חדשות

היום שאחרי הבחירות: כמה יעלו לכולנו החובות של המפלגות?

המפלגות השונות הוציאו מיליוני שקלים על קמפיינים שלהן במהלך מערכת הבחירות. חלקן יצטרכו להחזיר חובות למדינה ויקחו הלוואות לשם כך. אילו מפלגות איבדו כסף ואילו דווקא נמצאות בכיוון ההפוך? 

אורן שטרנברג | 
מפלגות ברשתות החברתיות
לאחר פרסום תוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה־24, מפלגות רבות משני הגושים יכולות לנשום לרווחה. הקמה של ממשלה נראית כמשימה כמעט בלתי אפשרית לנוכח הסיעות שירכיבו את הכנסת הקרובה. יחד עם זאת, חלקן לפחות יצטרכו לשלם חובות למדינה על תקביצי הבחירות שחרגו מן התוצאות.
חישוב שנערך על ידי אתר "כלכליסט" הראה כי התקציב מהמדינה הכולל של המפלגות בבחירות האחרונות עמד על 186 מיליון שקל.  על פי החישוב, כל מפלגה קיבלה מהמדינה תקציב של 1.388 מיליון שקל עבור כל חבר כנסת שנבחר, לפי שיטת הממוצעים: מספר חברי הכנסת שלה בכנסת ה־24 לעומת מספר חברי הכנסת שלה בכנסת ה־23. כמו כן, קיבלה כל רשימה בכנסת ה־24 מענק חד־פעמי של 1.388 מיליון שקל. במפלגה שמורכבת מכמה מפלגות - דוגמת יהדות התורה או הרשימה המשותפת, התחלקו 1.388 מיליון שקל באופן יחסי לפי חלקן של המפלגות בכנסת החדשה.
כל מפלגה שנבחרה לכנסת זוכה ממנה למימון מפלגות חודשי על פי מספר חברי הכנסת שנבחרו מטעמה. כמו כן, כל מפלגה מקבלת בנפרד מימון חודשי קבוע של 83 אלף שקל. ברשימות המורכבת מכמה מפלגות, כל אחת מהן זוכה לסכום חודשי של 83 אלף שקל. מפלגת תקווה למשל משתי המפלגות תקווה חדשה ודרך ארץ, והשיגה בסך הכול 6 מנדטים, תקבל מימון מפלגות חודשי לפי 83 אלף שקל כפול 8. באופן דומה גם מפלגות יהדות התורה, הרשימה המשותפת והציונות הדתית, המורכבות ממספר מפלגות, יזכו לתקציב מסוג זה.
מכלל המפלגות שנבחרו לכנסת ה-24, שלוש איבדו מכוחן בבחירות האלה. מפלגת הליכוד איבדה חמישה מנדטים, הרשימה המשותפת איבדה חמישה מנדטים (ארבעה מהם עברו לרע"מ), כחול לבן ירדה מ-33 מושבים לכ-8 (חלקם בעקבות הפיצול עם יש עתיד). בעקבות כך, גם התקציבים למימון הקמפיין שמגיעים מן המדינה ירדו.  
בעקבות הירידה במספר המנדטים שלה, מפלגת הליכוד תזכה בתקציב של  45.8 מיליון שקל. לפי הערכות הגיע תקציב הקמפיין האחרון של הליכוד לכ־45-40 מיליון שקל, כשסך ההלוואות של המפלגה עומד על 64.417 מיליון שקל, בעוד תקרת ההלוואות שהמפלגה יכולה לקבל מהכנסת מגיעה ל־64.740 מיליון שקל. לפיכך, תוכל הליכוד לקבל הלוואה מהמדינה על סך 323 אלף שקל, כשההחזר החודשי יעמוד על כ־1.238 מיליון שקל.
מפלגת כחול לבן הגיעה לבחירות עם 14 מנדטים (לאחר הפיצול עם יש עתיד) , השיגה 8 מנדטים, ויקבלה מימון בחירות של 16.656 מיליון שקל. כעת עומד לרשות המפלגה חוב של 25 מיליון שקל, שיוכל להיות משולם למדינה בקדנציה הבאה בתשלומים חודשיים בני 373.5 אלף שקל.
הרשימה המשותפת שירדה מ־11 ל־6 מנדטים, מורכבת כעת משלוש מפלגות שונות (לאחר פרישת רע"מ). מפלגת בל"ד שמונה כעת מושב אחד מבין ששת המנדטים של הרשימה כולה- בעלת חוב של 1.3 מיליון שקל. בל"ד תוכל לפרוס את החוב לקדנציה הבאה בהחזר חודשי של 25 אלף שקל. מפלגת דגל התורה (אחת משתי המפלגות המרכיבות את יהדות התורה) יש חוב של 8 מיליון שקל.
המפלגות ימינה ותקווה חדשה, שהשקיעו תקציב רב במסעי הבחירות שלהן, אולם בסופו של דבר זכו בקלפי במספר מנדטים נמוך מכפי שחזו הסקרים, ייאלצו להגדיל את גובה ההלוואות שלהן. תקציב הבחירות של תקווה חדשה נאמד בכ־28 מיליון שקל. המפלגה תזכה למימון בחירות של 12.220 מיליון שקל. כמו כן, זכאית תקווה חדשה לעוד הלוואה מהכנסת בסך של  12.764 מיליון שקל, זאת מאחר שמפלגת דרך ארץ של יועז הנדל וצבי האוזר צברה חוב של 4.5 מיליון שקל.
מפלגות העבודה ומרצ שהיו בבחירות האלה בסכנה שלא לעבור את אחוז החסימה, הביאו בסופו של דבר לתוצאות נאות של 7 ו-6 מנדטים, בהתאמה. בעקבות כך מימון הבחירות והמימון החודשי השוטף של שתי המפלגות צפוי לזנק. יחד עם זאת, מאחר ושתי המפלגות בעלות חובות גבוהים (8.75 מיליון שקל לעבודה ו-7.14 מיליון למר"צ), הן צפויות לפרוס אותם לקדנציה הבאה וימומנו מהמימון החודשי השוטף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה