השוק

מחירי הירקות מזנקים, חשש ממחסור: המשבר בחקלאות מגיע אל הצרכנים

על רקע הפסקת הייבוא מטורקיה והיעדר הידיים העובדות בשדות, נרשמה עלייה של 130% בעלות המלפפונים. מועצת הצמחים: מחיר עגבניות חממה טיפס ל-6.2 שקל לק"ג. מכון המחקר של הכנסת: 60% מגידולי תפוחי האדמה - מעוטף עזה. לאור הנתונים החריגים והשפעות המלחמה, קיימת דאגה ניכרת מעלייה ביוקר המחיה 
מערכת ice | 
עליית מחירים (צילום פלאש 90/ יהב גמליאל, shutterstock)
מועצת הצמחים מעדכנת היום (ראשון) על מחירי הפירות והירקות בישראל. "התקליט", המחירון שאותו מפרסמת מדי בוקר, מעדכן כי מחירו הסיטונאי של ק"ג מלפפונים עומד על 8.3 שקל. מדובר בזינוק של יותר מ-130% במחיר המלפפונים בתוך שבוע בלבד, כאשר ביום שני שעבר עלות ק"ג מלפפונים עמדה על 3.5 שקל. 
גורמים המעורים בפרטים מעריכים כי זוהי סנונית ראשונה לעלייה גורפת במחירי הירקות במשק, על רקע המשבר בענף החקלאות. מחירי ירקות רבים נוספים צפויים להאמיר, וסחורה תגיע לידי מחסור. היעדר הידיים העובדות בקרב החקלאים הישראלים ועצירת היבוא מטורקיה, יגרמו להיצע נמוך מהרגיל בעונה ולזינוק במחירים.
 
העובדה שמחירי ירקות אחרים כמו עגבניות, בצלים ופלפלים אדומים לא זינקו יחד עם המלפפונים, קשורה גם בעובדה שמחירם של חלק מהירקות כבר גבוה מלכתחילה. כך למשל, מחיר הבצל הוא 5.5 שקלים לק"ג, ק"ג זוקיני יעלה בשוק הסיטונאי 6 שקלים, ק"ג פלפל אדום 8.5 שקלים, ועגבניות חממה 6.2 שקלים. מחיריהם של רבים מהירקות יקרים גבוה  מהמקובל בשנה רגילה בשל השפעות המלחמה.
 
מכון המחקר של הכנסת מיפה את כל הגידולים השונים ואת האחוז שגדל בעוטף עזה בכל אחד מהירקות: על פי הנתונים, רק 12% מהמלפפונים גדלים במועצות האזוריות שבעוטף, לעומת כ-50% מהעגבניות, 37% מגידולי הכרוב והגזר ו-60% מגידולי זני תפוחי האדמה. ניתן להסיק מהנתונים הללו כי נזקי המלחמה עלולים לפגוע ביבולי תפוחי האדמה, עגבניות, גזר וכרוב - מה שיגרור עלייה במחירים.
בענף החקלאות משוכנעים כי בשבועות הקרובים מחירי כל הירקות עשויים לזנק עוד יותר. הסיבה המרכזית היא מחסור בעובדים: כ-8,000 עובדי חקלאות זרים, מתוך כ-30 אלף שעבדו לפני המלחמה, עזבו את ישראל. נוסף על כך, נאסרה כניסתם של כ-20 אלף עובדי חקלאות פלסטינים. בענף החקלאות מעריכים שלאחר תשלום המשכורת הקרובה, ב-10 בנובמבר, עובדים זרים נוספים יעזבו. בינתיים, ניסיונות של הממשלה לשכנע עובדים זרים לחזור או להישאר, בין השאר באמצעות מענקים של 2,000 שקל, לא הועילו.
בתוך כך, משרד החקלאות העלה באתר המשרד פורטל ייעודי שמטרתו לחבר בין קבוצות מתנדבים או מתנדבים בודדים לבין חקלאים. הסיכוי להביא עובדים זרים בזמן הקרוב לישראל בהיקף הנדרש אינו גבוה. ביום שישי נפגש שר החקלאות, אבי דיכטר, עם שגריר הודו בישראל בניסיון לקדם הבאת עובדים זרים מהודו לישראל, אך לא התקבלו בפגישה הבטחות משמעותיות.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה