בארץ

כשממשלת ישראל מאתגרת את החוק האמריקאי זה מסוכן מאוד | טור שישי

שני דברים משמעותיים קרו השבוע בכלכלה הישראלית. שניהם מאתגרים את המערכות  ביחסים עם הקהילייה הבינלאומית; גורם משפטי בכיר אמר ל-ice שהוא חושש שאתגר הצווים והסנקציות האמריקאיות זה פרומו לניסיון לאתגר אותם במישור הצבאי - וזה מסוכן - מאוד 
ניצן כהן |  3
רה"מ נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן (צילום עמוס בן גרשום/ לעמ)
שני אירועים משמעותיים קרו השבוע בכלכלה הישראלית. שניהם טסו עמוק לתוך הרדאר של העיתונות הכלכלית ושניהם שיקוף משמעותי שלא לומר דרמטי של מידת הניתוק של הממשלה מהחיים הכלכליים. נניח רגע למלחמה ולרטוריקה של ממשלת ה-64 בכל הנוגע לנשיא ארה"ב, גדול ידידי ישראל בעת הזו, וננסה להתמקד רגע בכלכלה.
לפני שניכנס לשני האירועים המדוברים נזכיר כי השבוע הגיע, סוף סוף, תקציב המדינה לשולחן הכנסת וכמובן שהתקציב הזה הוא שערורייתי שלא להשתמש בביטויים קשים יותר מהסוג שמדברים עליו הכלכלנים אבל נניח לזה כי גם התקציב הוא שיקוף של ההתנהלות חסרת האחריות של הממשלה וכל עוד חיילנו נמצאים בחזית ונלחמים בעוז, נניח לתקציב שמסכל כל אפשרות להשתקם (כלכלית) בפרק זמן סביר.
שני האירועים המדוברים הם הם הניסיון של המיליארדר רומן אברמוביץ' להעביר תרומה של 8 מיליון שקל לזק"א, למרות שהוא תחת סנקציות אירופאיות והאירוע השני הוא הטלת סנקציות על ידי ארה"ב על 4 מתנחלים שנחשבים על ידי האמריקאים כגורמים בעייתיים. 
אם כן, רומן אברמוביץ' ביקש להעביר תרומה של 8 מיליון שקל לזק"א ומסתבר שזו לא הפעם הראשונה שאברמוביץ' מבקש להעביר תרומות לגופים ישראליים כשבכל המקרים האלה בנק מזרחי טפחות סירב. אברמוביץ' נמצא תחת משטר סנקציות אירופאיות וכל פעולה שבנק מזרחי יעשה בניגוד למשטר הסנקציות תוביל למכה קשה שינחיתו האירופאים על הבנק וזה בלתי אפשרי, בכל הכבוד לאברמוביץ'.
הסיפור השני מורכב יותר, הרבה יותר. כאן הטיל הממשל האמריקאי סנקציות על 4 מתנחלים. הבנקים פעלו מיד בהתאם למשטר הסנקציות והקפיאו את חשבונות הבנק שלהם. או אז יצאו הנציגים שלהם בקואליציית ה-64, ניצלו את כוחם השלטוני ופנו לפיקוח על הבנקים כדי שזה "יברר" את הנושא. המפקח, דני חחיאשווילי, בגיבוי מלא ושלם של הנגיד, פרופ' אמיר ירון, מיהרו לגבות את את בנקים וזו הייתה אמירה חשובה מאוד, שיש בישראל רגולטורים ומקבלי החלטות שמכבדים את הקהילה הבינלאומית ושומרים עלינו כמדינה שומרת חוק (בינלאומי).
עכשיו נסביר את הדברים. בשונה מהסנקציות האמריקאיות הרי שרומן אברמוביץ' פנה לבית המשפט המחוזי כדי שזה יורה לבנק מזרחי טפחות להעביר את הכסף. המחוזי קיבל את הבקשה של אברמוביץ' ובנק מזרחי טפחות שמבין היטב את הסכנה האורבת לו, ערער לעליון שם, כולם מקווים, יתקבלו החלטות תוך הסתכלות רחבה יותר על מכלול השיקולים של בנק מזרחי (כמו חשיפה להטלת סנקציות על הבנק עצמו בגלל פעולה כזו).
יש כמה אופציות לבית המשפט לקבל החלטות כשלכל החלטה יש משמעויות גדולות על הכלכלה הישראלית והיחסים של הכלכליים של ישראל  עם העולם. גורם בכיר בשוק ההון אמר לי השבוע שהניסיון של אברמוביץ' להעביר כסף כתרומות, למרות משטר הסנקציות, מריח כמו ניסיון לבחון את המערכת הישראלית, עד כמה היא תשתף פעולה עם המערב או שהיא הולכת ומסתגרת בפני העולם החופשי ולהחלטה של העליון בתיק אברמוביץ' תהיה משמעות גדולה בנושא.
הסיפור של הסנקציות האמריקאיות הוא שונה. הצו האמריקאי הוא רחב מאוד ושמור למקרים חריגים במיוחד. הצו הזה פותח דלת למערב להטיל סנקציות על פוליטיקאים ומחוללי בעיות אחרים כאן. זו פעם ראשונה בעידן המודרני, לפחות ככל שזוכרים זקני עולם המשפט הישראלי, שהאמריקאים חותמים על צו מהסוג הזה, ברוחב כזה, אבל בכל מקרה הוא נחתם ועכשיו קורה כאן משהו מעניין.
 
המערכת הישראלית מחולקת לשניים. גורמים שומרי חוק שמכבדים את הצו האמריקאי וגורמים שמאתגרים אותו. גורמים שונים יצאו בקמפיין למימון המונים לגייס כסף לאחד מהמתנחלים שהוטלו עליהם הסנקציות, עכשיו השאלה מה יעשו האמריקאים עם הכסף שגויס, עם מי שתרם ועם מי שסולק את הכסף.
גורם משפטי שמכיר היטב את מערכת המשפט האמריקאית אמר לי השבוע: "הם לא מבינים את המערכת הכלכלית העולמית. האמריקאים לא סלחניים לפעולות שנועדו לסכל צו שלהם, אבל אולי האנשים האלה צריכים להתנגש עם האמריקאים כדי להבין שהמקום שאליו הם גוררים את כולנו הוא הרסני. לפחות ההתנגשות הזו היא כלכלית, ואני חושש שזה פיילוט לקראת ניסיון התנגשות עם האמריקאים בנושא המלחמה  -  זה רחוק מלהיות אחראי". שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לידיעת אמריקה מדובר בשקרן בן שקרן (ל"ת)
    קרימינליהו 02/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    את מי אתם מערבבים?!
    אודי 02/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתם כול כך שקועים בעצמכם באמונות ובטמטום של הדרך ההרסנית שלכם שאתם עובירם לאוטומט וצייתנות בכול מה שקשור לאנטי ישראלי! הצווים האמריקאים חלים רק באמריקה הגדלת הראש של מזרחי היא בדיחה ובחוסר סמכות! אותם מתנחלים אפילו לא אזרחים אמריקאים קח ששיורית אין לאמריקה שום יכולת ושום כוח עליהם מחוץ לארה״ב! עכשיו בהסתכלות אובייקטיבית אחרי מעל עשור של סנקציות אמריקאיות ואירופאיות על מדינות סוררות שלמרות זאת משגשגות הייתי אומר שהאמריקאים והאירופאים הנאיביים בגבול העיוורון והטיפשות התעוררו ויבינו מי הם האוייבים שלהם…כי ההגמוניה המערבית מאבדת מכולה וירדת על ברכיה בהשפעה העולמית מרגע לרגע!
    סגור
  • 1.
    אכן בעייתי אבל...
    תמיר 02/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל גדול הוא שארהב מתנהגת בצורה הזויה , ביידן מדמיין על 4 מתנחלים דברים שמנותקים למציאות , לתת לארהב להרוס את 4 המשפחות האלו בגלל הזקו החולה נפש הזה זה גם בלתי סביר ולא נסלח... לכן ישראל צריכה לעשות בחכמה ולתת להם כסף ממקור אחר, בצורה אנונימית לתת להם להתנהל תחת שמות אחרים אבל גם זה בעיה כי הכל יהיה מופץ היום, בקיצור צריך למצוא פתרון , אולי הדוד מארהב צריך ניעור בצורה עדינה שיבין לא להתערב בענייני פנים שלנו , בקיצור ארהב לא בדיוק חברה שזה קשור לארץ ישראל ולאמת שלנו. איך אומרים חזל? אין לנו על מי להשען אלא על אבינו שבשמים, בטח לא על הדוד סם ההפכפך והצבוע
    סגור