השוק

כך תתנהלו: עשרת הדיברות להתנהלות כלכלית בשעת חירום

משפחות רבות בישראל מתמודדות בימים אלו עם מציאות כלכלית לא פשוטה בעקבות המלחמה. בשל כך, רכזו בארגון "פעמונים" עשר עצות מעשיות שיעזרו לנו לעקוב אחרי המצב הכלכלי שלנו ולהשאיר את הראש מעל המים. שרון לוין, מנהלת ההסברה בארגון פעמונים בטור מיוחד על התנהלות כלכלית בעת מלחמה

שרון לוין | 
שרון לוין (צילום יחצ)
אלפי משפחות שפונו מאזורי הלחימה, עומדים בימים אלו מול מציאות קשה. לצד העובדה שהם נאלצו לעזוב את ביתם, רבים מהם נאלצו לעזוב גם את מקור הפרנסה שלהם. גם הפתרונות שהציעה המדינה בחודשיים הראשונים, צפויים להסתיים כבר בסוף החודש הקרוב, והמשפחות ייאלצו להתמודד מחדש עם ההלוואות והמשכנתאות, שמטרידות לאורך כל השנה, אך במציאות המלחמה הדבר קשה עוד יותר.
בשורות הבאות נביא עשר עצות כיצד בכל זאת אפשר לשמור את הראש מעל המים, גם בימים אלו.
הדבר הראשון שצריך לדעת הוא שהתקציב חשוב, אבל התזרים חשוב עוד יותר. אומנם בימי שגרה אנו מאמינים גדולים בהתנהלות לפי תקציב שנתי, אך בעת חירום חשוב לוודא כי יש אפשרות לעמוד בכלל ההוצאות הצפויות לחודשיים הקרובים. לכן יש לבדוק האם ישנן הוצאות שניתן לוותר עליהן בעת הזאת, האם יש חסכונות נזילים שיכולים לסייע ורק בסוף, אם אין ברירה, לבדוק אפשרויות לרכישת אשראי.
כלל נוסף שנכון בימי שגרה וכעת חשוב עוד יותר הוא, שכדאי לבדוק כל הצעה כלכלית שתקבלו  ולא למהר לקחת אותה. בימים אלו כולנו מקבלים הצעות להלוואות, להגדלת המסגרת, להקפאת החזרי חובות ומשכנתאות.
הטבות אלו מועילות כאשר ניצבים בפני בעיה תזרימית ולא נמצא פתרון חלופי אחר שיאפשר לעמוד בהתחייבויות. גם אז יש לבדוק איזה מהפתרונות ייתן את המענה הטוב ביותר בעלות הכוללת הנמוכה ביותר. חשוב לזכור, אם אין בעיה תזרימית, אין סיבה להקפיא תשלומים או לרכוש אשראי.
עצה נוספת שנכונה לימי שגרה, ונכונה עוד יותר לימים כאלה, היא לא לדחות למחר את מה שאפשר לטפל בו כבר היום. אנחנו צריכים לדעת ולזכור שאנחנו לא יודעים מתי יסתיים המצב הנוכחי וכיצד הוא ישפיע עלינו, לכן לא דוחים דבר למחר. מטפלים כאן ועכשיו בתשלומים, דו"חות, ביטולי שירותים ועוד. אם נמשיך לדחות ולא נטפל כבר עכשיו, התשלומים יגדלו וכך בעתיד גם ההוצאה תהיה גדולה עוד יותר, ונצטרך לשלם סכומים גדולים יותר ובעיתוי גרוע יותר מבחינתנו.
כל זה נכון גם מבחינת המשאבים שעומדים לרשותנו. כדאי למפות את המשאבים ולהוציא דו"ח מהמסלקה פנסיונית ומהר הביטוח, ולהכין רשימה של כל חשבונות הבנק והנכסים שנמצאים ברשותנו. זה  מאוד חשוב לדעת מה מצב הנכסים שלנו ומה עומד לרשותנו, חלילה, בעת צרה. במקרה כזה,  כדאי  לפנות אל סוכן הביטוח שיעזור לכם במיפוי ובעיקר  להימנע מרכישת כיסויים נוספים תחת לחץ.
כמו כן, בהרבה מהבתים, התפקיד של ניהול החשבונות והנושאים הכספיים מוטל על אחד מבני הזוג. כעת, בעקבות המלחמה, אם בן או בת הזוג שמנהלים את החשבונות בשגרה לא נמצאים בבית, אז אין מי שעוקב אחרי התנועות בחשבון. במקרה כזה עלינו לקחת אחריות, להיכנס לחשבון הבנק. לעבור על התשלומים בכרטיסי האשראי ולוודא שאנחנו נמצאים בעניינים ויודעים היטב מה קורה אצלנו בחשבון.
מבחינת קניות, צריך להקשיב להנחיות אבל להישאר בפרופורציות הנכונות. יש לוודא את המוכנות לשהייה ארוכה בממ"ד, כפי שממליצים בפיקוד העורף, אבל לצד זאת, לא צפוי מחסור מזון וציוד במדינה, לכן יש להימנע מרכישות עודפות. אין צורך בעשרה מטענים ניידים, עשרות קופסאות שימורים, שלושה מכשירי רדיו וכדומה. יש להתאים את ההצטיידות למספר בני המשפחה והגילאים שלהם.
הצורך להשתחרר מעט ולפנק את עצמנו בימים אלו חשוב ונחוץ. היציאה להתאווררות, הפינוק, הוא כלי מאוד חשוב להתמודדות שלנו ושל בני הבית שזקוקים לזה. במיוחד משפחות שפונו מבתיהם ונמצאים בבתי המלון וזקוקים מעט לזמן איכות משלהם. לכן, יש למצוא את האיזון בין הרצון לאוורר את הנפש ולפנק את בני המשפחה לבין היכולת התקציבית והתזרימית שלכם.
כך נכון לעשות גם בעניין התרומות. כולנו מוצפים בימים אלה בבקשות תרומה של כספים וציוד. יש להקפיד לתרום בהתאם ליכולת הכלכלית וכן לשקול תרומה בעשייה על פני תרומה כספית נוספת. הרצון לתת ולעזור נמצא אצל כולנו, וזה בסדר לתת גם תרומות צנועות. במיוחד במקרים שבהם נרצה לתרום גם בעתיד הקרוב.
אם לאחר שבחנתם את הדברים לעומקם והחלטתם לתרום, היזהרו מאוד ממסירת פרטים או תרומות מבלי לוודא שאנחנו יודעים מי מקבל אותם ומי עומד מאחוריהם. לצד ארגוני החסד הרבים שפועלים לסייע, ישנם גם מי שמנסים לנצל זאת לרעה. לכן, בטרם חושפים את הפרטים האישיים בפני הודעה מיני רבות שמגיעות לכולנו, כדאי לוודא מי עומד מאחורי החשבון ולהמשיך רק אחרי שעשינו זאת.
ולסיום, אחת ההמלצות החשובות היא להתייעץ. עם אנשי המקצוע. אל תתביישו לשאול ולהתייעץ. ישנם הרבה מאוד גורמים טובים שישמחו לסייע בהמלצות והכוונה. אף אחד מאיתנו לא יודע עוד כמה זמן תיארך המלחמה ומתי נזכה לחזור לשגרה, ולכן חשוב עם תחילתו של משבר כלכלי, לפנות במיידי לאנשים הנכונים שיעזרו לכם לצאת ממנו בצורה מהירה ויעילה.
הכותבת: שרון לוין, מנהלת ההסברה בארגון פעמונים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה