקראת הפגישה של חברי הקבוצה הצפויה להתקיים בראשית חודש דצמבר וכווית גם כן דחתה את הרעיון שהקבוצה תגדיל את מכסות הייצור לאחר הקיצוץ המשמעותי שהיה בחודש נובמבר.

ערב הסעודית הדגישה כי הקיצוץ של 2 מיליון חביות נפט במכסות הייצור ימשך עד סוף 2023, והיא אף ציינה כי היא תסכים להפחתה נוספת במכסות הייצור במידה ויהיה צורך בכך על מנת לאזן בין הביקוש וההיצע. להערכתנו, בפגישה שתהיה בראשית דצמבר הקבוצה תשמור על מכסות הנפט הנוכחיות, וייתכן שתבצע קיצוץ מתון על מנת לסמן לשוק שהיא תגיב במידה ומחיר הנפט ירד "מדי", אך היא לא תנקוט במדיניות של קיצוץ אגרסיבי נוסף במכסות הייצור.
הסיבה לעמת ערב הסעודית היא כי היא תעדיף להמתין ולראות את ההשפעות של הידוק הסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופאי על הנפט הרוסי, על מנת לקבל תמונת מצב טובה יותר של ההיצע הגלובלי בשוק. "במידה ומגמת הירידה במחירי הנפט תמשך גם בחודש דצמבר, על אף הידוק הסנקציות על רוסיה, ייתכן שהקבוצה תגיב בקיצוץ נוסף במכסות הייצור בראשית 2023. הקיצוץ בראשית 2023 עלול להיות אגרסיבי, במידה ותפוקת הנפט של רוסיה לא תתכווץ באופן משמעותי שיפחית את ההיצע בשוק ויתמוך במחיר הנפט או במידה והביקושים לנפט יפחתו באופן משמעותי" אומר בפמן.
ארה"ב והאיחוד האירופאי ממשיכות בדיונים על קביעת "מחיר הגג" שיוטל על הנפט הרוסי, במטרה להפחית את ההכנסות של רוסיה כחלק מהסנקציות שהוטלו עליה לאחר פלישתה לאוקראינה, וההערכות בשוק הן כי מחיר התקרה יהיה בטווח של 65-70 דולרים לחבית, מחיר המאפשר לרוסיה להמשיך לספק נפט.
בפמן כותב עוד כי רמת מחירים זו קרובה לרמת המחירים הנוכחית של הנפט הרוסי, מכיוון שכיום הוא נמכר בהנחה גדולה, כך שבמידה ורוסיה תחליט על המשך אספקת הנפט הסדירה, אזי ההשפעה של סנקציה זו על הכנסותיה  לא צפויה להיות משמעותית. עם זאת, נראה כי רוסיה לא תספק נפט ותזקיקים למדינות אשר יאכפו את "מחיר הגג", לפחוות בטווח הקצר, והיא תעדיף למכור את הנפט ללקוחות שאינם משתפים פעולה עם ארה"ב והאיחוד האירופאי, כגון סין ומדינות אחרות במזרח אסיה. במקרה קיצון בו היא לא תמצא לקוחות לנפט שלה, ייתכן שהיא תעדיף להפחית את תפוקת הנפט ולא למכור למדינות האוכפות את מדיניות "מחיר הגג".
"כתוצאה מכך, היצע הנפט והדלקים עלול להתכווץ באופן משמעותי ויווצר עודף ביקוש בשוק במהלך עונת החורף, מה שעלול להעלות את מחירי התזקיקים ואת מחיר הדלק לצרכן ולהגביר את לחצי האינפלציה.
"במבט כולל, התחזית היא שמחיר הנפט מסוג ברנט יהיה בסביבות 90 דולר לחבית בסוף 2022, זאת מכיוון שהצמצום באספקה, עקב הידוק המכסות, יביא את שוק הנפט העולמי לגירעון בקרוב. עם זאת, השוק צפוי לחזור לאיזון במהלך 2023, זאת על רקע צפי לצמצום הביקוש.  המחיר לחבית צפוי לרדת במהלך 2023, ירידה במחיר שבלעדיה השוק איננו צפוי להתאזן, אלא להיות במצב של עודף היצע" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה