משפט

דרמה בנתב"ג: האם ייאסר השימוש בבינה המלאכותית?

עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ עוסקת ב-AI שסוקר את הטסים העוברים בנמל התעופה, ובודקת למי יש סיכוי גדול יותר להיות מבריח סמים. עורכי הדין טוענים שמדינת ישראל החלה להשתמש בטכנולוגיה "כמו בגאדג'ט" וללא דיון מספק. זאת הפעם הראשונה בה צפוי בית המשפט העליון לפסוק בשימוש במערכות דומות לצרכי שיטור
מערכת ice | 
משפט ובינה מלאכותית (צילום shutterstock)
לבינה מלאכותית עשויים להיות שימושים רבים, ביניהם גם כלי שיטור ואכיפה. כעת, האגודה לזכויות האזרח עתרה היום (חמישי) לבג"ץ בבקשה לעצור את השימוש בבינה מלאכותית באבטחה בשדה התעופה בן גוריון.
לפי העתירה שהוגשה לבית המשפט, מערכת הבינה מלאכותית משמשת את משטרת ישראל על מנת "לנבא" מי מהעוברים והשבים עשוי להיות סוחר סמים. המערכת משתמשת בנתונים על-פי רשימת הטסים ובוחנת פריטים שונים לגבי הרקע שלהם.
המערכת מתבססת על למידת מכונה על מנת לקבוע את מי מן הנוסעים יש לתשאל בחשד להברחת סמים לארץ. העתירה מתארת כיצד המערכת היא למעשה "קופסה שחורה", כלומר - השוטרים אינם יודעים בגלל אילו נתונים נבחר אדם לחיפוש, ולא איזה משקל נותנת המערכת לכל נתון. האגודה טוענת שהמערכת עשויה להיות רגישה להפליה על בסיס גזע, באופן מכוון או שלא מכוון. 
בעתירה נכתב גם שבעוד בישראל מיהרה משטרת ישראל לאמץ את הבינה המלאכותית בנתב"ג "כמו גאדג'ט חדש", ברחבי העולם ובעיקר באיחוד האירופי, מתנהל דיון ער בנוגע לחוקיות ולמוסריות של מנגנוני בינה מלאכותית המבצעים "שיטור מנבא" ומוטל עליו הגבלות חמורות.
עו"ד אן סוצ'ין מהאגודה לזכויות האזרח ציינה את תקדימיות הדיון. מדובר בפעם הראשונה ששופטי בג"ץ צפויים לדון בשימוש במערכות בינה מלאכותית לצרכי שיטור. "קביעותיהם יהוו תקדים חשוב לגבי המגבלות המשפטיות של הסתמכות של גורמי שלטון על בינה מלאכותית בקבלת החלטות רגישות, שכרוכות בפגיעה בזכויות אדם, ולגבי הערובות הנדרשות למניעת הפגיעה או צמצומה", מסרה בהודעה לתקשורת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה