בריאות

התכנית ליום שאחרי: איך המדינה תטפל בילדים החטופים בעזה?

במקביל לדיבורים על עסקת חטופים בזמן הקרוב, במשרד הרווחה נערכים על מנת לקלוט את הילדים שישוחררו משבי החמאס. על פי התכנית, לכל ילד יוצמד עובדת סוציאלית שתותאם לו באופן אישי 
מערכת ice |  1
מקלט (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
משרד הרווחה החל להיערך לקראת עסקת החטופים שתגיע בקרוב לצורך קליטת 30 הילדים שישוחררו משבי החמאס. לצורך כך, המשרד הכין תכנית הכשרה מיוחדת שהועברה לעשרות עובדים סוציאליים שיטפלו בכל ילד.
במסגרת ההכשרה כל אחד מהצוות, כל עובד/ת סוציאלי קיבל/ה שם של ילד/ה חטופ/ה אחד, שאותו ילוו החל מרגע שובו לארץ. כבר מעכשיו הצוות לומד את הרקע של כל אחד מהילדים על מנת לתת לכל אחד מהם טיפול מייטבי.
אומרת סלעית שחר הוכמן, המלווה של תכנית ההכשרה במשרד הרווחה, ובימי שגרה מנהלת תחום טיפול בפגיעות מיניות בקרב בגירים אומרת: ""חשוב שהעובדות הסוציאליות יכירו את היבטי הטראומה וההתנהגויות שיכולות לצאת מצד השבים".
לדבריה, במשרד הרווחה:"מתמקדים בילדים בגילי 18-0, ונערכים לשלל תרחישים אפשריים מצידם ומצד המשפחה. אנחנו מבינים שיש שוני בטראומה ובתופעות שלה, ושיש הבדל אם חוזר מהשבי ילד בן 3 או נער בן 13. הצוותים שיעבדו מול הילדים צריכים להיות ערוך להכל, אך גם להיות גמישים ודינאמיים, כי כנראה יהיו הרבה דברים שלא הבאנו בחשבון".
ההכשרה לצוותים נערכה עם מעט מאוד חומר קודם וספרות מלווה. למעט חטיפת הילדות בידי ארגון בוקו חראם בניגריה ב-2014, ואירועי חטיפות ילדים מהמלחמה באוקראינה, כיוון שאין דוגמאות רבות בעולם למקרים של ילדים שהוחזקו בשבי למשך זמן רב. בשל כך, במשרד הרווחה חילקו את ההתאקלמות של הילדים לשלושה חלקים עיקריים לצורכי טיפול, תוך כדי הנחה שייתכנו שלבים נוספים בהמשכו.
שלב א': 24 שעות ראשונות - הילד מגיע לבית החולים לצורך בדיקות רפואיות. ההחלטה באיזה בית חולים לקלוט אותו תתקבל לפי שיקול דעת משרד הבריאות, כשהעדיפות היא לבית החולים לילדים שניידר בפתח תקווה.

"חשוב שהחלק הזה יהיה ישר בהתחלה, אלא אם הוא יהיה במצב בריאותי מסכן חיים", מסבירה סלעית, "אנחנו גם מביאים בחשבון שילדים לא ירצו להיפרד מדמויות קרובות שהיו להם בשבי, אפילו מילד אחר, ונחשוב אם נכון לפצל ביניהם בכל אחד מהשלבים".
שלב ב': שבוע ראשון - הילד יחזור למשפחה שנותרה לו במקום שבו היא משתכנת כעת, בין שבמלון ובין שבמקום אחר. העובדת הסוציאלית הייעודית שלו תבוא לפגוש אותו במקום שבו משתכנת המשפחה. שבוע זה יוקדש להסתגלות ולהתאקלמות והילד לא יחזור למערכת החינוך במהלכו, אלא אם כן ירצה וביקש לראות שוב את חבריו לכיתה.
"בשבוע הזה אנחנו צופים כמה תרחישים, כשבכל גיל יהיה אפיון אחר", מסבירה הוכמן, "בגיל הרך אנחנו צופים רגרסיה והרטבות לילה, ובגיל מבוגר יותר - הסתגרות והשתבללות".
שלב ג': חצי שנה - בשלב זה המטרה להתאים תוכנית טיפולים לילד, בהתאם לצרכיו ולגילו. בשלב הזה המטרה היא שיחזור בהדרגה לשגרה ולמערכת החינוך. במשרד הרווחה הכינו את העובדים לתחושות שהילד צפוי לחוות לאחר השלב השני של ההתאקלמות, למשל אשמה או נטישה, במקרים שבהם בן משפחה אחר נשאר בשבי.
במשרד הרווחה נערכים גם מול משרדי ממשלה נוספים לקליטת הילדים. בין השאר, נבחנת סוגיית תשאול הילדים בחזרה מהשבי, כפי שמתבצע בקרב חטופים בגירים. טרם הוחלט באיזה שלב נכון לערוך את התשאול, אך הוא ייעשה במקום מוגן ונוח לילד ולא במשרדי השב"כ.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    איך לטפל בילדים? עודדו את האזרחים לעבוד בשירות
    עמית 11/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדינה.
    סגור