בעולם

ארה"ב מחמשת את טייוואן ומותחת את היחסים עם סין

במשך עשורים, ארה"ב שומרת על יחסים כפולים עם סין וטייוואן. הפעם, לראשונה היא מצרפת את מדינת האי המאוימת לתכנית סיוע רשמית שמעלה שאלה על המשך יחסי סין-ארה"ב
מערכת ice | 
שי ג'ינפינג וג'ו ביידן (צילום shutterstock, freepik, ויקיפדיה/ Dati Bendo)
אי אפשר להשוות בין היקפי הכספים, אולם בזמן שארה"ב אישרה סיוע לישראל בגובה של כ-14 מיליארד דולר, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם גם על מענק של 80 מיליון דולר לטייוואן לרכישת ציוד צבאי אמריקאי. כך מדווח ה-BBC.
סין אמרה בתגובה כי היא "מצטערת ומתנגדת" למה שעשתה וושינגטון.
במבט ראשון, סיוע צבאי בגובה 80 מיליון דולר לא מספיק לרכוש אפילו מטוס קרב אחד. בתוך כך, טייוואן כבר הזמינה ציוד צבאי אמריקאי בשווי של יותר מ-14 מיליארד דולר. האם 80 מיליון הדולר הללו משנים לה משהו?
ב-BBC מציינים כי ה-80 מיליון דולר אינם הלוואה. זהו מענק ממשלמי המסים האמריקאים. לראשונה מזה יותר מ-40 שנה, אמריקה משתמשת בכסף שלה ממש כדי לשלוח נשק למקום שהיא לא מכירה בו באופן רשמי. זה קורה במסגרת תוכנית בשם פיננסים צבאיים זרים (FMF).
מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה, נעשה שימוש ב-FMF כדי לשלוח כ-4 מיליארד דולר של סיוע צבאי לאוקראינה. זה שימש כדי לשלוח מיליארדים נוספים לאפגניסטן, עיראק, ישראל ומצרים וכן הלאה. אבל עד עכשיו זה ניתן רק למדינות או ארגונים המוכרים על ידי האו"ם, בעוד טייוואן לא.

לאחר שארה"ב הסירה את הכרתה מעצמאותה של טייוואן ב-1979, היא המשיכה למכור נשק לאי האסייתי, כאשר המפתח הוא למכור מספיק נשק כדי שטייוואן תוכל להגן על עצמה מפני תקיפה סינית אפשרית, אבל לא כל כך הרבה סיוע שיגרום לערעור היחסים בין וושינגטון לבייג'ינג. במשך עשרות שנים, ארה"ב הסתמכה על אי-הבהירות האסטרטגית הזו כדי לעשות עסקים עם סין, בעודה נשארת בעלת בריתה האמיצה של טייוואן.
אולם בעשור האחרון המאזן הצבאי השתנה באופן דרמטי לטובת סין. הנוסחה הישנה כבר לא עובדת. וושינגטון מתעקשת שמדיניותה לא השתנתה, אך במובנים מכריעים היא השתנתה.
משרד החוץ האמריקאי מיהר להכחיש שסיוע ה-FMF מרמז על כל הכרה בטייוואן, אולם באי ניכר שלב חדש ביחסים בין המדינות. "ארה"ב מדגישה את הצורך הנואש לשפר את היכולת הצבאית שלנו. היא שולחת מסר ברור לבייג'ין שאנחנו עומדים ביחד", אומר וואנג טינג-יו, מחוקק במפלגת השלטון בטייוואן.
לדבריו, 80 מיליון הדולר הם קצהו של קרחון גדול מאוד, ומציין כי ביולי הנשיא ביידן השתמש בסמכויות כדי לאשר מכירת שירותים וציוד צבאי בשווי 500 מיליון דולר לטייוואן. וואנג אומר כי טייוואן מתכוננת לשלוח שני גדודים של חיילי קרקע לאימונים בארה"ב, הפעם הראשונה שזה קורה מאז שנות ה-70.
אבל המפתח הוא הכסף, ההתחלה של מה, לדבריו, יכול להגיע עד 10 מיליארד דולר בחמש השנים הקרובות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה