בריאות

8 כלים שיסייעו לתווך לילדים שלכם את המציאות המורכבת

הימים האחרונים, היו מהמאתגרים והקשים שידענו. מלבד האבדות הקשות בנפש, רבים מתמודדים עם חרדות, מתח ואי ודאות. בתוך כל זה, על ההורים שבינינו מוטלת האחריות לדעת לתווך לילדים את המציאות החדשה, בצורה שתהיה מצד אחד אמיתית, שקופה ובגובה העיניים, ומצד שני תשרה עליהם בטחון ותדע לספק להם את הכלים להתמודד עם המצב

ילדים ומסכים (צילום freepik)

למען ההגינות, צריך לומר שמדובר באתגר לא פשוט. הרי לרובנו יש רגעי שבירה, וגם אנחנו המבוגרים לא בדיוק יודעים מה יוליד יום וכמה עוד זמן תימשך המלחמה.  


במקום המורכב הזה, שנוגע כמעט לכל אחד ואחת מאיתנו, ננסה במאמר הבא לספק לכם ההורים, מספר כלים, עצות וטיפים פרקטיים, שיסייעו לכם להתמודד עם המציאות בה אנו חיים, בימים האחרונים:
 

1. תווכו לילדים את המידע, אך ורק לפי היכולת האישית שלהם להבין ולעכל אותו - לכל ילד/ה יש עולם מושגים והבנה שונה של העולם. אם כל הרגשות והאמוציות שנמצאות באוויר בימים אלה, נסו רגע לפני שאתם מעדכנים את הילדים שלכם על ההתרחשויות האחרונות, לעבד עם עצמכם את המידע ולנסות להנגיש אותו ספציפית לכל אחד מהילדים. מומלץ לא להעביר לכולם יחד מידע מורכב, לא כולם יש יכולת לעכל אותו בצורה דומה. כמו כן, חשוב מאוד שתשתדלו לשדר קור רוח ושליטה במצב עד כמה שאפשר, היות והילדים תופסים את המציאות דרך ההתנהגות והתגובות שלכם ההורים.
 

2. היו ערניים לסימנים - בימים אלה, חשוב מאוד לעקוב מקרוב אחר ההתנהגות של הילדים שלנו, ולהיות בעלי סנסורים דקים לכל חריגה מהדפוסים המוכרים לנו. אם אתם מבחינים למשל בחוסר שקט קיצוני שמגיע מצידם, התנהגות מסוכנת, הסתגרות, דיכאון, אגרסיביות, היעדר תיאבון, קשיי שינה משמעותיים, ועוד, חשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים ועם קווי סיוע שונים, שעומדים לרשותכם בימים אלה.

דנית אביטבול. צילום: שירעד ניסים

3. שימרו עד כמה שניתן על שגרת יום - אחד הגורמים המאפשרים להפחית במידה מסוימת את החרדה והחוסר הוודאות, הוא שמירה על סדר יום קבוע. כשילדים יודעים בדיוק איך היום שלהם יראה, הם מרגישים הרבה יותר בטוחים. לכן, חשוב להכין לו"ז מסודר, שכולל בין היתר, ארוחות, סדר שינה, שעות המקלחת, יחד עם פעילויות פנאי שונות, כמו משחקים, ספורט, אפייה, שמיעת מוזיקה, צפייה בטלוויזיה ועוד. לילדים שאינם מדברים, ניתן להכין סדר יום בסמלים ובתמונות.

4. דאגו שהילדים שלכם ישמרו על קשר עם בני המשפחה והחברים בצורה פיזית ו-וירטואלית - התמיכה והקשר עם הקרובים שלנו, במצב לא פשוט שכזה, היא חשובה מאוד גם עבור הילדים וגם עבורנו עצמנו. לכן, נסו כמה שיותר, לארגן שיחות זום, וידאו וטלפון עם בני המשפחה והחברים. כמו כן, ניתן למשל לארגן פעילויות במקלט עם ילדים נוספים בשכונה, בצורה בטוחה ומוגנת, שלא תסכן את הילדים, ועוד. במקביל, תיצרו חוויות משפחתיות, לרבות צפייה משותפת בסרטים, ולקיחת חלק במשחקי חברה יחד. גם בזמנים קשים, ובהתאם לרצון הילד, השתמשו במגע מנחם, חיבוק ארוך, ליטוף בשיער, מסז' קל להרפיה ועוד.
 

5. הגדירו ביניכם המבוגרים השוהים בבית, את חלוקת התפקידים ביניכם בזמן אזעקה  - לדוגמא: מי מביא את המים, מי שר בדרך לממ"ד ומי ממציא לנו ריקוד. אל תחששו, וזה אפילו מומלץ, לתת תפקידים גם לילדים קטנים ביותר, כדי שיחושו תחושת משמעות ועשייה. הכניסו מבעוד מועד למרחב המוגן חפצים מרגיעים שהילד אוהב ושיסייעו לו להתמודד רגשית. אם יש בבית ילדים עם צרכים מיוחדים קבעו מי אחראי לסיוע בהובלת הילד בזמן אמת למרחב המוגן, מי אחראי על זמינות הציוד הרפואי ועוד. וכן ודאו שמסלול הכניסה למרחב המוגן מפונה מחפצים, שעשויים להפריע לכניסה מהירה ולגרום לנפילות.


6. אל תשכחו את עצמכם ואת הבריאות הנפשית שלכם - בתוך כל המתח וההמולה חשוב מאוד להגדיר לעצמכם חלונות הפוגה ואוורור, שיאפשרו לכם לאגור כוחות נפשיים ופיזיים, על מנת שתוכלו להמשיך לטפל בילדים שלכם בצורה המיטבית בתקופה זו. בין אם מדובר בפעילויות ספורט, מנוחה, פגישה עם חברים, זמן לבד לניקוי הראש או אפילו אומנות, בישול או אפייה, כל פעילות שתאפשר לכם לחדש כוחות. זכרו כי המשימה הינה תובענית פי כמה לנוכח המצב, והדאגה לעצמכם היא משמעותית ביותר, להמשך תפקודכם.

7. הדברים מורכבים הרבה יותר, כשיש במשפחה ילד/ה עם צרכים מיוחדים - כי כעת בעקבות המצב הבטחוני, עלולים להתווסף אצלם אלמנטים של בלבול, חרדה ורגרסיה, בחלק מהמקרים. חשוב לזכור שילד עם צרכים מיוחדים הוא עדיין ילד, והוא זקוק לתיווך של המצב בהתאם לרמת ההבנה שלו. במקרה זה, אפשר למשל להכין סיפור חברתי קצר שמתאר את המצב ויעזור לו להבין את המתרחש. כמו כן, חשוב לגלות אמפתיה והבנה לכל קשת התגובות שלהם. כדי להקל על הסיטואציה, אפשר לתרגל איתם כניסה למרחב המוגן במשחק, וחשוב ביותר לתרגל איתם נשימות משחקיות, כדי להרגיע את המערכת העצבית. אפשר גם לשתף את השכנים בקשיים, כדי שיקבלו בהבנה את התגובות הקיצוניות ואף יוכלו לסייע במהלך שהותכם במקלט. לילדים עם רגישות לרעשים, ניתן להציע אוזניות חוסמות רעש, מה שמחליש את הקולות ויוצר רגיעה.


8 . אל תשכחו את עצמכם ואת הבריאות הנפשית שלכם - בתוך כל המתח וההמולה חשוב מאוד להגדיר לעצמכם חלונות הפוגה ואוורור, שיאפשרו לכם לאגור כוחות נפשיים ופיזיים, על מנת שתוכלו להמשיך לטפל בילדים שלכם בצורה המיטבית בתקופה זו. שאלו את עצמכם , האם אתם אוכלים טוב? אכילה מסודרת משדרת למוח שליטה ורוגע.  האם אתם ישנים? אפשר להשתמש במדיטציות שינה שיעזרו לכם להירדם.  בין אם מדובר בפעילויות ספורט, מנוחה, פגישה עם חברים, זמן לבד לניקוי הראש או אפילו אומנות, בישול או אפייה, כל פעילות שתאפשר לכם לחדש כוחות. זכרו כי המשימה הינה תובענית פי כמה לנוכח המצב והדאגה לעצמכם היא משמעותית ביותר, להמשך תפקודכם.

אנחנו נכנסים לתקופת מרתון מורכבת, שמרו על עצמכם, ובקשו סיוע בעת הצורך
הורים יקרים, חשוב לזכור – אנחנו נערכים לתקופת זמן בלתי ידועה, אבל כפי הנראה אנחנו מתחילים כאן ריצת מרתון ולא ספרינט. חשוב לנשום ולנסות לשמור על קור רוח כמה שאפשר. הילדים שלנו, מביטים בנו בכל העת במצב זה ודרכנו תופסים ומעבדים את המציאות. תנו לעצמכם את הזמן לנוח, לנשום, לאגור כוחות, חלקו תפקידים, שמרו על קשרים, ובקשו עזרה בעת הצורך, תופתעו לגלות כמה הירתמות יש מסביבכם.
 

דנית אביטבול היא פסיכותרפיסטית ומנחת הורים, המתמחה בחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי ומשפחתי מרצה במרכז להורות משמעותית באשדוד, המעניק מענה מקצועי להורים גם בימים אלה.
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה