השוק

"הממשלה יכולה למזער נזקים אם תבטל את הכספים הקואליציוניים"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI מגיב להודעה של מודי'ס ואומר שמדובר בחדשות רעות לכלכלה הישראלית, אבל הממשלה יכולה למזער נזקים אם תבטל את המשרדים המיותרים ואת הכספים הקואליציוניים
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות, shutterstock)
"הפחתת דירוג האשראי על ידי מודיס' מ-A1 ל-A2 לא מפתיעה, אך התחזית השלילית הנלווית אליה הפתיעה לרעה" אומר הבוקר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI בתגובה ראשונה להורדת דירוג החוב של ישראל.
"כרגיל, המהלך של מודיס מהווה חותמת מצד חברות  הדירוג לתמחור בשווקים. תמונת המאקרו של ישראל ידועה ומקבלת ביטוי מידיי יום בתמחור בשווקים, שכבר משקפים מזה זמן הורדת דירוג. חברות הדירוג לא יודעות טוב יותר מהשווקים מהי תמונת המקרו של ישראל, אלא נותנות את הפרשנות שלהם למצב.  
"ההרעה בתמונת המקרו של ישראל באה כבר לידי ביטוי גם בגיוסי חוב יקרים יותר של ממשלת ישראל בחו"ל מאז פרוץ המלחמה. התמחור הנוכחי של איגרות החוב הדולריות מציב את ישראל קרוב יותר לקבוצת ה-BBB, מאשר לקבוצת ה-A, בה היא מדורגת במודיס' ובפיץ', ובוודאי ביחס לדירוג הגבוה יותר -AA ב-S&P".  
באשר לשאר חברות דירוג האשראי, אומר גוזלן כי "סביר לצפות שיתר חברות הדירוג ילכו בעקבות מודיס' בכל הנוגע להפחתת הדירוג בהחלטות הקרובות, אך לא בהכרח בכל הנוגע לתחזית הדירוג. בהקשר זה ישנה חשיבות גבוהה להתפתחויות במצב הביטחוני וגם לתגובת הממשלה, שבינתיים פועלת בכיוון ההפוך מהרצוי. 
"מובן שאם המלחמה תתרחב לגבול הצפון, מדובר בתרחיש שלילי לפעילות המשק ולמצב הפיסקאלי שיזכה לתגובה שלילית גם מצד חברות הדירוג".
באשר ליכולת של הממשלה להתמודד עם הורדת דירוג האשראי, אומר גוזלן כי "יש בכוחה של הממשלה למזער את הנזק העתידי ולמנוע הפחתות דירוג נוספות, אם תפנים את הביקורת ותפעל לייצר אופק מדיני במקביל לשיפור המצב הפיסקאלי וזאת תוך תיקון של תקציב 2024 כולל סגירת משרדי ממשלה מיותרים, ביטול הכספים הקואליציוניים והסטת משאבים לגורמים תומכי צמיחה.
"בהתחשב בתגובה חסרת האחריות של שר האוצר שתקף את חברות הדירוג, במקום להגיד לפחות שילמד את הדו"ח ויפעל בכיוון שימנע הפחתה נוספת - בשלב זה ניראה כי הכיוון הפוך.
"התגובה של שר האוצר בשילוב עם ההפתעה מהתחזית השלילית צפויים להוביל לסנטימנט שלילי בטווח הקצר בשוק המקומי. מעבר לכך השוק ימשיך להיות מושפע מהשוק הגלובלי (עליית תשואות תוך צמצום הציפיות להפחתת ריבית) במקביל להתפתחות המצב הביטחוני, כאשר בשלב זה ניראה כי הסכם הפסקת אש/החזרת חטופים מתרחק" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה