בריאות

תרופת קנבוטק לסרטן הלבלב בתוצאות מפתיעות: זה הנתון שנרשם

 התרופה הבוטאנית המבוססת על מיצוי מפטריית Cyathus striatus הציג 100% הרג של תאי הסרטן, ללא פגיעה בתאים הבריאים במודל תאי. החברה צופה לסיים את שלב הוכחת ההיתכנות והבטיחות עד אמצע 2023
מערכת ice |  1
אלחנן שקד, מנכ"ל קנבוטק (צילום יחצ, unsplash, freepik)
קנבוטק, העוסקת בין היתר בפיתוח תרופה בוטאנית המבוססת על מיצוי מפטריית  Cyathus striatus ומיצוי קנבנואידים מצמח הקנאביס מדווחת כי בניסוי שערכה במודל תאי, חיסל מיצוי הפטריה 100% מתאי סרטן הלבלב באופן סלקטיבי יחסית וללא פגיעה בתאים נורמאליים.
הפטריה נמצאת במחקר לבחינת היעילות האנטי-סרטנית שלה במעבדה של פרופ' פואד פארס באוניברסיטת חיפה מזה כ-8 שנים ונבחרה כמועמדת המועדפת לפיתוח תרופה לסרטן הלבלב וסרטן המעי הגס לאחר שהראתה תוצאות אנטי-סרטניות טובות יותר ממגוון פטריות אחרות אשר נבחנו. לפני מספר חודשים קיבלה קנבוטק זכויות שימוש גלובליות ובלעדיות על פטנטים שנוצרו במחקר של פרופ' פארס והחלה בהובלת תהליך פיתוח מואץ של תרופה בוטאנית כהגדרתה ע"י ה-FDA.
 
אבן הדרך הראשונה בתהליך פיתוח התרופה הבוטאנית, הוגדרה כהתאמת שיטות גידול ומיצוי הפטריה לפרוטוקול ה-FDA עבור פיתוח תרופה בוטאנית אשר החברה צופה שיהיה זול וקצר משמעותית מתהליך הפיתוח של תרופה רגילה. בנוסף נבחנה הפעילות האנטי סרטנית של מיצוי הפטריה החדש והרכב הקנבנואידים שפותח על ידי קנבוטק על סרטן הלבלב.
החברה שמחה לפרסם שבניסוי במודל תאי, הראה המיצוי המותאם יעילות אנטי-סרטנית הגבוהה פי 5 מזו שהראה המיצוי המקורי תוך שהוא גורם לתמותה של 100% מתאי סרטן הלבלב. בריכוז הפעיל על תאי סרטן הלבלב לא נצפתה פגיעה בתאים הבריאים. מיצוי הקנבנואידים גרם לתמותה של מעל ל-80% מתאי סרטן הלבלב.
קנבוטק צופה שתסיים את שלב הוכחת ההיתכנות תוך 12 חודשים, עד אמצע 2023, ובסיומו תפעל ליצירת שיתוף פעולה פיתוחי עם חברת פארמה גדולה לאישור תרופה מול ה-FDA. במסגרת אבני הדרך הבאות בהליך הפיתוח, החברה מתכננת לבדוק גם את מנגנון הפעולה של הרג תאי הסרטן ע"י המיצויים וגם את היעילות האנטי סרטנית המשולבת של הפטריה והקנבנואידים יחדיו, בתאים ובחיות.
סרטן הלבלב ידוע כאחד הסרטנים האלימים ביותר עם אחוז שרידות נמוכים מאוד והוא מהווה את אחד מגורמי התמותה המשמעותיים בעולם המערבי. כמו כן, ה-FDA נוטה לתת לחברות הקלות משמעותיות בתהליכי פיתוח תרופות לאינדיקציה זו, כגון הגדרת התרופה כ-"תרופת יתום".
פרופ' פואד פארס, חוקר סרטן בכיר מסר: "אני שמח ששיתוף הפעולה עם קנבוטק נושא פרי ומשיג תוצאות מרשימות ביותר אשר מחזקות את המחקר שערכנו באוניברסיטת חיפה בשנים האחרונות. העובדה שהתוצאות המרשימות הושגו בתאים המדמים תת סוג של סרטן הלבלב הידוע כאלים ביותר, מחזקות את ההערכה שהפעילות האנטי סרטנית תהיה אפקטיבית גם בתת סוגי אחרים של סרטן הלבלב".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תודה !!!
    שולה 07/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתם לא סתם חוקרים. אתם בשליחות קוסמית-אלוהית כלשהי.... תמשיכו בעבודת הקודש הזאת. בהצלחה !!!
    סגור